Jezdci časem – Scarrow Alex

Kdyby se před vámi najednou někdo objevil a řekl, že vám zbývá několik minut života. Co uděláte? Liam, Maddy a Sal přesně toto zažijí. Ten někdo ale přidá ještě jednu větu: „Podej mi ruku.“

Jezdci časem

Liam, Maddy a Sal měli zemřít v různých dobách. Několik okamžiků před jejich smrtí se ale zničehonic objevil pan Foster a přenesl je do New Yorku v září 2001. Zde jim byl uložen úkol. Budou pořád dokola prožívat 10. a 11. září a musejí odhalit případný časový posun. Když takový posun zaznamenají, musí zjistit vše potřebné k tomu, aby se Liam mohl s robotickou podpůrnou jednotkou Bobem přesunout do doby, kde byla historie změněna, zjistit, co k posunu vedlo, a případně situaci napravit. Ještě ale ani nestihnou dokončit řádný výcvik a posun se objeví.

Paul Kremer žije v druhé polovině 21. století. Se zemí to nevypadá dobře, je znečištěná a zdevastovaná. Kremer se ale rozhodne, že takhle to nenechá. Pomocí stroje času se přesune do roku 1941 a přesvědčí Adolfa Hitlera, aby neútočil na Rusko.

Na druhou stranu většina čtenářů cílové skupiny by nemusela chápat všechny historické souvislosti. I když v tomto věku si děti takových věcí nevšímají a ani je moc nezajímají. Spíš se soustředí na děj, a jak to všechno skončí. Starší čtenáři ale historickou stránku knihy opravdu ocení. Autor si na vykreslování historických událostí a jejich přetváření dal záležet.

Scarrow si ze začátku nasadil vysokou laťku, anotace i úvod knihy totiž slibovaly akční příběh o záchraně světa. Nicméně se zasekl na jednom místě a až přespříliš se zabýval záchranou Liama a Boba. To by tolik nevadilo, ale horší je, že tomu nejdůležitějšímu, záchraně lidstva, věnoval jen několik kapitol. Takto rychlé zakončení příběhu, který se rozvíjel velmi slibně, způsobí, že si čtenář vlastně ani neuvědomí, že je hrozba zažehnána a že už bude všechno v pořádku.

Úroveň knihy ale zvyšují poslední stránky, kde se hrdinové vyrovnávají se svými zážitky a připravují se na další úkol. Atmosféra je velice nostalgická a pochmurná s nádechem očekávání dalšího dobrodružství, protože nikdo z nich neví, co je čeká příště.

Část knihy psaná z pohledu hlavních hrdinů, jezdců času, je dobrá, ale poněkud stereotypní. Příběh proto skvěle oživují scény psané z pohledů těch špatných, které knize dodávají temnější stránku a úplně jiný pohled na situaci.

Nejpropracovanější postavou je rozhodně podpůrná jednotka robot Bob. Bob má jen malou část mozku organického původu, zbytek je počítač. Bob je chodící encyklopedie. Byl stvořen, aby Liamovi pomáhal na jeho cestách. Ale ten malý organický kousek z něj dělá částečně člověka a Bob si v průběhu děje uvědomuje, že je Liam jeho opravdový přítel.

V průběhu knihy se z Liama, Maddy a Sal stali ti správní hrdinové, kteří jsou typičtí pro dětskou fantasy. Z obyčejných dětí se stanou zachránci světa.

Naproti tomu je tu záhadný pan Foster, který je zachránil před jistou smrtí a dal jim tento důležitý úkol. Pan Foster je samé tajemství, a svoji minulost a budoucnost si pečlivě tají. O tom, že se v knize dozvíme, jak se k této práci vlastně dostal a co všechno prožil, si můžeme nechat leda zdát a modlit se, aby na něj autor v dalších dílech nezapomněl. Byla by to opravdu škoda nechat zmizet takto zajímavou postavu.

Pokud si chcete přečíst fantasy zasazenou do dobře vytvořeného prostředí, plnou alternativní minulosti, neváhejte. V knize nechybí akční scény, které se dobře prolínají s těmi klidnějšími, a tak vytváří dobře rozvržený celek, u kterého se nebudou nudit mladší čtenáři, ani ti starší.

Zahrávejte si s časem a známý svět… by se mohl změnit ve svět, jak ho neznáte. Liam O’Connor měl zemřít v moři v roce 1912. Maddy Carterová měla zemřít v letadle v roce 2010. Sal Vikramová měla zemřít při požáru v roce 2026. Ale několik okamžiků před jejich smrtí se zničehonic kdosi objevil a řekl: „Podej mi ruku…“ Jenže Liam, Maddy a Sal nejsou zachráněni. Najala je organizace, o jejíž existenci nemá nikdo ponětí, s jediným cílem – aby opravovali narušenou historii. Protože cestování časem je možné a někteří lidé by se rádi vrátili v čase a měnili minulost. Proto existují JEZDCI ČASEM, aby nás chránili. Aby zabránili cestovatelům v čase ve zničení světa… (anotace)

• Jezdci časem
  • Autor: Alex Scarrow
  • Série: Jezdci časem 2