Neutronová hvězda – Niven Larry

Předem se přiznám, že od Larryho Nivena jsem četl jen pár děl a k této sbírce povídek jsem přistupoval nejistě. Mám radši komplexnější romány, kde je pořádně promyšlený a rozvržený děj, než krátké povídky, kde se začtete a rovnou končíte. Ale tato kniha mě mile překvapila.

Niven Larry - Neutronova hvězdaPrvní povídka – Etika šílenství – se zabývá Douglasem Hookerem, paranoidním člověkem, který musí celý svůj život zůstávat poblíž lékařských robotů, aby ho mohli injekcemi udržovat v hladině normálního myšlení. Co se stane, když se tato nutnost přestane dodržovat, a jaké to může mít NEDOZÍRNÉ následky, to je tématem této úvodní zdařilé povídky.

Handicapovaní – na planetě Down žijí mimozemšťané Grogové a lidé se snaží dokázat, že i když většinu svého života jsou přirostlí ke kameni a nehýbou se, že i přesto jsou inteligentní. Do tohoto výzkumu vrhne světlo poznání člověk, který se zabývá prodejem různých pomocných nástrojů (například ruce pro delfíny atd.), a zde viděl nový trh pro svou firmu.

Pozůstatek říše – opět velice zajímavá povídka, kdy na jednu vzdálenou planetu přistanou piráti a chtějí se ukrýt před policií. Zde naleznou Dr. Richarda Schultz-Manna, který tady zkoumá rostlinný život. Při jejich potyčce se opět čtenáři dozví něco o tom, jak se rozmnožují Semena, která v Nivenově světě hrají nezanedbatelnou úlohu.

Neutronová hvězda – jak už název napovídá, je to asi hlavní povídka, která dala název celé knize. Setkáte se zde s Beowulfem Shaefferem, pilotem, který se potýká s finančními problémy a jeho jediná možnost zbývá v sebevražedném podniku, který mu navrhnou Loutkaři – vesmírní obchodníci. Musí letět k neutronové hvězdě, která už zničila jednu posádku a to i přesto, že obalem lodě General Products nemůže proniknout nic kromě světla. Kde je chyba? Zjistit to je právě úkolem tohoto hrdiny, který se v této povídce objevuje poprvé.

V jádru – několik dalších stránek budete číst opět o Beowulfovi, který minulý podnik přežil, ale opět nemá moc peněz. Takže přijímá další úkol od Loutkaře a letí jejich novým prototypem hvězdné lodě, která dokáže cestovat naprosto neuvěřitelně rychle. A letí přímo do jádra vesmíru. Co se tam ale dozví, to otřese vesmírem…

Neškodná zbraň – setkáváme se tu s Loutkařem Nessusem, Anne – Marií a Jasonem. Prvně jmenovaný je bohatý mimozemšťan, který má úchylku a někdy porušuje hlavní pravidlo Loutkařů – být zbabělec a do ničeho se nemíchat. Také si najal Jasona jako pilota a cestují jen tak vesmírem. Při jedné prohlídce nádherného hvězdného systému najdou tajemnou schránku, která se dochovala z několik milionů let staré války a chtějí ji získat. To ovšem netuší, že na ně čekají Kzintové (agresivní mimozemšťané) a chtějí jim ukrást již jednu vlastněnou mystickou schránku. Celý děj se odvíjí od mimozemského neznámého artefaktu – zbraně, která může morfovat do různých tvarů a má různé účinky. Jak tento boj dvou lidí a šílence proti ozbrojeným nepřátelům skončí, to si musíte přečíst sami.

Přízemák – opět se na scéně objevuje Beowulf Shaeffer, který se seznámí s přízemákem (rozuměj pozemšťanem) Elefantem a nakonec spolu podnikají další nebezpečný podnik, kdy Elefant chce mít taky nějaký příběh, který by mohl vyprávět ostatním jako B. S., takže společně letí k té nejzvláštnější planetě ve známém vesmíru. A právě tato zvláštnost bude zároveň i nebezpečím, jak určitě všichni tušíte :-).

Etika dlouhověkosti – Beowulf se pořád míchá do problémů a i když působí mírným dojmem a do ničeho se nechce vměšovat, nějak se mu to nedaří. V této poslední povídce totiž přímo z lodě ukradnou druhého nejnadanějšího umělce jedné mimozemské rasy Kdatlyna Lloobeeha a Beowulf tento únos společně s Emilem začne vyšetřovat. Touto povídkou se Larry Niven zamýšlí nad dlouhověkostí a co znamená pro člověka.

Tím bych popsal všechny příběhy alespoň zhruba, ale čekejte, že v každé najdete nějakou pointu, vtipný konec, nebo aspoň další vysvětlující detail Nivenova úžasného světa. Protože pokud jste četli jeho knížky a něco vám není jasné, tak v těchto povídkách se Larry Niven ponoří hlouběji do „svého“ vesmíru a z různých úhlů vám při velice zajímavém čtení předloží fakta, která vám přiblíží, jak cestují semena, jací jsou přesně Loutkaři, jak vypadá jádro vesmíru, co se stalo s vymřelou rasou telepatů, kteří před velice, velice dlouhou dobou prohráli svou válku a vůbec, co bych vám říkal. Kupte a určitě neprohloupíte. I kdyby jste od Nivena neměli ani jednu knížku, je možné, že právě tato sbírka vás donutí ke koupi jednoho z jeho románů.

Po překladatelské stránce není co vytknout a chyby prakticky žádné. Takže v příjemném čtení vás může vyrušit opravdu jen hlad nebo žízeň.

Recenze převzata z časopisu Ramax.