Něžní obři z Ganymedu – Hogan James P.

Science fiction, u kterého musíte ale myslet.

Hogan James P. - Něžní obři z Ganymedu

„Něžní obři z Ganymedu“ je pokračování románu „Kdo zdědil hvězdy“ anglického spisovatele Jamese Hogana. Za rychlé vydání patří můj dík nakladatelství Straky na vrbě. První díl knihy jsem považoval za vynikající, což se projevilo v jeho hodnocení. Upřímně musím ale říct, že druhý díl trochu dějově vázne. První kapitola má sice rozjezd jako divoká řeka a já jsem kvůli tomu odložil právě rozečtenou knihu, ale pak to začíná připomínat jak by řekli vodáci „volej“. Ne že by to bylo nudné, ale děj začíná ustupovat do pozadí a v popředí příběhu jsou logické postupy při řešení tajemství Ganymeďanů.

V prvním dílu šlo především o objev mrtvoly člověka  (Charliiho) na Měsíci, který tam byl už 50 tisíc let. Tento nález pak přivědl vědce k objevení neznámé mimozemské civilizace, jejíchž kosmickou loď se pak podařilo najít na jednom z měsícu Jupitera – Ganymedu. V tomto druhém dílu jde naopak o vyřešení záhady existence Ganymeďanů. Celý příběh je založen jen na logických dedukcích, které se snaží rozlousknout doktor Hunt a jeho výzkumný kolektiv přímo na Ganymedu. Tyto dedukce jsou neskutečně promyšlené a musím se sklonit před logikou pana Hogana. Celé to je ale na úkor akce, která vlastně zanikne. Mírný náznak rychlého spádu akce pak přichází v podobě nenadálého objevení zatoulané rakety s ganymedskou posádkou. Ta už po 25 miliónů bloudí v časoprostorové kapse díky technické závadě na motorech. Napětí ale pak rychle klesá a kniha pokračuje názory Genymeďanů na názory dr. Hunta. Jsou zcela šokování lidstvem, které je úplně jiného ražení než oni. Pro ně ve slovníku násilí nebo válka vůbec neexistuje. Jsou totiž  pouze vegetariáni a v celém jejich vývoj nikdy nenarazili na predátory.

Nechci, abyste si mysleli, že „Něžní obři z Ganymedu“ jsou nezáživná kniha. Je to skvěle napsaný příběh ve skvělém českém překladu. Jen mu na rozdíl od prvního dílu chybí šokující akce. Člověk musí více myslet a pamatovat si všechny teorie evoluce, které v knize hrdinové vymysleli. Musím se přiznat, že jsem si nejdřív zpětně přečetl posledních 50 stran z prvního dílu, abych se dostal do obrazu. A teď ,Straky, rychle vydat poslední díl. Předem děkuji.