Magický labyrint – Svět Řeky IV. – Farmer Philip José

Tak tajemná věž čnící v ledovém moři nakonec přeci jen vydává svá tajemství. Ale než zjistíte, kdo jsou tajemní tvůrci vskutku úžasné planety, budete se muset dostat přes téměř pět set stran. A nebude to vůbec těžký úkol.

Farmer Philip José - Magický labyrint - Svět Řeky IV.

Není to totiž rozhodně tak velký problém jako u třetího dílu. Ten byl, co se čtivosti týče, opravdu nejslabší. Magický labyrint je opět pěkně tlustá knížečka, takže aspoň dva dny se určitě budete bavit.

Nemusíte se bát, že budete znovu svědky nekonečné litanie a odboček od děje. Sem tam se najdou, ale tentokrát se pan spisovatel už opravdu koncentroval na dokončení a prozrazení všech tajemství vám, čtenářům. Kniha až téměř ke konci popisuje většinu přeživších postav (ano, zkáza vzducholodi byla tragická) na obou parnících, protože to jsou už jediné zbývající dopravní prostředky, které mohou Sama, Burtona a zbytek zasvěcených dovézt k prameni Řeky. Každý ze zúčastněných, který  zná pana “X”, pozorně sleduje podezřelé osoby. Snaží se pátrat po agentech, Eticích a komukoliv, kdo má něco společného s vytvořením tohoto šíleného, megalomanského projektu, ve kterém se skoro celá lidská populace ocitla. Všichni se průběžně střetávají, míjí, bojují a dohromady se nemohou dočkat cíle své cesty. Ostatně nejsou sami, co?

Ale je tady jedno velké ALE. Jeden „malý“ problém mezi králem Janem a Samem Clemensem. A můžu vám prozradit, že až se oba střetnou, tak to bude opravdu podívaná pro všechny okolo až do smrti. Což často není příliš dlouho. Všechno rozehrává souboj leteckých es dva na dva. Nato se rozjíždějí kolesa obou obrů a údolím hřmí zkáza ze všech stran. Ne nadarmo se jedna kapitola jmenuje Armageddon: Nikoli k pronajmutí versus Rex :-). A má celých 73 stran! To je taky jedna příjemná změna oproti předchozím dílům. Jsou zde nadepsané kapitoly, takže předem už víte, co vás čeká.

A jak už to na konci všech příběhů bývá (snad kromě Hollywoodských slaďáren), tak ne všichni se dostanou až k cíli. Pan Farmer už vskutku smrtí nešetří a jen pár hrdinů vstoupí až do věže. Sice to po ukončení a finiši nebude mít zas až takový efekt, ale i tak. Také se mi zdá, že už chtěl všechny smyčky a uzly smotat do jednoho celku a dobře se přitom bavil. Jelikož je to snad poprvé za celou dobu, co čtu Svět Řeky, kdy jsem se opravdu dlouho usmíval. Posledních asi sto stran je uvolněných a psaných mírně nadneseně. Nešetří se vtípky a jemnými ironickými situacemi. I když často končí smrtelně. Jednoduše se nenudíte, a protože všechny přítomné už za celou sérii dobře znáte, výborně se bavíte při jejich setkáních a omylech.

Co se týče překladu, tak musím zcela jednoznačně chválit. Pane Pavlíku, gratuluji. Nenajdete ani žádné gramatické a slohové chyby. A když čtete poznámky, kde sám překladatel opravuje autora, není co dodat. A tyto opravy se týkají ať už různých dat reálných postav ze Země, tak chyby dějové, které spletl sám pan Farmer. A jedna poznámka byla opravdu velmi úsměvná, protože si přečtete i trochu poučení ze Zeměplochy :-). Ovšem vadami na kráse je korektura. Docela dost často narážíte na překlepy. Ke konci klidně i jedna chyba na každých pět stran. Což je docela dost a kazí to hodně dojem z jinak výborně provedené práce.

Každopádně pokud máte přečteny všechny předchozí díly, případně jste se „zasekli“ u třetího, tak ho rychle dočtěte, ať se můžete vrhnout do finále. Všechno bude prozrazeno, odhaleno a vysvětleno, takže vás nebudou trápit žádné další otázky. Snad jen jedna, jestli nakladatelství Triton vydá i další knihy (případně povídky) ze Světa Řeky. Ovšem příběh je už uzavřený, takže zbytek by byl „pouze“ třešínkou na dortu.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Triton.