Loď mezi hvězdami – Beth Revisová

Nakladatelství CooBoo vydává v poslední době opravdu zajímavé knihy pro dospívající. Jednou z nich je i Loď mezi hvězdami, která v zahraničí i u nás slaví slušný úspěch. Jedná se o další knihu z oblíbeného žánru young adult, tentokrát ale poplujeme vesmírem vstříc nové planetě… A jak vlastně vypadá taková sci-fi primárně určená dospívajícím dívkám?

Loď mezi hvězdami

Žít dál svůj život na planetě Zemi, nebo se nechat zmrazit a více jak 300 let putovat vesmírem vstříc nové planetě a novému životu? Opustit rodiče, ale zůstat s přáteli? Před takovým nezáviděníhodným rozhodnutím stojí sedmnáctiletá Amy, její rodiče jsou totiž naprosto nepostradatelní při osídlování nové planety. Amy se rozhodne, že dlouhou cestu absolvuje s nimi. Celých 300 let poletí vesmírem zmražení v kryo boxu, aby se poté probudili do nového života. Amy se ale zničehonic probudí na palubě o celých padesát let dříve, než by měla. Setkává se zde s mladým chlapcem Synem, který se má brzy stát vůdcem lidí na Lodi, a společně zjistí, že na palubě není vůbec, ale vůbec nic v pořádku. Pátrání po pravdě ale může být opravdu nebezpečné…

CooBoo rozhodně ví, jak čtenáře upoutat. Jejich knihy jsou typické povedenými obálkami a výjimkou není ani Loď. Navíc kniha obsahově za obálkou nijak nezaostává. Představte si sci-fi, odehrávající se ve vesmíru, napsanou ženou z pohledu dvou dospívajících lidí. Díky tomu rozhodně nemůžete očekávat sáhodlouhé popisy technického vybavení lodi, o to víc však dostanete romantiky a citů. Ale základem tohoto příběhu je především detektivní zápletka. Ta se ovšem autorce příliš nepovedla. Bohužel toho v průběhu děje odhalila přespříliš, a tak mnohý čtenář jistě vše odhalí už přibližně v polovině knihy. Škoda.

Hlavními postavami jsou Amy a Syn, jejichž kapitoly se v průběhu příběhu rovnoměrně střídají. To ale může být zpočátku malý problém, protože kapitoly jsou skutečně krátké, což sice přispívá ke čtivosti, ale neustálá změna rodu může ve všem udělat pěkný guláš. Postupem času si na to ale čtenář jistě zvykne. Nicméně obě postavy jsou sympatické a není těžké se do jejich pocitů vcítit a fandit jim.

Co už ale čtenáři nemusí být tak sympatické, jsou některá často se opakující slova v textu. Navíc krajně podivná. Snad nejpodivnější zde bylo slovo chucpe, které se objevovalo bezmála na každé stránce, především v kapitolách Syna. Dalším slovem, které bude zajisté mnohým rvát uši, je úža. Na něj můžeme narazit už na samotné zadní straně obálky. Je to ten typ slova, který autoři používají, aby se přiblížili dospívajícím, ale do textu absolutně nezapadá. Po celou dobu postava mluví naprosto normálně a poměrně spisovně a najednou tam zničehonic vpálí, že je to všechno vlastně úža. Tyto dvě slova působí opravdu dost rušivě a kazí tak dojem z celého příběhu.

Ano, v Lodi by se dalo najít více nelogičností. Přece jen se autorka pustila do popisování uzavřené společnosti, která nikdy nepřišla do styku s „normálními“ lidmi na Zemi. Ale tohle je zkrátka ten typ příběhu, nad jehož logikou není moc dobré přemýšlet. Knížka má zajímavý, napínavý děj, najdou se dokonce mrazivé okamžiky, kdy na vás dolehne celá tíha lodi a její uzavřenosti. Nechybí ani trocha té romantiky a knize je jen k dobru, že se dá pokládat za uzavřenou. Nicméně už teď se můžeme těšit na pokračování, které ponese název Milion sluncí a CooBoo už chystá jeho vydání. A i když série neohromí zaryté fanoušky klasické sci-fi, jistě si najde mnoho příznivců právě tam, kde má, protože je tím pravým ořechovým, co mladí čtenáři vyhledávají.

Sedmnáctiletá Amy se přidala ke svým rodičům coby „zmrazený pasažér“ na vesmírné lodi Universum a čekala, že se probere na nové planetě o tři sta let později. Nemohla tušit, že její spánek skončí o padesát let dříve a ona se octne ve zcela novém světě mezi hvězdami, ve světě, který si žije podle vlastních pravidel. Amy si brzy uvědomí, že její probuzení nezpůsobilo jen selhání počítače. Někdo z pár tisíců obyvatel vesmírné lodi se ji pokusil zabít… (anotace)

• Loď mezi hvězdami
  • Autorka: Beth Revisová
  • Překlad: Petr Eliáš