Nejlepší science fiction a fantasy 2011 – Jonathan Strahan (ed.)

Jednatřicet prací, mezi staré páky se vměšují mladá, progresivní jména, vše opět vybráno podle nejlepšího vědomí a svědomí Jonathana Strahana… Takže jakpak dopadl sumář těch nejlepších prací pro rok 2011 na angloamerické scéně?

Nejlepší science fiction a fantasy za rok 2011

Po nezbytném souhrnu vývoje angloamerické scény na poli science fiction a fantasy od editora možná čtenáře překvapí zjištění, že první dvě povídky jsou psány na velmi podobné téma, a to včel a včelstev. Ale zatímco Neil Gaiman ve svém Případu smrti a medu vysílá slovutného anglického detektiva řešit nejzapeklitější záhadu svého života, Eugenia Lily Yu svou vtipnou a půvabnou povídkou Vosy kartografky a včely anarchistky buduje bystrou analogii na téma pečlivých diktatur a chabě se bránících protektorátů.

Zajímavým jevem je i to, že pár povídek z této sbírky obsahuje africké motivy. Ať už se bavíme o výborné povídce Geoffa Rymana Co jsme zjistili, která sice velmi výrazně koketuje s mainstreamovějším vyzněním, ale i tak je bravurní analýzou rodinného dědictví jedné nigerijské rodiny, zmíníme Knihu fénixe Nnedi Okoraforové, svěží variaci na téma zdivočelého frankensteinovského monstra, či Hloubení Iana McDonalda, kde se pro genofond marsovských dělníků použil materiál z kolébky lidstva. Ale třeba An Owomoyela, sic afrického původu, umísťuje svou povídku na Mars a v atraktivním kabátku skrze hlavního hrdinu dokazuje, že i pro únavného paranoika je životní změna celkem akceptovatelným či­nem.

Ani ostřílenější autoři nezklamou. Stále stejně vtipný vhled do našeho tepajícího světa rostoucích technologií a síťových propojení dokáže nabídnout Cory Doctorow a jeho kratičká, ale nadmíru zábavná groteska Odvážný malý toaster. Zde je potřeba vypíchnout i šikovnost překladatele Pavla Bakiče, protože jím počeštěné reklamní slogany jsou prostě a jednoduše boží. Hannu Rajaniemi, cyberpunkový drzounek ze severu Evropy, čtenáře ve vesmírné pohádce Server a dračice zasype takovými termíny, že se z toho nejednomu zatočí hlava, ale ve výsledku to zní velmi poeticky a magicky, i když půlce napsaných pojmů sotva člověk v životě porozumí.

A ani na melancholické dušičky se tu nezapomíná. Zabrnkat na city vám určitě dokáže Ken Liu s Papírovým zvěřincem v kapse, starostlivou maminkou a nevděčným synkem v hlavní roli. Nebo Paronika Dylana Horrockse, něžné steampunkové dílko o dívce, která v sobě nosí nesmírná dobrodružství, ale ve střetu s naším světem je dojemně bezbranná. Poslední jízda Nádher se zprvu tváří jako průměrný americký western, ale jak to tak bývá, nakonec se z této pěkné povídky od Libby Bray vyloupne něco naprosto jiného, a to jen díky pár náznakům v textu, které dokreslují kolorit ne tak úplně našeho světa.

Vypadá to, že Kij Johnsonová má velmi kladný vztah k řekám, protože po řece plné včel v jiné antologii nám zde předkládá řeku mlžnou, kterou přichází Muž, který přemostil mlhu pokořit a změnit tak život nejen sobě, ale všem lidem na obou březích mlžného proudu. Určitě je třeba zmínit i poslední povídku v antologii, Dobrou noc měsíce Ellen Klagesové, překrásný melancholický příběh prvních obyvatelek Marsu. Je moc příjemné vidět, že ač o rudé planetě víme mnohem více než dříve, stále je lákadlem i v moderní science-fiction. A samozřejmě v antologii čekají další velká jména a další velké zážitky, takže si můžete z tohoto velkého švédského stolu kvalitní prózy vybírat dle svého gusta. Pozitivním jevem je i to, že je zde mnohem méně mikropovídek než ve výběru za rok 2010.

Z předchozích řádků asi není těžké rozkódovat odpověď, zdali se výběr pro rok 2011 povedl. Určitě mnohem lépe než ten předchozí. Nezbývá než si přát, aby Laser-books v nastoleném trendu pokračoval a opět nám zpříjemnil i konec roku 2013.

Druhý svazek ročenkové řady známého editora Jonathana Strahana nabízí čtenářům skvělou příležitost poznat kvalitu a rozmanitost současné angloamerické fantastiky ve velmi umně sestaveném výběru, v němž se bok po boku objevují nejen mistři žánrů science fiction a fantasy, ale i nadějní nováčci, jejichž práce u nás dosud neznáme. Těšit se můžete na česky dosud nepublikované povídky. Chybět nebudou práce dobře známých autorů fantastického žánru, ale poznáte i slavná jména budoucnosti. Kniha je výběrem toho nejlepšího z roku 2011, dostane se vám tak sebrané smetany nejaktuálnějšího ražení v mohutném výběru talentovaného a cenami ověnčeného žánrového editora. A navíc v kvalitním překladu – mezi překladateli nechybí osvědčená jména jako Milan Žáček, Pavel Bakič, Petr Kotrle, Viktor Janiš, Daniela Orlando, Aleš Heinz či Roman Tilcer. (anotace)

• Nejlepší science fiction a fantasy 2011
  • Editor: Jonathan Strahan
  • Překlad: kolektiv