Masky smrti (Harry Dresden 5) – Jim Butcher

Je jisté, že ani tentokrát to nebude mít Harry Dresden, soukromý detektiv, pátrač po ztracených předmětech, konzultant v oboru paranormálních jevů a aktivní čaroděj, lehké. Jeho autor, americký spisovatel Jim Butcher mu totiž znovu připravil hned několik smrtelně nebezpečných linií naráz v adrenalinovém koktejlu.

Masky smrti

Znetvořené tělo, s rozsekanou kůží a odříznutými končetinami a hlavou, souboj s Ortegou, upírem Rudého dvoru, který vede s čarodějnou Bílou radou válku, jež by se právě tímto střetem mohla rozhodnout, Vatikánský kněz, který si Dresdena objedná k vyhledání prastaré relikvie, odcizené z jednoho Turínského kostela, známé plátno, k tomu se navrátivší Susan a záhadný muž, který se kolem ní motá… Jistě, nakonec bude třeba zachránit svět. Znovu.

Nemít Harry existenciální problémy, asi by ani nevytáhl paty z domu. Jenomže účty se platit musí a Dresden ví, že chlap se svědomím a dobrým srdcem nemá čas na odpočinek.

Pátý román o Harrym Dresdenovi ničím nevybočuje z řady série. Je srovnatelně vtipný, akční a svižný. Harry je hrdina Marlowovského typu, cynický hláškař s kapsami plnými bonmotů, který nikdy nezaváhá použít svoje nadání pro dobrou věc, přičemž u toho má spoustu ironických poznámek, aby se neřeklo. Je třeba si držet styl a dbát na pověst. Zároveň Masky smrti zdárně dodržují pravidla subžánru, nápaditě pojí akční složku s vtipem, detektivkou a hororem, a to vše v prostředí velkoměsta (Chicago).

Nicméně je zarážející, kolika drobných chybek se vypsaný autor, jakým Butcher rozhodně je, dopouští. Příklad: Dresdenovi je v knize dvakrát odebrána (resp. odkopnuta) jeho hůl, a jelikož jsou akční scény (a prakticky celá kniha) psány „v reálném čase“, bez použití zkratek, je podivující, že svůj magický nástroj (to je slovní spojení jako z nepřístupného filmu, boha) o pár záběrů později opět třímá v dlani (aneb neochvějně dokončíme dvojsmysl). Geekové jistě také nepřenesou přes srdce, že autor zařadil proslulou postavu Petera Parkera do stáje DC comics, což jistě není překladatelský šotek, nicméně redaktoři si tohoto pomýlení povšimnout mohli.

To jsou však jen drobné skvrnky na triku knihy, které je ozdobeno pestrobarevným nápisem „Slušná zábava.“

Harry Dresden, jediný praktikující profesionální čaroděj v Chicagu, by mohl být rád, že živnost konečně šlape bez větších problémů. Jenže najednou se začínají vršit události, s nimiž rozhodně nepočítal: Lord Rudého dvora upírů vyzývá Harryho na souboj, chce ho zabít, aby ukončil válku mezi upíry a čaroději… Profesionální zabiják si zkouší na Harrym svou mušku… Je ukradeno Turínské plátno… Chicagská policie nedokáže identifikovat jisté tělo… Navíc se vrací Harryho bývalá přítelkyně Susan, která stále těžce zápasí se svým polovičním upírstvím. A v jejím životě se zřejmě objevuje jiný muž… Někdy je prostě nejlepší vůbec nevylézat z postele. (anotace)

• Masky smrti
  • Autor: Jim Butcher
  • Překlad: Zděnek Uherčík