Jozef Karika: V tieni mafie

Keď som dostal email so žiadosťou o zrecenzovanie románu, ktorý má byť „niečo medzi generačným – mafiánskym románom a trilerom, s hororovým podtónom (jeden z hrdinov sa postupne mení do celkom neľudskej, psychopatickej formy) – ako ma predtým informovali“, potešil som sa. Veď slovenských románov s hororovým nádychom nevychádza až tak veľa. O pár dní sa mi tá kniha dostala do rúk…

… a hneď musím informovať, že toho hororového nadýchnutia je v nej setsakramensky málo. Preto teda, čitateľ, ktorý očakávaš trocha strašenia či trocha fantázie, od knihy Jozefa Kariku ruky preč! Iba ak by si sa chcel ponoriť do fiktívneho, no neskutočne realisticky stvárneného príbehu zo súčasnosti, odohrávajúceho sa po väčšinou na Slovensku.

A pritom Jozef Karika je slovenským čitateľom fantasy literatúry dosť známy. Je dvojnásobným finalistom Ceny Fantázie, víťaz Ceny Béla 2009 a jeho poviedky sú uverejňované v časopise Fantázia. Preto môže jeho románová prvotina viac než prekvapiť. Pustil sa totiž do aktuálnej témy a to podsvetie, korupcia a obchod s bielym mäsom. S tým všetkým sa v opise života troch mladých ľudí zo stredoslovenského Ružomberka stretneme. Knihu som si sám pre seba rozdelil do troch častí. Prvou je detstvo, mladosť a dospievanie dvoch chlapcov a dievčaťa, druhou sú ich prvé dotyky s krutosťou života a napokon tretia časť – ich pevné ukotvenie v spoločenskom rebríčku.

Michal Havran, Vojtech Drachar a Denisa Filová. Tri ľudské osudy, tri bytosti, ktoré vôbec nepredpokladali, že ich život sa s nimi tak kruto pohrá. Vyrastali v deväťdesiatych rokoch, v období revolúcie, v období veľkých zmien. Už na základnej škole vnímali, ako zvláštne zapôsobila nadobudnutá sloboda na spoločnosť dospelých. Sami sa tú slobodu pokúšajú chytiť pevne za opraty. Zatiaľ čo po ukončení strednej školy sa Michal dostáva na výšku, Vojtech odchádza do Bratislavy, kde má zaistenú robotu a Denisa vycestuje do „Veľkého sveta“ – do Londýna. Práve prvej časti, akokoľvek zaujímavo napísanej, najskôr čitateľ strhne pár bodov zo svojho hodnotenia. Detské vnímanie sveta sa zdá byť príliš pesimistické, neobjavuje sa v ňom žiadna radosť, dokonca v niektorých momentoch autor prekračuje limit realizmu. Veď napísať, že učiteľka hádzala veľké drevené kružidlo po žiakoch, prípadne mlátila ich stojanom na noty alebo kmásala im ucho až kým nenatrhla lalôčik a nevytryskla krv, to je trocha silná káva. Áno, doba sa menila, ľudia s ňou tiež, no takéto počínanie učiteľov by bolo aj na vtedajšiu dobu nereálne.

Všetci traja opúšťajú Ružomberok. To už nastupuje jadro románu. Každý jeden z nich naráža v tomto období na iné formy násilia. Vojtech sa v Bratislave stretáva s praktikami podsvetia a s brutálnym násilím, Michal zisťuje, akú váhu má podlosť na vysokej škole a Denisa je zasa konfrontovaná s tým, že je len dievčaťom z Východu, obyčajnou nulou, ktorá sa ocitla vo veľkom kapitalistickom svete. Práve táto druhá časť je najdynamickejšia a najmä pre tých, čo sa narodili v sedemdesiatych rokoch, určite aj najzaujímavejšia. Autor prepája fikciu a vtedajšiu skutočnosť absolútne vierohodne a aj keď nepopisuje konkrétne osoby a udalosti, môže si čitateľ povedať: „Áno, takto to vtedy mohlo byť.“ To, čo terajší tridsiatnici v tej dobe mohli maximálne len tušiť, to nám Karika naservíruje na krvavom podnose. Slovo „krvavé“ je naozaj správnym výrazom pre celý dej. Kniha je až extrémne drsná a to nielen pri popisovaní ľudskej duše. Priamočiaro popísané násilie, vulgárny jazyk jednotlivých postáv a pornografické popisy sexuálnych aktov – to všetko sa tu nachádza.
S opisom zvrátených sexuálnych praktík to autor dotiahol až tak ďaleko, že kniha by sa mala predávať za oponou ako pornokazety vo videopožičovniach, a nie pekne položené vedľa sentimentálnej beletrie na pultoch kníhkupectiev. Mafiánske praktiky – to nie sú tie veselé dialógy z Mafstory (1), ale každovečerné správy, ktoré vidíme v televízii. Bolesť, pesimizmus, bezprávie – to sú hlavné atribúty celého románu, ktorý vyvrcholí, keď sa trojica dostáva späť domov.

Práve v tejto časti je vysvetlené, ako funguje regionálna politika, kto sú tí mocní a ako sa ku svojmu postaveniu dostali. Obdivujem autora za jeho otvorenosť, ktovie, či týmto dielom si neurobil nepriateľov vo vyšších kruhoch.

Každá z týchto troch častí graduje k neočakávanému záveru a najmä posledná časť, posledných pár strán sú pre čitateľa najšokujúcejšie, no uveriteľné a nemožno im nič vytknúť. Vlastne celej knihe sa dá málo vytknúť. Je to slovenský triler napísaný naozaj na úrovni s dobrou výstavbou príbehu, dobrou psychologizáciou postáv (a naozaj sa jeden z hrdinov postupne mení do celkom neľudskej, psychopatickej formy) a ak nebude vadiť, že ukazuje len tú krutú odvrátenú stranu života, tak ho odporúčam každému. Nehľadajte v ňom však horor, ten tam nenájdete.

… a samozrejme – čitateľ musí mať viac ako 18 rokov – veď je tam aj pornografia!

(1) Slováci vedia o čo ide, a našim českým priateľom odporúčam pozrieť si zopár častí tohto komediálneho seriálu o slovenskej mafiánskej rodine.

Drsný a zároveň dojímavý mafiánsky román o úpadku jednej celej generácie. Autor so znalosťou veci analyzuje príčiny formovania prvých zločineckých skupín, teritoriálne rozdelenie moci a vplyv podsvetia na politickú klímu v krajine. Jozef Karika umožňuje nahliadnuť do zákulisia nielen gangstrov nižšieho rangu, ale i mafie v bielych golieroch, fungovania regionálnej politiky i práce médií. V románe so šokujúcou otvorenosťou opisuje bezohľadné mafiánske praktiky od výpalníctva, nakrúcania pornografie, obchodu s bielym mäsom až po korupciu, ktorá rozožiera štátne a samosprávne štruktúry. (anotace)

Marian Kubicsko (redaktor)

kubicak@zoznam.sk