Město mrtvých (Kladivo na čaroděje 2) – Jiří Pavlovský

Necelý měsíc po vydání prvního dílu se Felix a jeho parta vrátila na scénu opět v režii Jiřího Pavlovského, který navázal přesně tam, kde předchozí část, Magie pro každého, skončila.

Město mrtvých - Jiří Pavlovský

Přestože si Felixův tým (znáte je nebo byste měli znát – Felix, Vincent, Walter, Klaudie) nestihl ani řádně oddychnout po vyčerpávající akci, v níž se ocitl na konci první části, žene se do další. V rámci kampaně „seženeme triumf, s nímž nás Sedmička (teď už Pětka) nevypálí z tváře světa“ se vydávají nalézt alespoň jednoho mrtvého magiografa, z něhož by Klaudie s Walterovou pomocí vypáčila důležité informace. Je jím Karel Slavíček, toho času pohřbený na hřbitově města Chonětín, které sice není k nalezení v mapě, zato se jeho jméno nachází v Atlasu špatných míst.

Ve druhém, subtilnějším svazečku série Kladivo na čaroděje, se vrací i Jiří Pavlovský, autor pilotního dílu (kteroužto terminologii používám záměrně, k čemuž se dostanu dále). Díky odpadnutí nezbytného úvodního představování hlavních hrdinů je kniha dynamičtější a výrazně akčnější. Naproti tomu však působí v porovnání se svým předchůdcem ještě povrchněji a méně propracovaně – dokonce i charaktery hlavních hrdinů jsou prohloubeny méně, než bych čekal. A to se Magie pro každého jistě nedá označit za hloubkovou sondu v jakémkoliv směru. Ostatně, od této série se nic podobného ani nečeká.

Co se od ní naopak čeká, je zábavnost. Těžko pak u nás hledat lepšího autora. Pavlovský zvládá akci i dialogy na výbornou, příběh umístil do prostředí Chonětína, v němž může vtipně a ad absurdum rozpracovat u nás velice známý konflikt Pražáků a obyvatel venkova, který tito navštěvují. Dojde dokonce i na místní kombajn, scénu s ním si budou čtenáři dlouho pamatovat a jistě si vzpomenou na Braindead Petera Jacksona. Ostatně, právě milovníci subžánru s oživlými mrtvými pak několikrát doslova zachrochtají blahem.

Těžko však hodnotit Kladivo na čaroděje hlouběji, když před sebou nemáme celek. Město mrtvých je totiž takřka jako epizoda seriálu. A když jsme u tohoto přirovnání – připodobnil bych je k epizodě seriálu Supernatural (česky Lovci duchů), kdyby se o její scénář postaral přímý potomek Josse Whedona, Stephena Kinga a raného Petera Jacksona. Zkrátka oddychová zábavná jednohubka se skvělou a někdy až absurdní akcí, dialogy a nezbytnými hororovými prvky, ale to už se opakuji.

Město mrtvých s sebou také přináší velký otazník – dokáže tato série přežít i v rukou jiných autorů? To se dozvíme v příští části, nazvané Kruté stroje. Triumfy bude mít v rukou Ondřej S. Nečas, uvidíme, jak s nimi naloží. Takže tedy po seriálovsku: pokračování příště…

Pokud bojujete s někým, kdo je mocnější a silnější než vy, máte jediný způsob, jak ho přesvědčit, aby vás nezabíjel. Pomocí starého dobrého vydírání. Jenže jediný trumf, který může Felix Jonáš sehnat, jediná věc, která mu může zachránit život, leží pohřbená v zemi. Na útulném malém hřbitově ve městě, které se až příliš drží stranou veškerého ruchu. Ve městě, které nemá moc rádo nezvané návštěvy. Zvláště ne ty, které se toulají kolem hřbitova. Série Kladivo na čaroděje vás zavede do našeho světa, jak ho neznáte… a jak ho ani netoužíte poznat. Alespoň ne na vlastní kůži. Světa magie, temných přízraků, oživlých mrtvol, zabijáků, démonů, psychopatů, nekrofilů, upírů – a to mluvíme jen o kladných hrdinech. Ti, proti kterým bojují, jsou ještě mnohem horší… (anotace)

• Město mrtvých
  • Autor: Jiří Pavlovský
  • Překlad: –