Mlhovina – Amy Kathleen Ryan

Dvě vesmírné lodě jsou vyslány ze Země s jediným cílem: osídlit novou planetu. První z nich, Nový obzor, vyráží s ročním předstihem. Přesto se obě lodě na cestě setkají. A nepůjde o příliš přátelské setkání. Posádka Nového obzoru se totiž potýká s jedním velkým problémem. Fanatická velitelka této lodi se proto rozhodne k ráznému řešení…

Mlhovina

Mlhovina je prvním dílem trilogie Vesmírná pouť. Jedná se o klasickou sci-fi pro teenagery s prvky romantiky. Čím se Mlhovina částečně liší od ostatních knížek stejného žánru, je originální příběh. Ten popisuje cestu dvou lodí, Empyrea a Nového obzoru, za osídlením nové planety. Dny Země jsou v té době již téměř u konce, proto je tato mise pro lidstvo velmi důležitá. Jak se však později ukáže, posádky se budou muset vypořádat s velkým zádrhelem. Ženy obou lodí jsou totiž neplodné. Jenže zatímco na Empyreu si s tímto problémem dokážou poradit, na Novém obzoru tomu tak není, a proto naplánují ozbrojenou akci, při níž unesou všechny dívky z jejich bratrské lodi. Při této akci přijde o život velký počet dospělých z Empyrea a zbytek zmizí v raketoplánech s cílem dostat unesené dívky zpět. Velení lodi se tak musí ujmout chlapci, kteří na lodi zůstali sami.

To je hrubý nástin událostí, jež se odehrají v první části knihy. Na pozadí toho všeho se ale také odehrává milostný příběh mezi hlavními postavami, chlapcem Kiearenem a dívkou Waverly. Ten se však nemůže naplno rozvinout, hlavně kvůli tomu, že tito dva jsou většinu prvního dílu od sebe odděleni. Zatímco je totiž Waverly unesena a snaží se společně s ostatními děvčaty utéct, Kieran se jí snaží zachránit a navíc přitom musí svést duel o vedení lodi se svým úhlavním rivalem Sethem.

Mlhovina se čte jedním dechem, i když se může zdát, že je napsaná trochu nudnějším, odměřeným stylem. Stejný pocit jsem měl i z hlavních postav. Povětšinu času na mě působili jako děti, které si snaží hrát na dospělé a řešit problémy, o kterých nemají ani páru. To, že je něco určeno primárně pro teenagery, neznamená, že to musí působit tak naivně. Na druhou stranu kniha má určitě i své klady, za které by se daly označit především již zmíněný poměrně originální příběh či milostný trojúhelník na pozadí, který je do budoucna příslibem zajímavých okamžiků.

Nelze si nevšimnout, že se poslední dobou s podobnou literaturou roztrhl pytel. Možná, že se jedná o nový trend ve světové literatuře, takže se teď místo upírů a vlkodlaků můžeme těšit na vesmírné romance pro teenagery. Mlhovina je určena mladším ročníkům a s tím nelze než souhlasit. Dospělému čtenáři bych asi doporučil porozhlédnout se po něčem „dospělejším“. Na druhou stranu pokud na podobných žánrech ujíždíte, není vyloučeno, že se vám nebude líbit i Mlhovina.

Autorka si pro další díly nechává některé nedořešené otázky. Přesto však působí Mlhovina částečně jako uzavřené dílo, proto jsem velice zvědavý, co na nás čeká v dalších částech. Především však bude zajímavé sledovat, zda se nakonec lodi Empyreum podaří dostat do cíle a založit kolonii na nové planetě.

Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoliv Nový obzor vyrazil na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě lodi se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský – osazenstvo Nového obzoru pod vedení despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí – ženy na Novém obzoru jsou neplodné… Wawerly se však rozhodně nehodlá se situací smířit. Na její mateřské lodi se mezitím vše mění, včetně jejího vztahu s Kieranem, jenž podstoupí nelehký boj o právo velet a začíná být přesvědčen o své neomylnosti. Rozhodne se Wawerly pro něj, nebo pro jeho věčného rivala Setha? První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí přináší napětí, milostnou zápletku, ale především poutavý příběh postav, které bojují o přežití, aniž by přitom ztratily svou lidskost. (anotace)

• Mlhovina
  • Autorka: Amy Kathleen Ryan
  • Překlad: Lenka Faltejsková