Kniha života odkrývá svá tajemství

Po neuvěřitelně dlouhé době se konečně na pulty dostává i třetí a závěrečný díl trilogie Čas čarodějnic. Věřím, že uspokojí mnoho čtenářů, ale v dalších zanechá i zklamání.

Harknessová Deborah: Čas čarodějnic 3 - Kniha života

Diana se se svými nově nabytými schopnostmi vrací ze šestnáctého století do přítomnosti a přitom ji čeká nemilé překvapení. Čas se nezastavil, když se svým manželem žila několik měsíců v minulosti, ale plynul dál. Jejich spojenci za tu dobu museli vybojovat vlastní bitvy, v nichž utržili rány a ztráty ve svých řadách. Diana musí využít všechno, co má, aby ochránila svou rozrůstající se rodinu, ale protivník, proti kterému stojí tentokrát, pro ně s Matthewem může být až příliš velké sousto.

Pokud jste si někdy některé postavy opravdu oblíbili, určitě znáte ten pocit, kdy je vám jedno, že se v knize nic neděje a stejně čtete dál, protože chcete jen další a další scény se svými favority. Já osobně jsem ale žádné spojení s Dianou, Matthewem nebo kýmkoliv dalším nepocítila. Přesně z toho důvodu se mi celá kniha zdála příliš roztahaná a z těch pěti set stran jsem si užila jen takových sto padesát, které za to opravdu stály. To, co bylo v prvním a částečně ve druhém dílu originální, se tady zdálo už trochu ohrané. Harkness neukázala příliš mnoho nových zákoutí svého světa a myslím, že příběh nedotáhla úplně do konce. Zůstalo příliš mnoho nezodpovězených otázek. A odpovědi, o které se chtěla se čtenáři podělit, pořádně sdělila až v posledních dvaceti stránkách. Navíc rozluzlení neobsahovalo ani polovinu dramatičnosti, ke které celou dobu směřovalo.

Autorka využívá příliš mnoho vedlejších postav, jejichž osudy nechává nedokončené. Nedá jim vlastní osobnost, při rozhovoru nepoznáte, kdo mluví, pokud ho přímo nejmenuje. Stejný problem měla v Času čarodějnicStínu noci, a ani tentokrát nedošlo ke zlepšení. Příliš mnoho postav jmen, u kterých často nevíte, o koho se jedná, ale hlavně – většina z nich není pro příběh vůbec důležitá.

Na druhou stranu jsem se konečně dočkala pořádné magie, která mi dosud scházela. Závěrečná bitva rozhodně stála za to. Některé věci se daly očekávat, ale jiné zcela překvapily. Hlavní postavy ušly dlouhou cestu a díky překonaným překážkám zesílily. Příjemným osvěžením této série je, že hrdinové nemají méně než dvacet let, a co je hlavní – dokonce se na svůj věk i chovají.

Před čtením doporučuji si přečíst alespoň krátký článek o tom, co se dělo s Dianou a Matthewem v šestnáctém století. Já jsem do děje knihy skočila po hlavě a několik počátečních kapitol to bylo samé „Kdo? Cože? Kdy?“

I když jsem se pořádně načekala, než se mi tahle kniha dostala do rukou, myslím, že by autorce delší pauza před psaním neuškodila. Naopak by možná prospěla jak zápletce, tak postavám, a přesně tohle potřebuje každý konec.

• Deborah Harkness: Kniha života
  • Vydal: Knižní klub, 2015
  • Překlad: Martina Neradová