Kostičas vás provede světem stejně skutečným, jako je ten náš

Londýn, rok 2059. Když společnost označí jasnovidce za nemocné, nepřirozené stvůry a snaží se je vyhladit, kam se schovají? Ke komu poběží? Co udělají? Přidají se k Syndikátu, společenstvu nepřirozených, a nechají se zaměstnat vidopánem, vůdcem jednoho z gangů. Alespoň to udělala Paige, aby si zachránila život.

Shannonová Samantha: Kostičas

Paige je devatenáctiletá jasnovidka, pro kterou dle nových londýnských zákonů není v ulicích místo. Svoje schopnosti už několik let skrývá a ani její otec nemá tušení, že je tzv. krajinochodec – jakási spojka, zvláštní druh jasnovidce, který dokáže nabourat lidskou mysl. Když ji před pár lety naverboval do svého gangu Jax, bylo jí pouze šestnáct a stejně jako všichni ostatní lidé věřila, že jasnovidectví je něco nepřirozeného. Za ty tři roky ale pochopila, že s ní není nic v nepořádku a že skrývá skvělou moc, za jejíž používání jí také Jax platí.

Jax spravuje určitý sektor v londýnském Syndikátu a Paige je pověřena pomocí své schopnosti tento sektor prohledávat a najít jakoukoli mysl, která v něm nemá co dělat. Využívat jasnovidectví a navíc si za to nechat platit je ale podle londýnských zákonů těžký zločin. Paige je i přesto se svým životem spokojená a gang pro ni představuje něco jako rodinu. Rodinu, od které je ale odtržena, když ji jednou v noci přepadnou a unesou. Najednou se ocitá na místě, kde lidský život neznamená téměř nic, a to navíc s bytostmi, o jejíž existenci neměl nikdo ani potuchy. A právě jedna z těchto bytostí má rozhodnout o tom, jak a jestli vůbec bude Pagein život pokračovat.

Samantha Shannon pochází z Londýna a Kostičas je jejím prvním publikovaným románem. Autorce se brzy po vydání začalo přezdívat „nová Rowlingová“ a tato přezdívka jí určitě dopomohla k propagaci její série, ale to je asi jediná služba, kterou autorce prokázala. Ano, Samantha Shannon má velký talent, který by se dal přirovnat k talentu věhlasné duchovní matky brýlatého čaroděje. Ale tím podobnost končí.

Kostičas je dystopie s rozmanitým, skvěle vymyšleným světem, a i když není přehnané říct, že by tento svět jednoho dne mohl šlapat na paty světu Harryho Pottera, s tímto fantasy fenoménem nemá nic společného. Příběh ani zdaleka není ničím podobný, proto je k němu třeba přistupovat s otevřenou myslí a bez očekávání, protože jedině tak je možné si ho řádně užít.

Kostičas nabízí pohled na náš svět v úplně jiné podobě, než jakou známe my. Hlavní hrdinka se ve vyprávění zmiňuje už o dřívějších staletích, kterým ale asi předcházely jiné události, než v našich dějinách, protože jinak by její svět nevypadal tak, jak vypadá nyní. Z počátku je velmi těžké pochopit, jak to celé funguje a co znamenají jednotlivé výrazy. Vyžaduje to velkou dávku pozornosti a i po zbytek knížky musí člověk dávat pozor, aby mu neušla nějaká zásadní informace. Za tuhle práci se ale autorka odmění propracovaným příběhem, jehož svět pořádně zatočí se čtenářovou představou o krutosti i lidskosti.

Samantha Shannon v pěti bodech

1. Narodila se v roce 1991 v Západním Londýně, kde také vyrostla.
  2. Vystudovala angličtinu a literaturu na Oxfordu.
  3. Psát začala už v patnácti a Kostičas je jejím prvním publikovaným románem.
  4. V roce 2012 byla nominována na ocenění Mladá hvězda roku.
  5. Filmová práva k její knize byla prodána společnosti 20th Century Fox.

Za pozornost stojí také křehce vytvořené vztahy, které Shannonová budovala po celou dobu příběhu. Vzhledem k tomu, že má série plánovaných sedm dílů, má spisovatelka hodně času na zdokonalení vztahů mezi hrdiny. Doufejme tedy, že se toho zhostí stejně dobře jako doteď.

Díky flashbackům do minulosti hlavní hrdinky také můžeme vidět, že za ty tři roky, co se Paige přidala k londýnskému podsvětí, jí narostly drápky a naučila se, jak se o sebe v krutém světě postarat. To, že se v knize čtenář setkává s její dospělejší verzí, z příběhu činí něco mezi žánrem Young Adult a New Adult, s čímž se nedá setkat zrovna často.

Kostičas je rozporuplná a nesmírně dynamická kniha. Příběh se sice odehrává v budoucnosti, ale zaměřuje se hlavně na rozmanitou společnost jasnovidců, a proto zaujme jak fanoušky fantasy, tak dystopií. Duchaplná hrdinka a zajímavé vztahy, které si vytvořila se svým okolím, sérii dodávají kontury, jaké by dobrý příběh měl mít. Zakončení Kostičasu navíc zaručuje pro autorku spoustu možností, jak se poprat s dalšími díly – proto se máme určitě na co těšit.

80 %
  • Samantha Shannon: Kostičas
  • Host, 2014