Milion Sluncí – Beth Revisová

V Milionu sluncí se vracíme na palubu vesmírné lodi Universum, která nekonečným prostorem míří vstříc nové planetě a novému životu. Ale jak už víme z prvního dílu, něco není tak úplně v pořádku. Na lodi je to samé tajemství a samý klam. Zvládne mladý Syn velet celé lodi? A je ještě vůbec naděje, že někdy přistanou?

Milion sluncí

Uběhly tři měsíce od chvíle, kdy se Amy zničehonic probudila z kryo spánku na palubě lodi Universum, o celých padeást let dříve, než měla. Spolu se svými rodiči a dalšími vybranými lidmi mířila vstříc nové planetě Zemi Centuri. Od té doby se hodně změnilo. Amy se na lodi už lépe vyzná a spolu se Synem, který se po smrti Otce ujal velení, pomalu začíná odhalovat její temná tajemství. Ale všechno se hroutí, celý systém, který tolik let fungoval, se rozpadl poté, co Syn přestal lidem podávat drogy a oni díky tomu začali svobodně myslet. Bouří se, nepracují a loď se pomalu rozpadá zevnitř. Zvládne to Syn? Podaří se mu udržet pořádek a porazit vznikající revoluci? A Amy je mezitím na stopě obrovskému tajemství, které všechno změní…

Co je třeba říct hned na začátek, je to, že druhý díl se od toho prvního výrazně liší. Je propracovanější, zábavnější, napínavější a zkrátka celkově lepší. Nejspíše na něm autorka pracovala daleko usilovněji než na Lodi mezi hvězdami a je to opravdu znát.

Opět je kniha střídavě napsaná z pohledu dvou hlavních postav – Amy a Syna a opět je to zpočátku trochu matoucí. Jedná se zkrátka o dost zvláštní styl, příběh je totiž napsaný v první osobě a každá kapitola je tak střídavě z mužského a střídavě z ženského pohledu. Ale časem si zvyknete, toto střídání totiž má svůj smysl. Díky němu je kniha velmi čtivá a je zajímavé sledovat vývoj děje z pohledu dvou naprosto odlišných postav. Navíc jsou jejich charaktery propracovanější, Syn konečně působí dospěleji a sympatičtěji a i Amy je příjemnější, takže už mohou čtenáři více přirůst k srdci.

Ale co prošlo největší změnou, je zápletka. V minulém dílu se autorce moc nepovedla, brzy totiž odhalila příliš mnoho a tak čtenář na konci knihy nebyl nijak zvlášť překvapený, natož šokovaný. V Milionu sluncí je to však daleko lepší. Princip je sice stále stejný, Amy pomocí indicií odhaluje jedno tajemství za druhým a pomalu tak postupuje k objevení něčeho velkého, ale konečně se autorce povedlo odkrývat všechno pomaličku, postupně a po částech, takže v průběhu čtení udržuje čtenáře v neustálém napětí a očekávání a nechává mu prostor i pro jeho vlastní spekulace. V závěru pak dokonce šokuje, když odhalí celou pravdu.

Co se samozřejmě od prvního dílu nezměnilo, jsou některá prazvláštní slova, která na vás v textu občas vyskočí. Slova jako chucpe, úža či krucaja působí zvláštně a občas rušivě a nejednou mě také přiměly k úsměvu. Ale prostě to k téhle knížce patří a je třeba to přijmout.

Celkově si Beth Revisová polepšila a napsala velmi zajímavé pokračování vesmírné sc-fi série pro dospívající plné napětí, akce a ano, ke konci i romantiky. Jak celý příběh dopadne, se dozvíme už v březnu, kdy u CooBoo vychází závěrečný díl – Všechny barvy země.

Celé Universum je jedna velká lež. Když se to jeho obyvatelé dozvěděli, rozpoutal se chaos. Jsou to už tři měsíce, co Amy odpojili. Kam se podívá, všude stěny, už tři měsíce. Syn se ujal velení lodi a rozhodl se skoncovat s Phydusem a přestat svým lidem lhát. Jenže ani on nezná celou pravdu, a když spolu s Amy začínají zjišťovat, co všechno jim zatím zůstalo utajeno, je jasné, že před sebou mají dlouhou cestu, na níž si každý krok musí tvrdě vybojovat. Jak to bude dál s Lodí mezi hvězdami? (anotace)

• Milion sluncí
  • Autorka: Beth Revisová
  • Překlad: Petr Eliáš