Krásní – Westerfeld Scott

Pokračovanie románu Oškliví. V dávnej minulosti bolo životné prostredie zdevastované, planéta preľudnená a krvácajúca v zbytočných vojnách. Potom došlo ku katastrofe, pri ktorej sa znehodnotili fosílne palivá a zahynulo množstvo ľudí. Spoločnosť sa musela globálne “reštartovať” a povedala si, že tentokrát to urobí lepšie.

logo_kulate
Krásní

Nové zriadenie založilo oveľa menšie mestá, kde sa žije ekologicky a svetu vládnu vyspelé technológie. V záujme eliminácie deštruktívnych sklonov sa ľudstvo rozhodlo zabezpečiť mier, spokojnosť i rovnosť šancí pre všetkých pomocou špeciálnej operácie, ktorú po dovŕšení 16 rokov podstúpi každý jedinec. Vďaka kompletnej rekonštrukcii tela získa fyzickú dokonalosť, vylepšené zmysly, reflexy, fantastické zdravie… no po duševnej stránke klesne na úroveň otupenej, ľahostajnej bytosti, žijúcej zo dňa na deň. Tajomstvo spočíva v cielenom poškodení mozgu.

Volajú sa Noví Krásni, a tento výraz vystihuje celý zmysel ich existencie. Kým sa neposunú na úroveň Stredných Krásnych, majú niekoľko rokov iba na to, aby si užívali. Hrali sa, bavili, opíjali, robili výtržnosti, získavali prvé skúsenosti s láskou. Ich vnímanie sveta sa obmedzuje na kategórie epesný alebo trápny, vrcholom snaženia je nabudenosť. Je to ako sa dívať na tisícdielny seriál o amerických pubertiakoch z elitného kampusu.

Do tejto kasty sa dostáva Tally Youngbloodová po tom, čo si v prvej časti série odbila rebéliu proti systému, chtiac-nechtiac zradila priateľov z odboja, a nakoniec ju zmes pocitu viny i túžby stať sa Krásnou doviedol k sebaobetovaniu. Nechala sa operovať, no zároveň jej čiastočne vymazali pamäť. Teraz má epesný život plný epesných kamarátov a naoko ju nič netrápi.

To by však Tally nesmela byť patologická potiažistka a hlavná hrdinka antiutopickej sci-fi pre mládež. Už mesiac po svojej zmene narazí na večierku na maskovaného Croya z Nového Kouře, čiže undergroundovej centrály – a spomienky na jej život pre operáciou sa pozvoľna vracajú. Dostane príležitosť vyliečiť sa z „krásneho myslenia“ a možno aj zmeniť mnoho vecí, ale nebude to jednoduché.

Tally je však cieľavedomá osôbka a nenechá sa len tak zastrašiť. Veď má za sebou nejakú históriu a navyše je čerstvou členkou partie Krimov, ktorých poslaním je spôsobovať rozruch a vyhľadávať vzrušenie. Jej nový priateľ Zane je tiež poriadny huncút, a tak sa navzájom povzbudzujú v porušovaní pravidiel krásneho správania. Najprv len tak pre zábavu, no tú čoskoro vymenia za jasný cieľ…

Pokračovanie Tallyinho príbehu vo svete dokonalej krásy i dokonalej neslobody opäť prináša napätie a dobrodružstvo. Scott Westerfeld dokazuje, že je šikovný autor. Vie poskytnúť čitateľovi zážitok nielen z konzumovania svižne napísanej akcie, ale aj zo zamýšľania sa nad ideovým obsahom diela. Na základoch utópie postavil dystopiu v znamení dilemy. Pravdaže by si každý prial dosiahnuť ideál – byť perfektný po telesnej stránke, žiť vo svete bez konfliktov a zároveň naplno využívať vlastnú hlavu. Ale zákony novej spoločnosti hovoria, že v prirodzenom stave sa človek skôr či neskôr uchyľuje k násiliu. Bez operácie a zásahov do mozgu by teda civilizácia znova skončila tam, kde predtým – v totálnom chaose a skaze. Ide teda o väčšie dobro, pochopiteľne za istú cenu.

Autor však ťažké filozofické otázky nenastoľuje priamo, ponecháva na čitateľovi, kam až zájde vo svojich úvahách. Komu postačí dobrodružná línia, nemusí sa zaoberať pozadím. Naopak v náročnejšom čitateľovi môže vyvolať nespokojnosť zameranie na užší okruh postáv a jednu dejovú líniu, ktoré je pre žáner súčasnej mládežníckej fantastiky typické. Charakteristický pre série je aj otvorený koniec románu, ktorý nemôže chýbať. Westerfeld k nemu pridal zopár ďalších udičiek a odpoveď na otázku, čo sa z toho vyvinie, môže byť celkom zaujímavá. Najmä keď ide o autora, ktorý sa nebojí manipulovať s osudom svojich postáv takým spôsobom, že v zlomku sekundy zruší všetky ich plány a ukáže im ešte temnejšiu stranu reality, než bola tá predchádzajúca. Z viacerých dôvodov preto s chuťou odporučím Tally Youngbloodovú aj vekovej kategórii 20+.

Doslov o autorovi napovedá, že Scott Westerfeld patrí do tej skupiny spisovateľov, ktorí celé roky píšu poctivú science fiction, avšak bez prevratného úspechu či statusu celebrity. Sem-tam získajú uznanie v podobe kladnej recenzie v renomovanom periodiku, ale naďalej zotrvávajú v tieni velikánov. V roku 2004 sa Westerfeld rozhodol odkloniť od písania pre dospelých smerom k žánru „young adult“, ktorý momentálne dominuje knižnému trhu s fantastikou. Karta sa obrátila a už prvá trilógia Midnighters žala nominácie aj získala austrálsku cenu za najlepšiu knihu pre mládež. Séria Uglies/Oškliví má štyri diely a zatiaľ je považovaná za to najlepšie z pera autora, ktorý preorientovaním zdá sa nabral nový dych. Určite o ňom budeme ešte počuť aj v našich končinách.

Ozaj, čomu by ste dali prednosť vy? Zbraniam hromadného ničenia a systematickej likvidácii životného prostredia… alebo mierumilovnej spoločnosti plnej vypatlaných manekýnov? 🙂

• Autor: Scott Westerfeld
  • Překlad: Zdeněk Uherčík