Jsou kočky bytosti pekelné?

Odpověď na položenou otázku může nabídnout Lynnne Trussová ve svém románu Pekelný kocour.

Trussová: Pekelný kocour

Alexovi Charlesworthovi se po smrti jeho manželky dostanou do rukou dokumenty vyprávějící životní příběh jakéhosi Rogera. Postupně vychází najevo, že Roger není člověk, ale mluvící a inteligentní kocour, jenž se přímo či nepřímo připletl k řadě lidských úmrtí včetně smrti Alexovi ženy. Toto odhalení motivuje Alexe k dalšímu pátrání, během něhož zjišťuje, že krom Rogera po světě chodí další mluvící kocour, Kapitán, disponující jistým typem nadpřirozených schopností. Aby toho nebylo málo, postupně vychází najevo, že existuje i vládce koček, jehož se Alex shodou okolností snaží zastavit.

V Pekelném kocourovi se v několika ohledech projevují odborné znalosti Lynne Trussové v otázkách anglického jazyka a jeho gramatiky, což je nejvíce patrné v oblasti jazykové a kompoziční. Autorka rozdělila knihu na čtyři tematické části, přičemž každou z nich sepsala odlišnou formou, čímž se zvýšila atraktivita příběhu, jehož vyprávění probíhá mimo jiné v podobě scénáře, korespondence nebo dotazníku. Neméně zajímavou složku představuje kombinace hororového a detektivního žánru, jejichž prvky se nachází ve správný čas na správném místě. Nelze také opomenout vzájemné prolínání prvků smyšleného světa s tím reálným, projevující se především v řadě narážek a odkazů na anglickou kulturu (pes jménem Watson, citování Tennysonova Odyssea, opomenut samozřejmě nezůstal ani nejznámější agent Jejího Veličenstva, James Bond).

Výtku lze vznést k rozsahu knihy, která by snesla navíc několik stran, pomocí nichž by se mohl vyřešit také menší nedostatek v oblasti Alexova vyšetřování, neboť čtenář ve většině případů dokáže odhadnout, jak se věci mají. Na druhou stranu zvolená délka brání tomu, aby se v příběhu nacházela hluchá a nudná místa nebo přehnané a neuvěřitelné zvraty.

U Pekelného kocoura se nejvíce pobaví ti, kteří mají rádi všechno anglické, a navíc platí, že čím bude mít případný čtenář větší přehled v oblastech anglické kultury, tím více si knihu vychutná. Opomenout by ji neměli ani kočkomilové, kteří se možná budou po přečtení na své čtyřnohé mazlíčky dívat v jiném světle, nebo ti, kteří kočkám nevěří, a jejichž obavy a nedůvěru v kočičí plémě Roger pravděpodobně jen posílí.

80%
  • Lynne Trussová: Pekelný kocour
  • Argo, 2014