Kouř a stín – Tanya Huffová

Práce u filmu patří rozhodně k těm záživnějším. Je plná hereckých hvězd, efektů a zákulisních drbů. V takovém prostředí se prostě nenudíte. O tom se přesvědčil i mladík Tony, kterého do CB Production zavedl obdiv ke krásnému herci. Vyčerpávající práci asistenta režie či spíše poslíčka však brzy ještě zkomplikují nové problémy. A ty káva ani energetický nápoj nevyřeší.

Kouř a stíny - Tanya Huffová

Ve studiu se totiž začne dít něco podivného se stíny. Někdy mizí, jindy se pohybují jinak než lidé, kteří je vrhají. Tony je zprvu ignoruje, má dost práce s náladovým hercem, který je hlavním hrdinou nového upírského detektivního seriálu. Mimoto má spousty jiných povinností a jako dítko znalé ulice z její nejhorší stránky je zvyklý na ledacos. Situace se ale brzy zhoršuje a náš mladý hrdina nachází první oběť. Mrtvou dívku v zamčené místnosti. Útoků přibývá a svědomitý Tony to nechce nechat být. Avšak jedinou osobou, jež mu je schopná uvěřit a pomoct, je starý známý. Upír. A právě od svého bývalého milence a pána se chce mladík držet co nejdále. Bohužel nemůže a spolu postupně odkrývají záhady, jež se ve filmovém studiu ukrývají. Pomoc, či spíše jen relativní snahu a vysvětlení, nabídne Ara, mistr přes speciální efekty. Vlastně čarodějka. Její ochota je jako zrnko v písku, ale upíři umí být přesvědčiví. Pomalu se tak odkrývá příběh Pána stínů. Tento padouch rozhodně není troškař a pokoření celého světa se mu více než zamlouvá. A stíny není vážně vůbec lehké zničit.

Pokud se do této knihy pustíte s očekáváním (pod)průměrné romance, která navazuje na vlnu třpytících se upírů, budete mile překvapeni. Zaprvé v ní najdete upíra jen jednoho, a ten rozhodně patří k dravcům podle Stokera. A pak vlastně zjistíte, že tato kniha nemá se Stmíváním téměř nic společného. Naráží sice na podobné téma typu člověk trochu nešika a ochranitelský nadpřirozený přítel, avšak v mnohem lepším provedení. Příběh má hned od začátku dobré tempo a spád, včetně povedených dialogů, které jsou ukončeny vždy v tu správnou chvíli. Tedy zrovna tam, kde byste chtěli více. Tak si kniha udržuje příjemné napětí a akci, i bez vybuchování aut a přestřelek. Nemůžu zapomenout ani na lehké sexuální napětí. Tony je vlastně gay stydlín, takže když se před něj postaví jeho oblíbený herec, většinou nemá slov. Ale na druhou stranu když jde o bývalého upírského milence, zábrany zmizí. A aby to s tím bojem s Pánem stínů nebylo tak jednoduché, trojici hrdinů doplňuje starší dáma razící heslo „co mě nebolí, to neřeším.“ Ale ono to časem bolet začne a právě v tu chvíli se dozvídáme více ze zákulisí čarodějných bojů.

Kromě uvěřitelných postav, které se různě podporují a strhávají dolů, nabízí kniha plno popkulturních narážek výborně zasazených do děje. Horší je to s místními odkazy na kanadskou společnost, ale poznámky redakce vše krásně objasní.

Celkově je příběh odvážného Tony lehce nadprůměrným čtivem na cesty či pro chvíle, kdy se chcete opravdu jen pobavit. Namíchaný je totiž z dobrých ingrediencí – humoru, postupného rozvíjení děje, napětí udržujícího vás stále na trní a postav s dobře zvládnutou chemií a hloubkou. Pravda, je to stále dílo se zařazením „pro dámy“, ale nabízí o něco více než další hromady příběhů s podobným tématem.

Až na neopětovanou lásku k fešáckému herci Lee Nicholasovi byl Tony víceméně spokojený… přinejmenším do chvíle, kdy to ve filmovém studiu začalo jít od desíti k pěti. * Začalo to stíny – stíny, které se nacházely na místech, kam nepatřily, stíny, které jako by si žily vlastním životem. Tony se je snažil ignorovat, říkal si, že jsou jen výplodem jeho fantazie – dokud jednoho dne nenašel tělo Nikki Waughové. a nepocítil dotek stínu. * Ale když se stín rozhodl ovládnout Leeho a když se z nepochopitelných důvodů při natáčení automobilové nehody málem zabil jejich kaskadér, Tony už to déle přehlížet nemohl. Musel zjistit, co ohrožuje lidi, kteří se na natáčení „Nejtemnější noci“ podílejí. A k tomu samozřejmě potřeboval Henryho pomoc. * Netrvalo dlouho a stopa ho zavedla k čarodějce mající u CB Productions na starosti speciální efekty, Aře Pelindrakové, která mu poskytla děsivé vysvětlení, jež mohl přijmout pouze mladík s tak neobvyklými zkušenostmi, jakým byl Tony. Ale vědomí toho, čemu čelil, tvořilo jen polovinu bitvy – skutečná výzva spočívala v tom, jak přežít něco, co přežít nelze, a jak porazit neporazitelné! (anotace)

• Kouř a stíny
  • Autorka: Tanya Huffová
  • Překlad: Pavel Musiol