Joss Stirling: Najít Sky

Být teenager, chodit na americkou střední a mít zvláštní schopnosti spojené s temnou minulostí… Jako čtenáři i diváci jsme se již mnohokrát přesvědčili, že tohle je vražedná kombinace. Avšak i pořád lákavé téma pro mnohé autory a hlavně autorky. A pro čtenáře? Jak kdy. Pod pseudonymem píšící Julie Golding se s mladou romancí a objevováním vlastní výjimečnosti vypořádala po svém – britsky a čtivě.

Najít Sky

Sky Brightová je adoptivní dcerou dvou lehce ujetých anglických umělců, kteří zrovna dostali dlouhodobou pracovní nabídku v USA. Na první pohled výborný nápad, a tak s touto novou příležitostí souhlasí i mladá Sky. Městečko Wrickenridge je typický zapadákov a kromě postavení v horách – tedy možnosti sjezdařských radovánek – ničím nevyniká. Možná až na velkou rodinu Benedictových, jejíž členové, jak se časem ukáže, mají každý své vlastní zvláštní schopnosti.

Sky se s dvěma Benedictovic syny seznámí hned první den školy, stejně jako s budoucími kamarády Tinou a Nelsonem. Její vrstevník Zed Benedict je už od pohledu namyšlený, zamračený blbeček. Takže je jasné, že tenhle frajer zamotá drobné blondýnce hlavu a jen tak ze scény nezmizí.

Hned několik týdnů po příjezdu Sky nenápadně potkává a chrlí na ní proslovy o lásce a lidech s výjimečnými schopnostmi. Moc si tím nepomůže, protože jakékoliv podivné věci Sky silně vytěsnila a horlivý mladík jí tak jen připomene útržky z nešťastného dětství. Zed se ale jako správný chlap nevzdává, a tak se Sky zaplete nejen do romantického vztahu se školním rebelem, ale hlavně do opravdového nebezpečí. Benedictovi totiž nejsou jen pracovití vlekaři, ale hlavně za pomoci svých nadpřirozených schopností spolupracují s policií na zatýkáních nemalého množství zločinců. Jedni z nich se právě rozhodli srovnat účty…

Příběh Sky, jak je na první pohled patrné, zaujme hlavně teen dámské čtenářstvo. Důraz je kladen více na vztah mladého páru než akci a napětí, i když krátce se také bude utíkat a střílet. Sky však není unylá prvoplánová hrdinka, má svoji hlavu a nevzdává se lehce. Osobně se mi líbí dívčiny výbušné pokusy o respekt při její výšce do sto šedesáti centimetrů – my hobiti to vážně nemáme lehké.

Sky není ani hloupá, i když dělá chybky, které zas k jejímu věku patří. Její školní přátelé jsou také poměrně živí, ale určitě by si zasloužili o něco více prostoru. Zed je někdy až moc gentleman, a méně pubertální natěšený kluk, ale v jeho situaci to tahá za oči spíše okrajově. Ostatní postavy vytváří místy jen okrasu nebo účelově posouvají příběh. Většina z nich není zbytečná, ale rodina Benedictů by se minimálně bez dvou dalších bratrů obešla.

Děj knihy je tedy zaměřený více na první vztahové problémy hrdinky, ale rozhodně se zcela neunudíte. Místy s ní člověk může soucítit, i když ke konci mi přijdou její rozhodnutí trochu prvoplánová – jako by se kniha musela rychle dopsat. Celkově by příběhu neuškodilo, kdyby byl o něco delší – přeci jenom zápletce s pomstychtivými mafiány se věnuje jen asi třetina děje a vybruslení z problému mi přijde až moc jednoduché a zkrácené. Takže se opět obracím k tomu, že je příběh určený hlavně dívkám a „druhá“ zápletka je jen kulisou pro vývoj vztahu Sky a Zeda.

Kniha je ale napsaná velmi čtivým jazykem, nechybí pop kulturní odkazy a vtipy, které do příběhu opravdu sednou a mohou se rozvíjet, stejně jako rychlý spád děje, který jen místy maličko pokulhává. Pro náctileté dívky zpestření od neustálého přísunu upírských romancí a zároveň trocha akce a lehkého britského humoru. Pro starší čtenáře oddechová knížka, kterou přelouskáte za den – nic navíc vám nedá, ale zabavíte se.