Jenny Jones – Fly by night, The edge of vengeance

An extraordinary book. A vivid original. There is something very special about Jenny Jones – Michael Moorcock.

Předpokládám, že většina z vás určitě zná Kroniky Thomase Covenanta. Můj osobní názor je, že první díl, jediný který jsem četl, je PLNĚ dostačující. Protože psychický stav hlavního hrdiny je opravdu psychiatrické léčebny hodný. No, a Jenny napsala něco na stejném základě, ale hlavním hrdinou není muž, ale žena, Eleanor Knight. A svět, ve kterém se vše odehrává je hodně originální a rozhodně dobře a zajímavě vymyšlený. Posuďte sami. Svět rozdělený jakousi oponou, přes kterou nemůže nikdo projít, v ní uvězněni všichni živočichové v jednom okamžiku žití, prostě zástava času. Poblíž této opony jsou ostrovy, kde žije komunita Caverů (radši nepřekládám), kteří uctívají Měsíční Bohyni Astret. Žijí v trvalém dešti, stejné chladné teplotě a vše je v časové stagnaci, kdy nikdo není schopen vymýšlet cokoliv nového (písně, básně…). Nerodí se děti a vše stojí na mrtvém bodě. Tato skupina musí podnikat útoky na pevninu pro jídlo, kde žijí lidé uctívající Slunečního Boha Lyciase. Ti mají dostatek všeho. Jídla, tepla, ale též stagnují. Ale protože tento stav zavinil bůh Lycias uvězněním Benu Bird, tvor, který umožňuje běh času, jsou spokojení (ono nesmrtelnost má své výhody). Existuje nejvyšší kněžka Astret i nejvyšší kněz Lyciase, ti mají určité schopnosti a soupeří mezi sebou. Caveři (no jak jim mám říkat, jeskynní lidé???) mají k dispozici inteligentní Arraraty, velcí opeřenci, kteří mohou se svými jezdci telepaticky komunikovat a Peraldoniané (lidé z pevniny) využívají ke svému boji Foscy (temné anděle) – slizké létající stvoření s jezdci – tvory s chapadly ukončenými břitvou nebo kdo ví čím ještě.

A do tohoto světa se nešťastnou náhodou, možná osudem, dostane Eleanor. Caveři použijí magický obřad, který má zapříčinit zkázu Stáze a umožnit rozvoj a nové děti a vše vrátit do normálu. A ono nic. Objeví se jen Eleanor. Teď si možná řeknete, no joo, zase další fantasy, kdy svět zachrání jen velký hrdina(ka). Taky jsem nabyl stejného dojmu. Ale pokud přečtete celou trilogii, tak ona je pouze pěšák, nešťastná náhoda, která bude využita okolnostmi. Je sice fakt, že se připlete do zničení Stáze, ovšem vše je podáno pohledem různých postav, jak okolnosti chápou oni a do všeho se ještě zapletou bohové, a věřit bohům, absolutně sebevražedné. Astret budete chápat jako bohyni dobra a Lyciase zla, ale nakonec zjistíte, že oba jsou prakticky zlí, sobečtí a jen se snaží dosáhnout výhody, i za cenu zneužití lidí. Eleanor bude často hodně trpět, nešťastně se zamiluje, zapříčiní smrt pár osob, bude mít pár přátel, hodně nepřátel a sama bude vtažena do světa, se kterým nechce mít zprvu nic společného. Děj je hodně propletený a velice slušně promyšlený, vypiplání postav do nejmenších detailů je samozřejmé. V první knize bude Eleanor hodně cestovat, získá svého Arrarata, ten nakonec stejně zemře, a bude hledat své místo v zemi, ze které není úniku. Objeví se sice v dalších knihách i zpět na Zemi, ale nešťastnou náhodou zapříčiní smrt člověka, který ji miluje. Na Zemi už nenajde své minulé uplatnění a bude žít jen ze dne na den. Nakonec se dostane zpět, ale jen aby získala další starosti a trápení. V celé knize nevystupuje nikdo jako neporazitelný hrdina a i když existuje magie, je využívána úplně jinak, než v jiných fantasy. Jen na různé obřady, za které se svému bohu stejně musí zaplatit, třeba i smrtí. V prvním dílu se podaří zničit Stázi. Ve druhém se s tím lidé snaží smířit a velká část děje se točí kolem přímořského městečka, kde mágové chtějí získat nesmrtelnost za cenu zničení celé ekonomiky a utrpení obyvatel. Eleanořina láska se ožení a budou jen vrcholit spory mezi bohy, lidmi, knězi a celý svět bude v krizi. Třetí díl je svět Chorolon (tak se jmenuje) dohnán na pokraj šílenství. Jeden mág se snaží zmrazit městečko a získat moc. Nejvyšší kněz Lyciase, nyní přetvořený do obrovské rozpínající se rostliny, chce být opět bohův nejoblíbenější a všechny události dospějí do konce na jednom kopečku, kde se setká Eleanor, její přátelé, Astret, Lycias a všichni zbývající přeživší. Po této události bohové zmizí ze světa, s tím i magie a začíná úplně jiný život všem na Chorolonu, včetně Eleanor.

Knihy jsou velice čtivé, nikdo není bílý ani černý, každá postava se vyvíjí v průběhu děje a až do konce nevíte, jak to vlastně všechno skončí. O překvápka a podrazy není nouze. Celkově mě tato trilogie velice potěšila a pokud se k ní někdy dostane, neváhejte. Celý svět perfektně promyšlený, vysvětlivky a popisy postav máte na začátku knihy, takže se nikdy neztratíte v ději a vůbec, co víc říct, nezkusíte – váš problém, zkusíte – neprohloupíte a budete mít další dobrou trilogii.