Nádraží Perdido – Miéville China

Hned na začátku musím říci, že kniha, o které píšu, je vynikající. Nemá cenu se o tom hádat, nepomůže žádná diskuse ani jakékoliv argumenty. Nádraží Perdido je zatím nejlepší kniha, jež u nás letos vyšla a konkurence se bude muset zatraceně snažit, aby přišla s něčím lepším. Její autor China Miéville odvedl vynikající práci a ukázal všem, jak vypadá špičková sci-fi. I když, se žánrovým zařazením této knihy to není tak jednoduché.

Miéville China - Nádraží Perdido Můžeme v ní najít prvky ze sci-fi (roboti), fantasy (kouzla), steampunku (ti roboti jsou na parní pohon) i hororu. Nejlepší na této směsi je to, že vše působí zcela přirozeně a logicky a dokonale se doplňuje. Příběh se odehrává ve městě Nový Krobuzon, kypící průmyslové metropoli, v níž vedle sebe žijí příslušníci mnoha inteligentních ras. A kupodivu, dokáží spolu vcelku bez problémů vycházet. Stejně tak dobře se spolu snáší i technika s magií. Svět, v němž se děj odehrává, už zná elektřinu i parní stroj a dokonce i docela pokročilé počítače. Na parní pohon. Charles Babbage, pozemský vynálezce ‚diferenciačního stroje‘ by měl radost…  Díky tomu mohou probíhat takřka frankensteinovské experimenty. Nový Krobuzon hodně připomíná Ankh-Morpork z knih Terryho Pratchetta, pokud si ovšem k němu domyslíme tisíce dýmajících továrních komínů a hučících továren a manufaktur.  Autor je městem fascinován a buďte si jistí, že vás provede všemi jeho kouty, od stok až po paláce, od podzemí až na střechy. A nebude to obyčejná procházka, spisovatel má vzácný dar dokonale a  s láskou popsat cokoliv, aniž by nudil.

Hlavním hrdinou je geniální vědec Izák Dan der Grimnebulin. Škála jeho talentů je velice pestrá, ale jeho trpělivost často malá. Na živobytí si vydělává plněním většinou velice pochybných zakázek, ale nežije si špatně. Dychtivost lidí po vědě je velká a on nemá o práci nouzi. Až jednou k němu přichází tajemný cizinec s velmi- i na jeho poměry- zvláštní prosbou. Izák ji přijímá, jenže při práci  přivede nevědomky na svět něco podivného. Něco zlého. V Novém Krobuzonu se probudila jakási hrůza a ve městě nastaly zlé časy Izák si uvědomuje svou vinu a snaží se děs zastavit. Bohužel, dostává se přitom do konfliktu s těmi nejmocnějšími ve městě, s vládou, organizovaným zločinem i právě probuzenou umělou inteligencí. Jeho křižácké tažení je lemováno mrtvolami spolubojovníků a cena, kterou musí zaplatit, je strašná. Nakonec se podaří hrozbu zastavit, ale Izák při tom přichází o vše, co miloval – o svou milenku, většinu přátel, svou práci i rodné město. On a jeho přeživší spolubojovnice musí uprchnout z města, pro které tolik udělali a  vydat se na cestu do neznáma. Klasický happyend rozhodně nečekejte, ale tak už to v životě chodí. Jako v každé dobré pohádce najdeme i zde morální poučení a námět na dlouhé přemýšlení. Například o odpovědnosti vědce za produkty své představivosti.

I když je kniha rozsáhlá, nemusíte se jí bát. Do světa Nového Krobuzonu budete zasvěceni postupně, rozhodně nebudete hned na začátku zavaleni novými pojmy a reáliemi. Jak jsem už napsal, je autor v popisování čehokoliv opravdu skvělý. A je i skvělým vypravěčem s obrovskou fantazií. Spisovatel chrlí nápady až marnotratně. Buďte ale v klidu, výsledek nevypadá, jako když pejsek a kočička pekli dort, vše tu má své místo a svůj účel, kniha je nesmírně čtivá a velmi návyková. Budete udiveni, budete dojati, budete bez dechu sledovat skvělé akční scény, budete se bát… Když se prokoušete až na konec, řeknete si: to má být vše? Já chci víc! A tak to má být. Naštěstí má nakladatelství Laser zakoupena práva i na další knihy Chiny Miévilla, takže se určitě dočkáme dalších děl. Budou stejně dobré? Nakladatelství patří dík za to, že se své práce zhostilo vzorně. Totéž platí i o překladateli. Potěšující je i to, že cena knihy je relativně mírná. Rozhodně nabízí větší poměr výkon-cena než třeba nový Pratchettův román.  Na závěr řeknu jen to, že pokud to myslíte se sci-fi vážně, tak si tuto knihu prostě musíte přečíst a to raději dvakrát. Nádraží Perdido se pro mě osobně zařadilo do té nejvybranější společnosti, vedle Pána prstenů, Sněhu nebo třeba Hyperionu. Poprvé dávám známku nejvyšší a nemám žádné výčitky. Tohle je kvalita bez nejmenšího kompromisu.

1. Perdido
    Geniální dílo. Tohle prostě musíte mít!

2. Jo, je to skvělá knížečka,ale ruku na srdce – ten příběh..200stran to vypadá dobře,posedlost vědcova a umělčina,jenže pak se to zvrhne – navrch získá vedlejší akční linie,což je škoda.

3. Je to výborné dílo. Ale popisů,i když barvitých, mohlo být o něco méně. Chtělo by to trošku proškrtat tak o 100 stránek méně. Zajímavé je jak je nemilosrdný ke svým postavám. Ze začátku to opravdu nevypadá na takový masakr (fyzický i psychický).

4. Podle mě výborná knížka, ale mezi absolutní špičku bych ji neřadil. Přece jen Hyperion, Pán prstenů apod. jsou ještě o dost lepší. Z letošních knih jsou na stejně vysoký úrovni ještě Chronolity

5. Rozecetl jsem prvnich padesat stran, ale nemam na to kvuli nove praci zadnej cas 🙁

6. Prave jsem to docetl. Neskutecne zdlouhave, priserne popisy, neumele roubovani magie na techniku. Jedine co je hezke je vyjadreni vztahu dvou lidi. I kdyz s mezirasovou odlisnosti promitnutou do psychologie si moc prace nedal.Akcni sceny – skoda mluvit. Clovek po prvnich dvou vi schema vsech dalsich. A mnoztvi kraliku z klobouku uplne zbytecnych pro pribeh je fakt nadmerne. PO oslavnych recenzich jsem byl sklaman a lituji tech dvou stovek.

7. S těmi králíky musím souhlasit. Je to hezká knížka, ale bohužel ne z typu který by mi něco nabídl. Hlavně konec mne zklamal.

8. recenzím na tomto serveru se nedá věřit (viz kniha Nádraží Perdido), u většina knih je velmi nadhodnocena – myslím, že důvod nadhodnocování je zřejmý ze spousty odkazů na fantasyshop

9. Dnes jsem dočetl Nádraží Perdido a řekl bych, že rozhodně není škoda říci, že je to nejlepšé scifi kniha roku. Je pravda, že akční scény jsou programové (i když t neplatí vždy). Jmeno neuvedeno: (???) Srovnáváš Pána prstenů a Nádraží P.? Brambory z rajčatama.

10. To gwer
    Myslis, ze jsou nektere knihy podle tebe nadhodnocene, aby se jich na Fantasyshopu prodalo vice? Hahaha. A co ty ostatni? Mimochodem, na Nadrazi Perdido jsem psal recenzi do Ikarie, tam zadny odkaz na knihkupectvi neni, ale take jsem to chvalil. Myslis, ze je to ze snahy se nejak obohatit? Mimochodem, nikdo z FP neni majitel ani spolumajitel Fantasyshopu. Pouze Nero je programator, coz nema nic spolecneho s tim, kolik se proda Nadrazi Perdida.

11. No nevím.
    jsem zhruba 100 stran před koncem. zpočátku jsem byl celkem unešen, ale čím více se blížím ke konci, (doufám, že bude stát za to), tím větší mám poblém udržet pozornost. Většinou podobné knížky čtu jedním dechem. je to na můj vkus příliš rozvláčné a popisné. zkrátka se to táhne. i když uznávám, že ten miéville má neskutečnou fantazii. měl by spíš brzdit.. :-))

12. good
    tak jsem konecne docetl Nadrazi Perdido a po dost pomalym zacatku se to kolem strany 150-200 zacne hodne slusne rozjizdet a pak to frci az do konce(strana 600). Mieville ma uzasny napady, kazdou chvili nejakej jinej, dobra knizka, jen se chce dostat pres zacatek.

13. Od strany 150?
    Hm, to jsem si rád přečet, že se to od strany 150 začne rozjíždět. Jsem už 14 dní a straně 154 a nějak se mi nechce dál. Literárně nesporně zajímavé popisy a nápady, ale dějově zatraceně rozvleklé. A jak už výše zaznělo, mezirasová psychologie se vskutku nějak nekoná. Neumím si nějak představit, že někdo, kdo má z hlavy brouka, skutečně může myslet jako člověk…

14. fakt se to za chvili rozjede :]]], jen to zkus jeste chvilku

15. Profil Miévilla
    Ehm. Do Ikarie 7/03 jsem napsal Miévillův profil (a recenzi na Perdido). Z neznámého důvodu mi tam dvakrát skočil místo hip-hopu hip-hip. Nevím, jestli to provedl Word nebo jsem se prostě dvakrát stejně překlepl, každopádně se omlouvám!

16. Pokračování???
    Na oficiálním webu Chiny Miévilla jsem se dozvěděl, že mu vyšla další kniha: The Scar. Prodává se za neskytečných 18 euro (!!!) Nevíte někdo, jestli se chystá i v češtině a jstli ano, tak kdy???

17. The Scar v češtině bude. Už mi tu leží na polici, práva jsou koupena a překládat ji začnu někdy koncem tohoto roku, takže by měla vyjít někdy příští rok… upřesnit je to zatím těžké. Knížka se dá koupit i u nás (např. v Luxoru v Praze) za přijatelnou cenu do 300 Kč.

18. Bez popisů by to za nic nestálo,některé se snad moc opakují,asi v půlce knihy-možná dřív,jsem otupěl té vší nedokonalosti,kazům neustále popisovaným…puchýře omítky jsem začal vnímat jako frázi,po slovu “puchýř” jsem automaticky přeskočil půlku řádku jakož i po jiných slovech.

19. Je mi líto, ale já musím říct : NEDOPORUČUJI – vyhozené peníze a čas !

20. Nádraží Perdido je natolik nezvyklé a netradiční dílo, že zákonitě MUSÍ čtenáře rozštěpit na dvě protichůdné skupiny. Tuhle knihu rozhodně nedoporučuji těm, kteří se baví pouze dobrodružnými eskapádami neohrožených svalovců.

21. Štěpení?
    Zatímco obvyklá a tradiční díla roubují čtenáře do jedné stejnosměrné skupiny, zákonitě.

22. Perdido
    Já jsem touto knihou také neuvěřitelně uchvácen. Strašně dlouho už mě nic takhle nechytlo.

23. steam-punková verneovka, napsaná ale Lovecraftem. Všchny slabosti, které této knížce vyčítáte, považuji naopak za její největší přednosti :-)Nepamatuji se, kdy jsem byl naposled takhle uchvácen a fascinován. Jsem rád, že vyšla a koupím si jakéhokoliv dalšího Mievilla, který vyjde. ten chlap….je jiný 🙂

24. The Scar
    Už se na tuto knížku těším, jako snad nikdy před tím – ať už je přeložená!!!:-)

25. Jediná chyba
    Podařilo se mi to nakonec s potěšením dočíst a nutno podotknout, že některé věci byly skutečně naprosto úžasné. Osobně jsem doslova “žral” Tkáče. Od Hyperionu u nás nic tak zajímavého nevyšlo.Ale myslím, že všechna ta mnohonápadovost paradoxně má za následek jednu okolnost – brzdí spád. Nelze úplně říct, že je to chyba, je to ale fakt…

26. Re: Profil Miévilla
    Tak v původní verzi profilu Miévilla z Ikarie jsem měl spávně hip-hop (ne otištěný hip-hip), takže se změna přihodila někde v redakci. :o)Tento článek vyjde zítra i zde na FP.

27. Ikarii hip, hip, hurá!
    Zvláště pak tamní “jazykové úpravě”.

28. ad Recenze
    Přečetl jsem si s chutí recenzi na knihu, kterou jsem právě dočetl. Musím říct, že mě rezence (jako obvykle v našich podmínkách) dosti zklamala. Kromě toho, že o knize samé mnoho neříká, autor mě zaskočil tím, že podle něj je SCI-FI dílo takové, kde jsou roboti, fantasy, kde je magie apod. Můj názor říká, že SCI-FI je žánr, který formou alegorie věcí příštích hodnotí přítomný stav civilizace (společnosti) a fantasy je žánr veskrze dobrodružný, který pracuje s retro-fantastickými prvky. Jak je patrné, ne na každé dílo z oblasti fantastiky (a těchto nezařaditelných výjimek je čím dál tím více) lze našroubovat některé z těchto označení. Smiřme se jednou provždy s tím, že máme jeden velký literární žánr (právě onu fantastiku) a nešťourejme se v tom dále. Dělme fantastické knihy na kvalitní a brakové.Nádraží Perdido je nepochybně příkladným zástupcem první skupiny. Schopnost autora velmi nenásilnou formou se vyrovnat s “popisem” je ze slohového hlediska brilantní. Ještě více bych však vyzdvihl um překvapit čtenáře, dokonce je i zaskočit. Neustále nové šíleně-bizarní nápady mě nechávaly často chvíli zírat s otevřenými ústy.Jediné, co můžu autorovi vytknout je posledních 100 stran. Vyvrcholení totiž neodvratně spěje k jákemusi klišé happy-endu. Autor si toto pravděpodobně uvědomil, proto je konec samotný až nepochopitelně překvapivý (i z pohledu přinejmenším jedné hlavní postavy).S autorem recenze se přeci jen shodnu – v hodnocení.Ň

29. ten text je fakt dost hutný. autor se svou slovní zásobou a pedstavami posouvá fantastiku mnohem dál. Ale co si budem povídat scifista a fantasista, který nečte klasickou literaturu, tuhle knihu bude zvládat jen těžko. Jestli knihu něco vypichuje navrch, tak je to originalita, která je upřednostěna na úkor příběhu.Mimochodem komu se líbila tvůrčí imaginace “chiny”, ať okusí Cybercomics od Egona Bondyho. Mě osobně překvapuje, že se o tomto díle více nemluví.

30. Scar:
    Nevíte někdo jestli vyjde v češtině KING RAT od Miévilla? Rád bych si to přečetl…

31. Ano, King Rat vyjde, možná ještě letos, nebo příští rok. Asi v červnu tady vyjde Jizva (The Scar)

32. Je to vynikající kniha, nic se nedá vytknout ani dějovým liniím, ani famózním popisům, protože popisy, vážení, jsou jednou polovinou Perdida. Bez nich bychom si nedovedli představit nekonečnost Nového Krobuzonu, monumentálnost Nádraží Perdido, a už vůbec ne hrůzu plynoucí z psychomůr. Jediná věc, která mě zklamala, byl ten useknutý konec. Jakoby Chinovi došel dech, a rozhodl se to mít z krku.

33. Jizva
    Tak jsem si v sobotu koupila k narozkám Jizvu a jsem nadšená (i když přes víkend jsem stihla přečíst jen třetinku knihy). Hluboce smekám před Panem Překladatelem Milanem Žáčkem a už se moc těším na červencovou a srpnovou Ikarii, kde má vyjít The Tain 🙂

34. No nevím, uznávám originalitu díla a jeho skvělou atmosféru. Také musím vyzvednout Mievilovi popisné schopnosti. Ale děj je podle mě dosti banální a postavy se občas chovají dosti zvláštně.Dal bych knize tak 7/10, hlavně tedy proto, že jak už zde bylo řečeno, je to něco jiného.

35. Vazne vyborna kniha, ba co vic, kniha vyjimecna. Vyborna stylistika a poetika autora (pochvala prekladateli), atmosfera a popisy, originalita… tahle dark fantazy si zasluhuje uznani, nebot nema vskutku obdoby. Az nam “ten clovek, co to napsal, a jehoz jmeno nedovedu vyslovit ani napsat” lehce vyzraje (viz Jizva, ktera je zrejme lepsi nez Nadrazi Perdido), mame se ale opravdu na co tesit!! Tohohle autora je potreba sledovat.

36. Nádraží Perdido
    Opravdu skvela knizka, detailne propracovana, desiva, smutna, dojemna, nechutna, misty vtipna, plna fantastickych tvoru… musite u ni premyslet.Myslim si, ze prave tech prvnich 200 stranek bylo nudnych, pak se to teprve poradne rozjelo a melo to skvely dej!

37. Nádraží Perdido mě v knihkupectví doslova praštilo do očí, vzala jsem tu knížku bez přečtení anotace, bez znalosti autora, bez toho abych o ní vůbec něco věděla. Nikdy předtím jsem žádnou knihu nekoupila takhle impulzivně. Ona neobvyklá přitažlivost se ukázala absolutně oprávněná: pár desítek stran jsem si pomalu zvykala na ten nový, podivný svět… a potom už jsem se nedokázala odtrhnout. Jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četla.

38. krizová energie
    Měl bych jeden dotaz. Skutečně existuje TEORIE krizové energie? Nějak se mi to nedaří vypátrat (možná to znamená, že ne)

39. velmi dobra kniha. urcite sa zaradi medzi klasiku. trocha lavicacka ale v tom scifi svete to tolerujem. niektore napady su fakt genialne ako napriklad “ministerstvo pekla” alebo “tkac”.