Nefritový trůn – Novik Naomi

Jen pár měsíců po Draku Jeho Veličenstva se k našim čtenářům dostává druhý díl cyklu Temeraire s názvem Nefritový trůn. Prvotina Naomi Novikové zabodovala jako solidní oddychová fantasy a byť ji nakonec prestižní cena Hugo unikla, vzbudila kniha takový zájem, že její pokračování nemůžeme nechat projít bez povšimnutí.

Novik Naomi - Nefritový trůnPrvní díl cyklu sice vyšel nedávno, ale přesto možná nebude škodit stručně si zopakovat nástin děje. Do rukou kapitána britské válečné lodi Laurence se mezi kořistí z francouzské lodi dostane i právě se klubající dračí vejce. Malý dráček si bohužel zvolí jako svého pána právě  jeho, čímž mu zničí kariéru v námořnictvu. Laurence čeká nelehká adaptace na život v řadách bojovníků na dracích. On i  jeho drak Temeraire jsou totiž předurčeni k životu válečníků – draků je málo a zuří válka s Napoleonem. Na konci první knihy pak lvím (nebo spíše dračím) podílem přispějí k odražení invaze velkého Korsičana na Britské ostrovy.

Jenže, problémům není konec. Temeraiere patří k velice raritnímu druhu draků, pocházejícímu až z daleké Číny, a právě Číňané nyní požadují jeho vrácení zpět. Za jiných okolností by byly jejich požadavky Britům vcelku ukradené, jenže válka stojí spoustu peněz a právě obchod s exotickým zbožím z východu je velmi lukrativní. Vyhovět však Číňanům také není z různých důvodů možné, takže je výsledkem rozhodování kompromis. Kapitán Laurence je spolu s Temerairem a čínskou delegací poslán lodí zpět do Číny. Cestou se toho může stát hodně a třeba se podaří neústupné vyslance východu nějak přemluvit… V průběhu cesty to však na nějaké zlepšení vztahů nevypadá a navíc se zdá, že se vyslanci britské koruny stali součásti jakési intriky. Vyřešit prekérní situaci nebude snadné a na Laurence i Temeraira čeká v zemi draků hodně práce. Asi nepřekvapím, když napíšu, že vše pochopitelně skončí dobře. Vždyť o čem by autorka psala v dalších dílech?

Přes nadšené výlevy některých jedinců nebyla první část nijak převratnou knihou, ale „pouze“ zdatně napsaným zábavným a čtivým koktejlem fantasy a dobrodružného námořního románu.  Koktejlem vyváženým a připraveným na míru čtenáři, který nechce zabředávat do hloubek psychologie, motivace jednání postav a historických detailů, ale chce se prostě bavit a přitom nemít pocit, že autorka nějak výrazně podceňuje jeho inteligenci. Přesně totéž se dá napsat o pokračování. Spisovatelka zřetelně dodržuje nastoupený trend, bohužel však i s jeho slabinami. Dějová linie je – pokud si odmyslíme omáčku kolem – opravdu jednoduchá a přes pár překvapení se o nějaké pointě nedá psát. Silnou stránkou je opět popis soužití (či spíše symbiózy) mezi drakem a jeho pánem. Rovněž reálie exotického východu, zvláště s přihlédnutím na draky, jsou pěkně popsány a promyšleny. Kvalitativně tedy kniha za první části nezaostává, ale ani ji nepředstihuje. Verdikt tedy zní: žádná revoluce posunující žánr vpřed, ale příjemné oddychové čtení. Což také není špatné.

1. víc takových…
    “čtenáři, který nechce zabředávat do hloubek psychologie, motivace jednání postav a historických detailů, ale chce se prostě bavit”…to je proste to, co si udřený člověk po práci žádá, jen tak dál 🙂

2. Průměrný a podprůměrný čtenář potřebuje průměrný a podprůměrný text. Tady se o příběhu ani mluvit nedá.

3. nejde mi otevrit clanek saqva, máte podobný problém, nebo je to jen u mě?

4. Mluvit o průměrném a podprůměrném čtenáři je trochu silné. O gustu se nediskutuje a tahle kniha se hodně čtenářům líbila. Ovšem pokud bych hledal řekněme sofistikovanější čtenářský zážitek, vzal bych určitě do ruky něco jiného. A pokud bych byl zmlsaný hnidopich, tak taky, protože by bylo si do čeho rýpnout, oj, bylo…

5. Již první díl byl shit, nic zvláštního a geniálního, natož výjimečného jsem na knize neshledal. Je mnoho jiných fantasy knih, které by si zasloužily vaši pozornost.

6. Victor
    Je nějaký etalon podle kterého se měří nadprůměrný a podprůměrný čtenář ? ;)Mě se třeba hrozně líbí kniha od Juraje Červenáka – Meč z Thormarenu a oproti tomu např. nesnáším Pána prstenů a považuju ho za debilní slátaninu…jsem tedy podprůměrný čtenář ?Na druhnou stranu se mi hrozě líbí Kundera – Nesnesitelná lehkost bytí a přitom nesnáším knihy StarWars…jsem tedy nadprůměrný čtenář ?Jen hlupák by hodnotil čtenáře podle toho, co se jim osobně líbí.Asi jako když se hodnotí lidi podle vzhledu…Ono je to těžké, člověk který celý den duševně pracuje a má toho večer až nad hlavu, tak si rád odpočine u příjemné četby a nechce se mu louskat tisícistránkové zapeklité fantasy knihy alá Erikson (který je pro mě mimochodem také pěkná píčovina :), fanoušci a Romison prominou).

7. Já mám návrh, když mají ženy tzv. červenou knihovnu, Harlekýny, večery pod lampou, taky je čtou, když mají po práci hlavu jako škopek. Nebo když se díváme na telenovely, hned je jasné, co to bude. Co kdyby se vymyslel název pro takovýto druh jednoduché fantasy, aby se to odlišilo a nepletlo se to do nejlepších fantasy knih. Nebo se fantasy sama degraduje na jednoduché čtení. A to by byla škoda.

8. Název byl již vymyšlen, já těmto slátaninám říkám Kinder fantasy 🙂

9. janka
    jsem pro, klidně ať je na obálce titulek “POZOR SAMOSERKA aneb čtivo pro podprůměrné čtenáře” :-)a na druhou stranu, nejlepší fantasy knihy ať se klidně honosí titulkem “Viktorův skvost”.Jen bych tipoval, že u samoserky bude fronta a Viktorovi skvosty se budou krčit v koutku s cenovkou 500+ 🙂

10. Lidé, co těžce pracují, a po večerech nemají sílu na něco náročnějšího – to jsou jen jen hloupá alibi těch, kteří by beztak něco pořádného nezvládli, a usedají k “červené fantasy”.

11. Čítal tu niekto z vás rypákov tú knihu vôbec, alebo sa do nej navážate len z princípu? Ten príbeh je možno jednoduchší a naozaj to nie je nič zvláštne a geniálne a ani výnimočné, ale to vôbec neznamená, že tie knihy sú zlé. Práve naopak, je to celkom príjemné a pohodové čítanie, taký fajnový koktejl zložený z námorno-dobrodružného príbehu ľahko šmrncnutého fantasy v atraktívnom historickom (napoleonské vojny) prostredí s miernym orientálnym nádychom. Komu už toto nepríde príťažlivé, tak je úplný ignorant.

12. Čítal tu niekto z vás rypákov tú knihu vôbec? Ten príbeh možno naozaj nie je nič zvláštneho a geniálneho a ani výnimočného, ale to vôbec nemusí neznamenať, že tie knihy sú zlé. Práve naopak, je to veľmi príjemné a pohodové čítanie, taký fajnový koktejl zložený z námorno-dobrodružného príbehu ľahko šmrncnutého fantasy zasadeného v atrktívnom historickom (napoleonské vojny) rámci a okoreneného štipkou orientálnej príchute. Komu už toto nepríde príťažlivé, je úplný ignorant. A že to je nejaká zlátanina si zjavne nemyslia ani americký akademici, keď tú knihu nominovali na jednu z najprestížnejších literárnych fantasy cien.

13. Herne – 1.10.2007 18:54:00
    :)) vzdy cti to co se zamlouva tobe, na ostatni ser 😉 ja mam rad treba dobrej vrstevnatej pribeh, btw. snazim se taky pracovat dusevne, ale od treba Eriksona me to neodradi, naopak cely den se na nej tesim

14. Herne: S tým Mečom z Thormarenu a Pánom prsteňov si to “trochu” prehnal! 😀

15. Ďuro: Až tě zfilmuje Peter Jackson (nebo Uwe Boll?), budeš mluvit jinak 🙂

16. přít/diskutovat/hádat se, co se komu líbí je bičování mrtvého koně 😉 každé zboží má svého kupce. je fajn, když recenzent upřímně sdělí, byl-li dle jeho názoru děj plytký či bohatý, postavy placaté nebo prokreslené, to vše pomáhá si vybrat, někomu právě tu “odpočinkovou” jednoduchost, někomu “náročnou” komplexnost. o to by tu mělo jít, o poctivý výčet toho, jaká kniha je, bez prásknutí případné pointy, s poukazem na práci s jazykem atp. ale dedukování z tohoto výčtu, že je nějaká kniha dobrá či ne, to je věc konkrétního čtenáře a nikoho jiného.osobně mi námět téhle série přijde tuctový a nezajímavý. a to ani v kombinaci námětů (moře, draci, orient). ale to nic neznamená, když to hafo jiných nadšeně přečte.

17. To Shadwell:
    “Lidé, co těžce pracují, a po večerech nemají sílu na něco náročnějšího – to jsou jen jen hloupá alibi těch, kteří by beztak něco pořádného nezvládli, a usedají k “červené fantasy”.”K tomu já můžu analogicky říct, že lidé, kteří jsou po celodenní práci schopni večer číst “high” literaturu a neusnout u ní, nevědí co je únava, protože se v práci jenom flákají. A bude to stejná hovadina, jakou jsi vyplodil ty, Shadwelle.

18. Ďuro:
    Já Olgerda prostě žeru a čtu pořád dokola :), už sme to tu kdysi rozebírali :)A jestli je to pro někoho slaboduché, tak klidně budu slaboduchý čtenář.Přeci nebudu číst náročné knihy, které se mi nelíbí jen pro to, abych pak machroval v diskuzích cože sem to vlastně dokázal přečíst…to je hodno předškoláků kteří si měří přirozen 🙂

19. Romison:
    taky že seru :), kór když prudí nějakej mamlas v diskuzích, jo kdyby mě to řekla žena, že jestli to budu číst tak se semnou rozvede, tak nevím nevím…asi bych s ní vyrazil taky dveře :-)btw: Eriksona si šetřím na důchod, houpací křeslo, fajfka, a klídek na čtení 🙂

20. Herne by měl přestat být vulgární. A jestli Amíci někam knihu nominovali, to neznamená, že to není čajíček. Oni většinou vybírají věci jednoduché. Já to četla. Šlo to jako ty Harlekýni a když jsem dočetla, vůbec to ve mně nic nezanechalo. Žádná potřeba myslet na příběh, na postavy, atd. Podotýkám, že jsem čtenářka Tolkiena ale i Jiráska. Asi na mě ten Herne bude zas sprostý…:-)

21. janka
    já a sprostý, no la pardón :)Já sem na to nezačal nadávat, mě se prostě jednoduché knihy líbí a dobře čtou, tečka. Ostatní ať to třeba pálí na hranici, mě je to fuk 😉

22. Proti gustu žiaden dišputát, ako sa hovorí u nás za Moravou. Ja som si obe knihy od Novikovej prečítal s náramným potešením a už sa teším na ďalšie. Spomínal sa tu aj Erikson so svojou kolosálnou a príšerne komplikovanou ságou – ako akýsi antipól – no a toho som si prečítal s rovnakým zaujatím a takisto ma prenáramne bavil (keď som sa prekusal cez prvých pár sto strán a začal zhruba chápať o co go :-)), takže škatulkovať, zovšeobecnovať a vysmievať sa síce možno, ale v konečnom dôsledku je to aj tak na tom ktorom konkrétnom čitateľovi a stále sa potvrdzuje staré dobré príslovie “Koľko ľudí, toľko chutí.”A ešte malá poznámka k tej jednoduchosti – v jednoduchosti je krása, a že táto séria nie je žiaden “čajíček”, vypovedajú aj oceňujúce ohlasy mnohých renomovaných zahraničných spisovateľov (napr. veľmi pochvalne sa na jej adresu vyjadrili aj autorka Pernského cyklu Anne McCaffreyová či Stephen King, o Peterovi Jacksonovi už ani nehovoriac). Takže pre niekoho čajíček, pre iného kvalitný, silný čaj 🙂

23. Ty pochvaly nelze zas brát tak vážně. Já pochválím dneska tobě, příště ty mně. Vlastně jsem ještě neslyšel od nějakého spisovatele na adresu svého kolegy nějakou drsnou kritiku. A jestli nějaká kritika je, tak jí určitě nedají na zadní stránku knížky. 🙂 Ale to je jenom obecná připomínka, není přímo k věci.

24. romison
    Satane chraň, to bych nikdy nevypustil ze své podprůměrné držky :), to sem myslel Vikouše co s tím začal 🙂

25. No tie pochvaly sú asi tak smerodatné ako poniektoré subjektívne odpaly v tejto diskusii 😉 – koho to zaujme, ten si to prečíta, koho nie… ten si prečíta niečo iné a hotovo. Len nechápem, prečo si o to niektorý musia utierať hubu štýlom : “podpriemerné čítanie pre podpriemerných čitateľov” – ak chce niekto takýmito výrokmi niečo a niekoho dehonestovať, tak potom jedine seba a svoj prístup.

26. cetl jsem to a celkem se mi to libiloi kdyz nic zasadne vyborneho tam nebylo, ale dobre a prijemne se to ctejinak, prvni dil je lepsi nez druhy, jsem zvedav na trojku jak si s ni autorka poradila

27. a mě to furt nejde zobrazit, budu muset do jine internetove kavarny chjo

28. Jen tak mimo řeč, proč to má proboha teda 7/10?Četl jsem to, čte se to dobře, děj tam snad opravdu není žádný.Ale moc kvituju popisy poměrů v anglickém námořnictvu a pěkně vypracovanou Čínu, no a ty draci, kdyby tam nebyli možná by to bylo lepší, co dodat.

29. Myslím, že to bude dobrý i když jsem to ještě nečetla, ale i tak mě to chytlo… což už je co říct…

30. shit
    uz od kamosu jsem slysel ze je to shit a tahle recenze me v tom docela utvrdila ´protoze fantasy s napoleonem se mi fakt nezda ale necetl jsem to takze muj nazor neberte zas tak vazne ale meli by ste si precist treba Warhammer:gileadova krev nebo Černokněžník:Vládce vlkůl to opravdu stoji za to

31. fantasy???
    Já moc nechápu proč tuhle sérii všichni řadí k fantasy, alternativní historie/reality vždy žánrově spadaly do S/F. Ostatně nejslavnější serie o dračích jezdcích “Dragonriders of Perm” je také S/F a ne fantasy.

32. btw. nakonec jsem si precetl prvni knihu a musim rict, ze to je dobra kniha, cte se to vyborne, i kdyz je to jednodussi a ta doba me moc nebere, ale vztah mezi drakem a jezdcem je vykreslen uplne vyborne 😉 chlap by to takhle asi nenapsal

33. myslim ze ve warcraftu je ten vztah zachycenej mnohem lip nez v tomhle braku

34. Noviková
    Proboha srovnávat Warcraft psanej na objednávku autorama druhé až třetí ligy s Novikovou, to jsi po lobotomii?