Nádherné bytosti – Garciová Kami & Stohlová Margaret

Nadpřirozená romantika pro mládež je v módě, milovaná i zatracovaná. Spíš než na originalitu se tu hraje na zaručené postupy, kterak dokonalý gentleman nebo naopak pan Drsoň rozbuší srdce čtenářek a promění jim kolena v hromadu roztřeseného tvarohu. Jde to i jinak? Kami Garciová a Margaret Stohlová dokazují, že ano – a sice vtipně.

Nádherné bytosti

Gatlin je klasické zapšklé jižanské maloměsto, kde když se poškrábete na nose, do pěti minut to všichni vědí. Místní jsou sevření, a jestli někoho nesnášejí, tak cizince, narušitele a lidi, kteří se trochu liší (ne nutně v tomto pořadí). Není divu, že se Ethan Wate nemůže dočkat, až dokončí střední a vypadne někam na vysokou. Do té doby musí navzdory vnitřnímu odporu dělat, co ostatní – flirtovat s tupými třídními kráskami, tvářit se jako macho před klukama, občas ve škole vyvést nějakou klukovinu v rámci slušnosti; prostě nebýt jiný a nepřitahovat pozornost. Pak se ale do města přistěhuje nová dívka a Ethan se musí rozhodnout: přestože jej posmutnělá a okamžitě šikanovaná Lena Duchannesová přitahuje, začínat si s ní by představovalo společenskou sebevraždu. A jako by tohle nestačilo, Lena není úplně obyčejná a na znuděný Gatlin se žene bouře v podobě dávných prokletí, zapomenutých hrobů, prastarých grimoárů a sil, s nimiž není radno si zahrávat.

Ač kniha na první pohled možná nevzbuzuje velkou důvěru, už po pár stránkách je jasné, že se jedná o něco jiného, než na co jsme v rámci paranormálních romancí zvyklí. Příběh je vypravován ústy nikoliv přihlouplé hrdinky, ale hrdiny, jehož není těžké představit si jako svého mladšího bratra. Ethan nahlíží na svět s kousavým klukovským humorem a dění kolem sebe komentuje přímočaře a značně jízlivě. Jeho láska k Leně je možná osudová, ne však sladce upatlaná. Protože mají Ethan i Lena kromě sebe navzájem i rodiny a přátele, kteří tu nehrají pouze křoví, ale mají důležitou úlohu v ději, musí řešit i jiné problémy než věčnou lásku, a to samozřejmě těší.

Velkou roli hraje i samotné maloměsto a jeho občané. Starousedlíci, kteří s oblibou strkají nos do cizích záležitostí a kladné vlastnosti jsou jim cizí, působí možná v některých okamžicích přehnaně a zbytečně fanaticky, ale na zábavnosti to neubírá, spíš naopak – knížka tak může docela dobře fungovat i jako parodie na maloměšťáky, a kdo vyrůstal na vesnici, určitě v tom někoho pozná. (Například se snahou zakázat Harryho Pottera coby propagátora čarodějnictví mám reálnou zkušenost i z našeho místního kostela.)

Kniha je čtivá a Ethanovy patálie baví a vtáhnou čtenáře do sebe. Na tom má dle mého názoru zásluhu hlavně povedený překlad Jany Jašové, který tomu celému dodal šťávu. Zprvu se sice zdá, že hustota obecné češtiny je vyšší, než je průměrný občan schopen zvládnout, ale po pár stránkách si na to člověk zvykne (a po dalších padesáti tak začne i sám mluvit) a záhy zjistí, že právě v mluvě spočívá podstava většiny vtipů. V originále Ethanův projev tak osobitý a zábavný není, za což si překladatelka zaslouží dík.

V poslední čtvrtině bohužel svižné tempo trochu zpomaluje; hrdinové začínají bloudit od čerta k ďáblu a vinou toho si čtenář více všímá nedostatků. Lena se začne uzavírat do osobního emo koutku, Ethan poněkud blbne, tu a tam zabrnkají na nervy záchvaty typu: „neposlechnu tvou dobře míněnou radu prostě proto, že jsem svéhlavý puberťák“, a další postavy sice vědí, ale z přesvědčení neřeknou. To, že zdrojem veškerého středoškolského zla jsou roztleskávačky, snad netřeba připomínat, ovšem tady je to podáno aspoň s nadhledem.

Nádherné bytosti jsou vtipné i napínavé čtení pro všechny fanoušky žánru. Romantické řečičky se drží v mezích snesitelnosti, celková zábavnost bohatě vyvažuje těch pár nešvarů, nad kterými člověk zaskřípe zuby, a charakteristický je spíš humor, než žhavé jiskření, vlahé pohledy a božsky vypracované břišní svalstvo hlavního hrdiny. Jste-li mladá slečna nebo si prostě jen rádi odpočinete u nějaké té středoškolské lásky, tak neváhejte po téhle příjemné knížce sáhnout.

Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Karolíně celý život, stejně jako celé generace jeho rodiny. A jedno ví bezpečně – tady se nikdy nic nemění, nikdy se nic neděje. Pak se však objeví Lena Duchannesová a najednou není nic takové, jako bylo dřív. Ethan postupně zjišťuje, že výstřední, zvláštní, nešťastná a nesmírně přitažlivá Lena je z rodiny mocných Zaklínačů a o jejích šestnáctých narozeninách na ni má dopadnout kletba – kletba, která ohrožuje její život. Lenu a Ethana však k sobě váže hlubší pouto, než kterýkoli z nich tuší, a Ethan je možná Leninou jedinou nadějí. (anotace)

• Autorky: Kami Garciová, Margaret Stohlová
  • Překlad: Jana Jašová
  • Formát: hardback