Mark Stone 69: Zatykač na Stonea – Pavlovský Jiří

Po delší době vyšel nový díl Marka Stonea, a sice Pavlovského „Zatykač na Stonea“. Je to další z řady příběhů tuzemské produkce, který jejich specificky „české“ pojetí přivádí na (svého druhu) vrchol.

Pavlovský Jiří - Mark Stone 69: Zatykač na StoneaNezničitelný kapitán se na jedné misi dostane do maléru (zhroutí se uprostřed souboje) a Rayova záchranná akce způsobí nežádoucí vývoj místních dějin. Mark po návratu trvá na tom, že šlo o psychický útok, jehož následky jsou bolest hlavy a zrakové halucinace, tajná lékařská zpráva hovoří o poškození mozku. Neúspěšný pokus o jeho likvidaci ho v jeho názoru utvrdí a Mark zahajuje pátrání. Musí ale uniknout jak neznámým útočníkům, tak lidem svého šéfa, který na něj byl pod tlakem okolností nucen vydat zatykač. Nebyl by to ale Stone, aby se ve hře neobjevila žena. Novinářka Vicky Kaneová se rozhodla o Markovi napsat knihu a nehodlá se o svého sólokapra nechat připravit – nikým a ničím. Další kolo milostných eskapád, zběsilých honiček a absurdních situací se roztáčí!

Tradicionalisté se z výplodu Jiřího Pavlovského nejspíše ošklivě osypou, zavilí scifisté (pokud zapomenou na existenci něčeho takového, jako je logika) si přijdou na své a budou se nehorázně bavit. Autor se držel (alespoň rámcově) nejlepších tuzemských tradic a vytvořil dílo, které začíná jako komedie, parodující zavedená klišé filmu i literatury a v průběhu vyprávění přecházející v absurdní frašku doslova narvanou nejrůznějšími odkazy a narážkami prakticky na cokoliv, co má něco společného se sci-fi nebo fantasy (např. hvězdolet “Aston”). Nejrůznější hutné hlášky střídají zběsilé akce a kdyby Mark Stone nebyl superhrdina, který vydrží víc než člověk, dostala by se z něj do finále jen hrst zpřerážených kostí v krvavé omáčce.

Svižné dílko má samozřejmě i své nedostatky. První znechutí příznivce hned při nákupu, neboť sešit podražil z 69,- na 74,- Kč. Další už má na svědomí autor – v zápalu boje přišla mezi prvními o život logika (mj. Mark si v otevřeném vesmíru sundá skafandr, proleze torpédometem a otevře ho rukama proti tlaku vzduchu ve stanici), ale toho si ve víru zběsilého příběhu čtenář nemusí hned všimnout. Celé vyprávění je navíc poněkud “přebušené” a výsledný efekt nemá daleko ke známému dortu pejska a kočičky. U našich autorů tradičním nedostatkem je svérázné nakládání s reáliemi celé řady. Nejvíce trpí Rayovy vlastnosti, nejen v tomto konkrétním případě bylo ignorováno jeho zabudované antigravitační zařízení (dovolující létat s agentem na zádech) a vestavěný generátor ochranného pole (tzv. ochranný opasek). Co se týká přístupu k metaforám a slovním obratům, má Ray v Pavlovského příběhu chápání zeměplošského trpaslíka. Jsou zde i jiné drobné úlety, ty je ale možno s klidným svědomím ignorovat.

Pokud by měla být hodnocena úroveň “nejulítlejších” příběhů řady, upřednostnil bych necenzurovaná “Jablka z Beltamoru” od JWP a Pavlovského příběh by se octl až na dalším místě v pořadí, přesto, že v současných poměrech není špatný.