Nepohledný princ – Moore John

Svižně napsaná humorná fantasy, která stejně jako u předešlého titulu od J. Moorea “Zabij a zachraň” čerpá z pohádkových témat.

MOORE JOHN - NEPOHLEDNÝ PRINC S dílem amerického spisovatele Johna Moora jsme se mohli už setkat díky nakl. Polaris v jeho románové prvotině Zabij a zachraň, která u nás vyšla v roce 2001. A stejně jako tato kniha i nový příběh Nepohledný princ patří do humoristické fantasy, která čerpá náměty ze všeobecně populárních a známých pohádek. Ale na rozdíl od klasických pohádek Moore vytváří komplikovanější děje (ale ne moc), a pohádkový příběh převádí do realističtějšího světla.

Dá se říct, že ve většině pohádek jde o nalezení skutečné lásky, ale Moore jde ještě více do „hloubky“. Jeho hrdinové touží navíc i po… sexu. V Zabij a zachraň to byl princ Neodolatelný, který už nechtěl jen slova díků za záchranu sličných panen, ale intimnější, velmi intimnější odměnu. V Nepohledném princi to je zase blonďatá slečna, slovy jednoho z hrdinů “s krásně vyvinutými kozičkami”, která touží po bohatém, ale hlavně fyzicky nádherném princi, a je pro to schopna udělat všechno.

V pohádkách je zvykem, že když mladá dívka políbí v žabáka zakletého prince, tak se  onen dotyčný nejen vrátí do své lidské vznešené podoby, ale musí si svoji osvoboditelku vzít za ženu. Tak to zná i mladá vesničanka Karolína, která jako ostatní dívky v okolí ví, že v blízké mokřině takový zakletý princ je. Problém však je, že v bažině žije několik tisíc žab, a jak zjistit, která je ta princovská? Zatímco ostatní adeptky na královský titul to po pár „oblíznutích“ zelenohnědých žab vzdaly, Karolína nasadila logiku, matematiku, dá se říct několik prvků podnikového managementu, a po týdnech pusinkování se najednou objevil princ. Princ Hale je mladý, svobodný a … bohužel nepohledný. Ale po tolika utrpeních má přece krásná Karolína podle pravidel právo na krásného a pohledného prince. A tím malý, vychrtlý a uhrovitý Hale určitě není. Do příběhu vstupují další postavy, které chtějí de facto také najít nějakého vhodného partnera, a příběh je založen na problémech s tím spojených.

Můžeme s klidem říct, že jde o fantasy s pohádkovými prvky a trochou z dívčích románů. Humorná stránka knihy není ani tak v ději, jako v dialozích. Autor pracuje na principu, kdy hrdinové na veřejnosti vystupují jinak než v soukromí. Tam i ostýchavým jedincům sem tam ujede jazyk. Jde většinou o věci spojené s láskou, potažmo se sexem. Autor děj příliš nekomplikuje, ale najdou se i některé dobré nápady, mnohdy hraničící s černým humorem. V množství postav jde vidět autorova snaha o vytvoření různorodých charakterů, od sebejistých, oddaných, až po ušlápnuté a tiché lidičky, či naopak neuvěřitelně bláznivé. Na rozdílnosti pak stojí většina humorných dialogů.

Když si přečtete tiráž knihy, zjistíte, že jde o v originále doposud nepublikovaný příběh. To je celkem u nakl. Polaris známý jev. V době velké oblíbenosti seriálu Kedrigern od Johna Morressyho se na našem trhu objevily díly, které také jinde ještě nevyšly.

Překladu knihy se stejně jako u Zabij a zachraň ujal Petr Caha a nevidím žádné důvody k připomínkám.  Jde o velmi svižnou a lehce napsanou záležitost, která se sice nedostane do análů světové literatury ani fantastiky, ale svůj úkol pobavit určitě splnila.