Kartomancie – Michael A. Stackpole

Druhá část trilogie Věk objevů Michaela A. Stackpola je tu. Od prvního dílu se nic nezměnilo, takže můžeme čekat znovu velkou dávku dobrodružství. Tentokráte jde však již do tuhého a příchod desátého boha předznamenává velkou bitvu o osud celého světa.

Kartomancie

Jak už to u pokračování bývá zvykem, děj Kartomancie navazuje na předchozí díl s názvem Tajný atlas. Opět se tedy setkáme s rodinou císařských kartografů Anturasiů, knížaty Pyrustem a Cyronem a dalšími známými.

Příběh je vyprávěn stejným způsobem jako v předchozím díle, jednotlivé kapitoly přeskakují z jednoho místa na druhé. Zatímco Jorim pokračuje ve své snaze stát se bohem a Keles je unesen knížetem Pyrustem, Nirati, která měla být již mrtvá, žije ve světě stvořeným jejím dědečkem Qirem. Na devatero knížectví se však žene pohroma v podobě desátého boha, který se chce vrátit na svět a vzít si, co mu patří. Což může znamenat konec knížectví a zkázu celého světa.

Děj druhého dílu nabývá na epičnosti, přibývá příběhových linek a trilogie začíná připomínat opravdu epickou fantasy. Popis všech událostí by vystačil na celou recenzi. Vše by se ale dalo shrnout do jedné věty, a to, že děj celé trilogie začíná směřovat k finálnímu boji mezi dobrem a zlem, respektive mezi císařovnou Cyrsou a princem Nelesquinem.

Bohužel zase tak jednoznačné to není, autor čtenáře dlouho nechává v napětí a asi tak do poloviny knihy není jasné, na čí straně je pravda a kdo je ten dobrý a kdo ten špatný. Stejné je to i s bojem mezi knížaty Pyrustem a Cyronem, který se oproti Tajnému atlasu ještě více přiostřil. Do bojů o knížectví se také čím dál tím víc zapojují i jiní lidé, jako jsou byrokrati, šlechtici, vrazi a tajní agenti. To dodává už tak šťavnatému ději ještě více šťávy. Konečně také dojde na velké bitvy, a to když síly prince Nelesquina zaútočí na bývalou baštu Císařství, knížectví Erumvirne. To, co bylo sympatické na prvním dílu, tedy v Kartomancii ještě nabývá na síle.

Autor do knihy vložil i nové prvky. Ty se týkají hlavně příběhových linek hlavních postav. Jedním z nich by se dala označit vkrádající se romantika, především v případě Kelese Anturasiho, či změna na vyprávění v první osobě u Moravena Tola. Ale našlo by se jich více. Díky všudypřítomné magii také v knize nechybí spousta zajímavých nápadů, které Stackpole velice dobře vykresluje. Zatímco v minulém díle se zdálo, že hlavními postavami jsou obyčejní lidé, tak v Kartomancii už to není tak úplně pravda a téměř všichni začínají být něčím výjimeční. Každá z postav si tvoří svůj vlastní příběh a osud, který by u většiny z nich vystačil na samostatnou knihu.

Na téměř pětiset stranách se zkrátka stále něco děje, a to je jedině dobře; první dva díly v žádném případě nepřipomínají nastavovanou kaši a my se tak můžeme o to více těšit na závěrečný třetí díl, který by měl vyjít v dubnu.

Bezejmenný nepřítel stojí před branami a vypadá to, že existuje jediná cesta, jak zachránit Nalenyr před zapomněním. Dávní hrdinové, kteří už jednou bránili zemi, musejí být znovu probuzeni. Ke splnění tohoto cíle je však zapotřebí vykonat cestu do Pustin, kde jsou podle pověstí uvězněni – do Pustin, ve kterých není nouze o magii a nebezpečí. Keles Anturasi, vnuk knížecího kartografa, je v zajetí znepřáteleného národa a jeho schopnosti mu snadno mohou přinést rozsudek smrti. Jeho bratra Jorima uctívají v říši daleko za oceánem jako boha. A jejich sestra Nirati dlí v ráji na pomezí života a smrti, ve společnosti svého šíleného dědečka a starého čaroděje toužícího zničit svět. Všichni tři teď se svými společníky bojují o holý život ve světě, v němž válka na zemi zrcadlí válku na nebesích. Čeho se bohové obávají, tomu musejí lidé statečně čelit. Pomůžou jim jejich hrdinství a kouzla přežít tam, kde jsou věci zřídkakdy tím, čím se zdají být? (anotace)

• Kartomancie
  • Autor: Michael A. Stackpole
  • Překlad: Marek Čtrnáct