Ledový drak věhlasného George R. R. Martina

Ledový drak je dojemnou a krásnou pohádkou pro děti od autora, kterého známe spíše jako autora složitějších a ponurejších děl pro dospělé.

unnamed

Děj knihy se točí kolem dívenky Adary, která jediná k ledovému draku chová náklonnost. Pro ostatní je drak nositelem zimy, ticha a smrti. Ale Adara sama je zimní dítě, a naopak neumí být vřelá a temperamentní, jako jiné děti jejího věku. Adara se těší na každou zimu, kdy jedině drak přilétá. Může draka pozorovat, dotýkat se jej a o pár let později se na něm i proletět.

Příběh vypráví o přátelství, sebeobětování a znovunalezení sebe sama. Přátelství mezi Adarou a drakem může přetrvat pouze v případě, že se dívka vzdá žití mezi lidmi. A ačkoli ji k tomuto těžkému rozhodnutí nikdo nesvádí, rozhodne se nakonec skutečně zůstat mezi lidmi. Toto bolestné a těžké rozhodnutí způsobí konec vztahu a to i přesto, že jí jediné drak náklonnost oplácí.

Ledový drak nemá jednoznačný konec. Adařinu vyprávění o tom, co se skutečně stalo, přeci bez důkazů nemusíme věřit. Děti si vymýšlejí kde co, že? V dětském světě přeci jen panují jiná pravidla než ve světě dospělých. Přesto autor nevynechává smutné či násilné scény. Adara se v knize setká se zraněnými, nemocnými i mrtvými. Vždyť takový je život a ani děti by před realitou neměly být úplně schovány.

Autor používá nástroje dětských knih: jedna dějová linie, podaná v krátkých větách a srozumitelnými slovy. Co se týká stylistiky, text je rozdělen do několika kapitol a téměř na každé straně je nádherná ilustrace. Pohádka má melancholický podtext, přinášející sdělení, že všechno má svou cenu. Kniha rozhodně nemůže chybět v knihovně fanoušků práce G. R. R. Martina, už jen pro to, že i Jon Sníh vzpomíná, jak mu o ledovém draku vyprávěla chůva. A dětem nabízí příběh, který sice končí šťastně, ale rozhodně vysílá poselství, že štěstí není zadarmo.

90%
  • George R. R. Martin: Ledový drak
  • Autor obálky: Luis Royo