Mrtví & neklidní – Friedrich Martin

Smrt už není, co bývala. Žádné pomazaní a čekání na ráj. Mrtví ztratili trpělivost a snaží se vrátit zpět do života. Jak jinak, než za pomoci těch živých, kteří netuší či nevěří, že je něco takového možné.

Mrtví a neklidní

Povídková kniha Martina Friedricha nás zavede do situací, které by nikdo z nás nechtěl zažít. Autor nechává své hrdiny snášet ta nejtrpčí poznání a krutosti (ale někdy i slasti) světů, které jsou většině lidí zapovězeny.

Úvodní povídka Pražská brána nabízí záhadnou a místy morbidní podívanou, kterou nás provází pražský universitní profesor. Do jeho jednotvárného a nudného života se znenadání vplíží kolega z americké university, jenž přijel do Čech vyučovat antropologii. Již na první pohled se zdá být tajemný a podezřelý. Náš hrdina se postupně zaplétá do sítě podezřívání, sledování a paranoie až k nebezpečnému kon­ci.

Následuje Zkurvenej byznys, který je oproti předchozímu textu správně „frajersky“ akční. Stejně tak i jeho hrdina, soukromý detektiv. Čeká ho případ s mafiány a prostitutkami, jenž slibuje dobré peníze i zábavu. Jako vždy ale platí, že když se něco může pokazit, pokazí se to.

Případ sborového sběratelství se opět vrací na klidnější notu, avšak soukromé očko zde zůstává. Hrdina se zabývá hledáním ztraceným věcí s pomocí své hmatové schopnosti vyčíst paměť předmětů. Při hledání ukradené elektrické kytary ale narazí na spolek sběratelů, jenž se vymyká lidskému chápání reality.

Následuje delší povídka Operace Nyarlathotep, která opět probíhá v duchu vyšetřování. Avšak nyní cestou oficiální, a to s pomocí německého komisaře. Ten přijíždí do Prahy roku 1951, aby se zhostil vyšetřování podivné vraždy. Mrtvých těl časem přibývá a temnoty ukrývající pravdu také. Jsou jen dvě možnosti – zachovat se jako správný policista a zaplést se do složité a nebezpečné sítě mocných, nebo poslechnout anonymní varování a případ uzavřít nedokončený…

Další dílo, Muž, který sbíral Leniny, bravurně míchá černý humor s hororem. Je sice krátké, ale nápad a mrazení nás čeká od začátku do konce. A nechybí ani poučení – nechoďte na návštěvu k lidem, o nichž nic nevíte. Protože oni toho o vás mohou vědět hodně…

Povídka Na druhém břehu knihovny je nepozitivnějším textem knihy. Mrtvol je zde pomálu a žádná z nich se nesápe zpět mezi živé. Jde totiž o hru. Snovou hru dospělého člověka, jemuž již život nepřináší žádné potěšení a události ve spánku jsou pro něj osvobozující. Ale i nebezpečné. Zpočátku klidná práce knihovníka v jiné dimenzi se zvrtne v dobrodružnou pirátskou plavbu. Který ze světů je vlastně ten „pravý“? A ve kterém byste chtěli žít?

Lucie už tady nepracuje je kratičká povídka, ale stejně jako u Muže, který sbíral Leniny jí nechybí akce ani nápad. Všechno rychle přijde a odejde, stejně jako lidé, které letmo poznáme v našich životech…

Poslední a také nejdelší dílo Pojídání se zprvu zdá jako „vztahovka“, časem ale nabírá správné napětí, které k mrtvým patří. Petr se vrací do rodné vísky na Šumavě, aby provedl památkový zápis místního kostela. Společenské vztahy z mládí ho však zapojí zpět do místního dění, až objeví podivnou šlechtickou hrobku. Nikdo z místních o ní nic neví, ve veřejných zdrojích jakoby také neexistovala. Petrovi to vrtá hlavou a snaží se záhadě přijít na kloub. To, co přijde, rozhodně nečekal…

Jsem zastánce sáhodlouhých bichlí a knižních sérií, ale poslední dobou jsem našla kouzlo i v krátkých povídkových dílech. Nejdůležitější skutečností je ale jejich kompozice. Texty na sebe musí navazovat hladce a logicky, navzájem se doplňovat – někdy přidat na napětí, jindy uklidnit. Přesně takto na mě působí i dílo Martina Friedricha. Umě spojuje hororové prvky s akcí a melancholií, někdy přejde do klidu, aby vám pak vzápětí opět zrychlilo tep.

Akční povídku střída klidnější a nechybí i jedna až pohádková na odlehčení. Stejně tak hrdinové nejsou všichni na jedno brdo, ale střídají se sebevědomí vyšetřovatelé s těmi, co se do podivných zatuchlých případů dostali náhodou skrze lidskou zvědavost.

I jazyková stránka je v pořádku. Jde-li o profesory či vážené osoby, děj i mluva plyne pomaleji a spisovně. Zatímco s „obyčejnými“ hrdiny se dostane na hovorovou řeč i trochu vulgarismů.

Celkově kniha nabízí přesně to, co byste od ní čekali. Akci, zábavu a hlavně nahlédnutí do tajemného světa, o kterém nemá nikdo z nás tušení, jak to v něm chodí. A proto se ho neustále snažíme objevit. V díle však nejsou žádné prvoplánové zombie, jež se kulhavě potácí městy jako živé terče. Martin Friedrich nám připravil podívanou, která si se smrtí vlastně morbidně hraje, a přesto zůstává zahalená rouškou tajemna a strachu, který lidi ve spojení s Morenou vždy provázel.

Děsivá monstra a jiné světy, které od toho našeho dělí jen tenká stěna, podivuhodné schopnosti zdánlivě běžných lidí, temné konspirace deformující běh (alternativních) dějin, hrůzné pouto mezi krajinou a jejími obyvateli – to všechno najdete v příbězích nejrealističtějšího z českých autorů fantastiky. Jeho horory se mísí s detektivním pátráním, humorem i erotikou. Friedrichovi hrdinové málokdy končí šťastně a často nenalézají klid ani po smrti… (anotace)

Povídky:

Pražská brána
Zkurvenej byznys (ve spolupráci s Tomášem Němcem)