Harry Potter a Ohnivý pohár – Rowling Joanne K.

Konečně je tady další díl cyklu “Harry Potter”. A máte se na co těšit. Méně srandy, více napětí a na konci plno krve a smrti. Nechci ani pomyslet, co bude v dalším díle.

Rowling Joanne K. - Harry Potter a Ohnivý pohárPo půlroce čekání od vydání „Harry Potter a vězeň Azkabanu“ se český čtenář dočkal čtvrtého pokračování slavného cyklu anglické autorky Joanne K. Rowlingové „Harry Potter“. Reklamní kampaň nakl. Albatros byla opravdu zdařilá a můžeme říct, že se i trochu (více) svezla na celosvětové reklamní show na premiéru filmové verze prvního dílu. Každý týden se v některých médiích objevily zprávy nebo články o tomto knižním fenoménu, který po dlouhé době zase vrátil knihu do centra kulturního zájmu společnosti.

Jaké jsou dojmy čtenářů, se český fanda HP mohl dovědět už z zahraničních webových stránek, nebo i na slovenských webech. Kniha totiž na Slovensku vyšla už před dvěma měsíci. A ohlasy byly z 99% až nekriticky kladné.

Vraťme se ale k samotné knize. Už od prvních stránek je patrné, že Rowlingová s pokračujícími díly, a tedy i věkem hlavního hrdiny Harryho Pottera, upravuje svůj slovník  i celkový koncept příběhu. Velmi dobře si uvědomila, že desetiletý kluk má jiné zájmy a slovní vyjadřování než čtrnáctiletý klacek v pubertě. A to se netýká jen HP, ale i ostatních hrdinů, především dvojčat Freda a George Weasleyových. Ti už od prvního dílu vystupovali jako pěkní uličníci, ale v této knize už z nich autorka udělala opravdové pubertální grázlíky. S dospíváním je samozřejmě spojena i sexualita, a tak se hodně věcí kolem HP a jiných kluků v tomto díle točí kolem dívek. Musíme tedy konstatovat, že tato kniha je určená už spíše pro starší děti. Tento názor podporuje i děj knihy. Kniha začíná mistrovstvím světa ve famrpálu a pokračuje velkým čarodějnickým kláním o Ohnivý pohár. Této starodávné soutěže se zúčastňují  nejlepší studenti  z několika čarodějnických škol, jako jsou Bradavice. Seznámíme se proto se žáky ze slovanské barbarské  školy Kruvalu a se studenty s jemným vychování z frankofonní školy Krásnohůlky.

Celý příběh už není tak poetický jako předešlé a více a více se proměňuje v temnou fantasy. Na scéně se objevuje samotný Lord Voldemort a jeho kult Smrtijedů. A právě závěrečné scény s rituály Smrtijedů se můžou přirovnat k těm nejděsivějším epizodám z knih typu  „Mlčení jehňátek“ od T.Harrise či „Mesiáše“ od B. Sterlinga.  Splní se i předem ohlašované zprávy, že v tomto dílu začnou umírat děti. Je to voda na mlýn všem mravokárným odpůrcům příběhů o Harry Potterovi. Můžeme s klidem říct, že „Harry Potter a Ohnivý pohár“ je vlastně taková předehra k dalšímu dílu (měl by vyjít v červnu 2002 v USA), který podle mne asi nebude žádné pohodové čtení, ale nejspíše už hororově laděná fantasy, ve které musíme počítat se spoustou krve a brutality. No, nechejme se od Rowlingové překvapit.

Závěrečné hodnocení bude pro některé mé přátele překvapením, protože už několik měsíců avizuji, že kdo tomu nedá 10/10, na toho sešlu kletbu cruciatus. A nakonec sám tomu dám jen 9/10. Proč? Kniha je pořád neuvěřitelně skvěle napsaná, vynikající je i překlad Vladimíra Medka, ale musím přiznat, že hlavní osnova příběhu, to znamená, že v Bradavicích je někdo, kdo se tváří jako přítel, a přitom je služebník Voldemorta a chce zabít Harryho, je převzata z minulého dílu. Ale jinak čtěte a milujte Harryho Pottera. Jinak nechť vás Voldemort  prokleje.

1. Čtyřka je zatím nejlepší z celé série – ten konec mě doopravdy vzal. Jestli to takhle půjde dál… Škoda jen, že se překladatel rozhodl znásilňovat anglická jména – když už je děj situovaný do Británie, měla raději zůstat v originále – ne tu něco přeložit, tu zase nechat. Vypadá to potom dost nedůsledně. A jméno Skrk je opravdu příšernost!

2. Zvláštní
    Zvláštní, zatím ve všech recenzích jsem viděl výrazně nižší hodnocení a recenzentni měli spusty výhrad. Každopádně, už se těším, až si ho také přečtu.

3. odpověď
    Tak s tím koncem naprosto souhlasím. Jak jsem napsal, co bude příštěm, nechci pomyslet. Jinak překlad neporovnám, neznám originál ani pořádně anglicky.

4. kladné hodnocení
    S tím hodnocením, tak se podívejte na AMAZON.COM a je tam 3900 čtenářských hodnocení a průměr je 100%. Jinak na slovácích je to http://www.Dunaj.sk a tam je taky vše SUPER, BOHOVSKÉ atd. Jedinou zápornější recenzi napsala Weberová v posledním ramaxu, ale tam trochu přestřelila. Snad nečetla ty předešlé díly.

5. Re: kladné hodnocení
    Weber na fandom.sk to haněl ještě víc něž ona :o). Ale jak říkám, není lepší hodnocení než to vlastní

6. Proč další díl vyjde až za půl roku??? Kdo má s těmi fakany teď vydržet:-)))!!

7. Zhltl jsem v krátkém čase anglicky všechny čtyři Pottery a docela rád bych na ně napsal komplexnější recenzi, ale nevím, jestli budu mít někdy čas. V každém z nich mi na konci něco vadilo. Přišlo mi, že Rawlingová jde proti duchu vlastního příběhu nebo si vymyslela složitou zápletku a teď neví, jak z ní ven. To bohužel platí i pro čtvrtý díl. Motiv toho, že je Madeye Moody (nevím, jak je přesný český překlad jména) celý rok nahrazován dvojníkem, považuji za SILNĚ přitažený za vlasy. Jde o dvě věci. Jednak ho Albus Dumbledore (asi i ten je česky jinak, sorry) celá léta předtím osobně zná a to velmi dobře. Dokonce si ho speciálně na ten rok objedná. Těžko věřit, že by se někdo, kdo se za něj začal vydávat noc před příchodem na Bradavice, dokázal zažít všechny jeho zvyky a osobní zvláštnůstky. Autorka hraje pod pás, mně prostě připadá, že celý rok v té knížce nechala vystupovat “normálního” Madeye, ale pak si to rozmyslela a převlékla ho za někoho jiného. Dost divná je i představa, že by se na tam magickém místě,jako jsou Baradavice a okolí, někdo pomocí primitivního lektvaru “polyjuice” dokázal vydávat za někoho jiného a nikdo na to nepřišel…
    Jinak je pro mě asi nejzajímavější vývoj postavy Albuse Dumbledora, který se z dobráckého poplety prvního dílu začíná zvolna měnit v něco jako Gandalfa. Ale na můj vkus Rawlingová trochu moc často tu proměnu zdůrazňuje, namísto toho, aby to nechala čtenáře prožít. Čtvrtý díl má opravdu totálně otevřený konec, ale jsem fakt zvědav, jak si s ním poradí. Tohle už nebude o veselosmutném roku na Bradavicích, tady se chystá “fullscale” válka čarodějů. Rozhodně však doufám, že přestane rekapitulovat v prvních kapitolách děj všech předchozích dílů, jinak bychom se dočkali nějakých 1000 a více stran. Ve čtvrtém díle už mě počáteční rekapitulace trochu otravovaly. Ale abych nepůsobil jako nějaký “junior”, musím říci, že mě čtvrtý díl Harryho Pottera docela dost vzal, v rámci jeho světa to je určitě průboj. Taky jsem hodně zvědav na pokračování, asi bych dal taky 9/10…

8. Uff! Zhltal jsem to za 4 dny a musím říct, že ten konec je fakt síla! Souhlasím s tím, že to opravdu již není pro menší děti. Problém je v tom, že se tak těšili na další díl, že se jim to nedá vysvětlit…….

9. Ona ta knizka pole mne vubec nepatri do kategorie “pro nejmensi”. Autorka sama prohlasuje, ze ji psala pro sebe a tedy pro kohokoliv kdo ji cist chce. Rovnez se stotoznuji s jejim nazorem, ze ukazovat detem jen to pekne a tvrdit jim, ze zivot je prochazka ruzovym sadem je naivni.

10. Je to super!!!!!!!
    Souhlasím, že ten konec je mdrsnej, ale karamelky jako jelikto jsou bomba, viď Dudley!!!

11. Právě jsem tuto knihu dočetl a mám z ní stále dost divný pocit, který nedokážu přesně vyjádřit. Konec mne spíš zklamal než naplnil nějakým vyvrcholením, který má kniha mít. Za nejlepší pasáž knihy považuji začátek (u Dursleyových). Samozřejmě to bylo velice napínavé a stránky se lehce otáčely samým napětí, ale přece jen to na první díl ztrácí o hodně. Poetika vyprávění byla to, co jsem si nejvíc na Harrym cenil, ve čtyřce toho bylo poskrovnu.

12. LOTR POTTER
    Prodej Pana prstenu a filmu Harry Potter na video CD. Soundtracky zdarma ke kazdemu filmu. Vytistene obaly v cene.

13. Skrk : neni to nahodou ten otec&syn (no ten ministr a “falesny Moody”). Jsou to uz ale 2 mesice co jsem to cetl.

14. hp
    je t odrobatko nedomysleny….to s kouzlama atd., charaktery postav sou mozna moc prehnanany [sprt hermiona a naprosty ucho ron] nemyslite? jinak sirius black je dost dobrej capek a totalne me dostal tema dopisama do bradavic anebo jak se skrejva pred zakonem.zapletka s posukem [madeye] moodym je celkem ulitla. zdar

15. Re: hp
    S tím nedotažením bych zcela nesouhlasil. Hermiona je šprt, ale “slušňačka”, Harry něco mezi, a Ron má zase větší sklony k lajdáctví. Tyhle tři rozdílné charaktery dávají spisovatelce více prostoru k práci, nebylo by ani zábavné psát o třech stejných lidech, nemyslíš? Takhle může více rozebrat jednotlivé vztahy mezi postavami (např. Hermiona se naštve, že kluci dělají nějakou neplechu a pak to řeší..). Pokud někdo čtete knihy z oblasti Červené knihovny ze studentského prostředí (typický příklad např. Holky z internátu) pak mi dáte za pravdu, že je to tam řešeno minimálně podobně – hlavními hrdiny je několik rozdílných postav od šprtů až po sportovce a každý je velmi úzce popsán. Ostatní spolužačky, které mohou mít alespoń přibližné vlastnosti tvoří jen “omáčku,” kterou se zaplácá zbytek třídy a příliš se o nich nemluví…
    To samé je i v HP.

16. Harry P.
    Mně se 4. díl líbil asi ze všech nejvíc a uznávám, že ty knížky jsou stále šťavnatější a s Harryho přibývajícími léty se taky dobře mění.Rozhodně mě vzal ten konec-byl to jeden šok za druhým a já se od toho nemohla odtrhnout- a měla jsem po přečtení pocit, že už nemůžu číst nic jiného. Ta atmosféra prostě zůstává uvnitř. A ty skvěle nápady a poutavé i vtipné vyprávění…prostě na 1!

17. dost sady konec
    Zadny text nebyl uveden – asi nekdo zmackl tlacitko Odeslat drive, nez neco napsal – to se stava…

18. Přečetla jsem ji za dva dny a málem jsem kvůli ní zapomněla vystoupit ve správné stanici. Začátek je trochu vlažný, ale pořád obdivuji, kam na ty nápady R. chodí. Taky si myslím, že se tady díky Poháru Harry hodně zlepší v čarování. Všimli jste si někdo, že v prvním díle vůbec nečaroval? Možná to bylo tím, že tak dlouho vyrůstal mezi mudly a byl zvyklý věci řešit “normálním” způsobem.
    Konec mě ovšem úplně dostal. Zatím jsem 4 díl přečetla 2krát. Už aby tady byl další díl. A už teď se mi do mysli vtírá myšlenka, kdo asi umře další?

19. Já jen myslím, že by měl Albatros pomalu začít uvažovat o změně ilustrátora. Stávající typ malby se snad hodil na první díl, a dejme tomu ještě na druhý, ale ke třetímu, nemluvě o čtvrtém, už sedí jako pěst na oko. Kontrast mezi dětskou kresbou a temným obsahem vypadá spíš jako nějaký montypythonovský vtípek.

20. HARRY………………….
    Mě osobně se nejvíc líbil díl třetí. Ale 4 a hlavně konec mě dostal. je to skvěle rozehrané pro pátý díl. Souhlasím s tím, že ilustrace se k tomu příliš nehodí. Musím se pochlubit, že i já přečetla knihy v originále. A myslím, že většina názvů je přeložena dobře…

21. Máte pravdu, ty ilustrace jsou děs. Ale já bych řekla, že čtyřka je dobrá od začátku do konce a u těch prvních dílů mi ty první kapitoly o Harryho utrpení u Dursleyových připadalo jako omáčka pro děti. Ty rekapitulace jsou tam předpokládám pro ty, kteří jako já začali jedničkou a pak hupsli rovnou na čtyřku (dvojku jsem četla naposled). O Pošukovi se vyjadřovat nebudu, protože když si Brumbál celé tři roky nevišml, že mu kolem školy pobíhá vlkodlak a tři nepřihlášení zvěromágové, proč ne. Čekám, že se z Harryho a Rona vyklubou podobní výlupci jako Black a jeho táta (protože když Weasleyovic dvojčata budou příští díl končit školu, někdo to za ně musí převzít, že:-), a moc ráda bych se konečně dozvěděla něco o Jamesi Potterovi. Jo a všimli jste si, že od trojky u některých postav R. postupuje při popisu podobně jako Tolkien – semtam nějaký náznak, ale celkem toho moc nepoví a vy si to musíte domyslet?

22. ad výše: Všimla jsem si těch neúplných popisů a Siriuse Blacka – podívala jsem se totiž na povídky na harrypotter.detskyinternet.cz a chci jim trošku zvednout kulturu, ty povídky vydají max. na 5 stran (což je můj spodní rekord:-), a potřebovala jsem zjistit, jakou má vůbec Black barvu očí nebo vlasů a jiné detaily, které hodně používám, a nikde jsem to neviděla (ve trojce jsem si sesumírovala jen “vyzáblý, se zapadlýma očima a špinavými vlasy po lokt”, ve čtyřce toho možná bylovíce konkrétního, ale musela bych se překouknout)

23. hrozně na harry poterovy teda na té knize štve to že to nemůžu zapoménout piběh nedá se číst častějí:(