Noční směna – King Stephen

O pátky s Kingem a Borisem nepřijdete ani v novém roce. 🙂 Na samotný závěr roku, pro dlouhé večery, kdy za okny zuří vánice a vynechávající žárovky vás donutily vytáhnout svíčky… Pro večery, kdy si zoufale přejete, aby ty zvuky v podkroví byl jen vítr, kdy do sklepa nepůjdete ani náhodou… Přesně pro tyhle večery nám bylo naděleno druhé vydání Kingovy sbírky Noční směna.

King Stephen - Noční směnaOd dob, kdy jsem četl ještě mustangovské vydání, uběhl nějaký ten pátek (respektive plus mínus pět stovek pátků, kdyby se někdo ptal) a český fanoušek krále Štěpána se mezitím dočkal dalších sbírek, ale tahle byla prostě první (i když na některé povídky se dalo narazit i jinde). A mám pocit, že v mnoha ohledech také nejlepší.

U každé sbírky si bez problémů vybavím několik kousků, které jsou prostě nezapomenutelné… jenže také vím, že spoustu jich zapomenu chvíli po dočtení. Nejsou špatné, ale prostě jen pro chvíle čtení. V mysli dlouho nepřežijí. V Noční směně je těch, které se uhnízdí někde vzadu v hlavě, odkud vám potom našeptávají kdo, kde a co vás čeká – případně nečeká – zdaleka nejvíc. Skoro bych řekl, že s každým čtením víc.

A co je na tom nejlepší, vezmeme-li v úvahu nedávno vydané Za soumraku (recenze zde: https://www.fantasyplanet.cz/clanek.asp?id=3100 ), jedná se opravdu o sbírku hororovou. Jistě, i zde najdeme příběhy z jiných žánrů, ale jednak jsou v menšině a jednak i ty vyděsí. Jen trochu jinak. Převážná část stránek je ovšem poctivě zaplněna nejrůznějšími monstry, které si jen King dokázal vymyslet nebo vypůjčit odjinud.

Na úvod se nám dostane špičkové lovecraftštiny (Prokletí Jerusalému), která neboduje pouze temným rodinným tajemstvím a děsivým kultem ovládajícím prokletou vesnici, ale především bravurním zvládnutím techniky příběhu v dopisech.
Následuje přímočaré vyprávění o mutantech Noční směna, spíše tragický než děsivý pohled na svět po apokalypse (Noční příboj), kde se objeví motiv superchřipky, rozvinutý později ve Svědectví a pak Jsem brána, v níž King dokazuje, že by se bez problémů prosadil i jako scénárista Akt X.
Jestliže posledně jmenované povídka dokazují spíše šíři autorova záběru, ty následující opět spoléhají především na pořádnou dávku naší oblíbené emoce. Šroťák je možná ještě trochu závislý na čtenářově zkušenosti s podobnými stroji, ale vyrovnává to řádnou porcí brutality a zatraceně působivým uvedením ledniček a mandlů do hororové síně slávy (ti, kdo znají To možná něco tuší, zbylí se mají nač těšit). Kostlivec pak je prostě typický příklad, kdy se vám do pr…e zakousne ne jeden, ale hned několik psů baskervilských.
Povídka působivější o to víc, že nenabízí ani v nejmenším kladného hrdinu. Jeho vše pohlcující a i nejsilnější city deformující strach je o to věrohodnější a titulního kostlivce doslova cítíme. Jestli budete někdo bezprostředně po jejím přečtení spát s otevřenou skříní, klobouk dolů.

A to nejsme ještě ani v polovině knihy, kde číhá další vrchol – Mrtví se někdy vracejí. Ještě před tímto malým klenotem nás však čekají tři kratší kousky. Najdeme v nich nejen přeměnu člověka v něco děsivého (Šedá hmota), ale i vzpouru našich dobrých „služebníků“ (Náklaďáky) a pro Kinga typické využití dětských hraček a blbinek (Bojiště). A pak už následuje příběh učitele Jima Normana, který se musí postavit temným silám, ale především minulosti. Střední škola jako ideální prostředí pro síly temnot čtvrt století před Buffy. Především však příběh, který by bez problémů posloužil i rozsáhlému románu.
Po této povídce nás čekají už pouze kratší dílka, což však rozhodně neznamená, že by se šetřilo na kvalitě. Setkáme se s díky okolnostem svého zfilmování legendárním Trávníkářem (Kingův originál je svého druhu hororovou anekdotou) a snad ještě legendárnějšími Dětmi kukuřice – opět postavy, které jsou pro všechny své slabosti zatraceně živé, v konfliktu s něčím, co se vzpírá popisu i racionalitě, ale o to silněji působí přímo na naše podvědomí. Řádky kukuřice a její zneklidňující šepot, vylidněné městečko a dav krvežíznivých dětí… Nebo atmosférický návrat do městečka Jerusalem´s Lot, podaný jako vzpomínky přímého účastníka události, který možná nemá vysokoškolský diplom, ale lidová vyprávění sál už s mateřským mlékem a za celý svůj dlouhý život se ho nenabažil (Na dobrou noc).

A pořád nám ještě zbývá dostatek skvělého čtení. I když teď už (s jednou jedinou výjimkou v zaříkáním proysené Já vím, co potřebuješ) bez nadpřirozených motivů. Jahodové jaro a Muž, který miloval květiny jsou příběhy vrahů. První staví především na silné atmosféře, druhý na kontrastu toho, co lidé vidí a co se děje ve skutečnosti. Nekuřáci a.s. jsou jednak černohumornou povídkou na téma nejen odvykání, ale i lidské potřeby poslat „babu“ dál. Společná zkušenost sbližuje. Římsa vypráví o podváděném gangsterovi, naštvaném holubovi, gentlemanských dohodách negentlemanů a samozřejmě o tenisových svalech a o pomstě. To vše na necelých dvaceti stranách.

A zbývají poslední (byť už nejedeme popořadě) dvě povídky. Těžko říct, zda nejlepší. Ani v jedné nenajdete hororové prvky, vlastně ani nic, co by připomínalo příběh. Obě jsou spíše komorním dramatem osobní zodpovědnosti, lásky a prostého faktu, že život není fér. Žena v pokoji je o zoufalství a nezvratném zatracení za důkaz lásky. Poslední příčka žebříku je o snech, dětství, kráse a o jednoduchosti, s níž to všechno zahodíme. Ale především o nemožnosti se rozloučit, o okamžiku, kdy nám dojdou všechna kdyby a všechny špatné odbočky se ukáží jako zatraceně rovná cesta do pekla přítomného okamžiku s vyhlídkou na dlouhý život s něčím, s čím se prostě vyrovnat nemůžeme.

„Pojďme si povídat. Jen vy a já. Pojďme si povídat o strachu.“ Říká nám autor na úvod své Předmluvy. A skutečně si s ním o strachu popovídáme. Skoro u každé povídky jsme se právě alespoň na chviličku zastavili, takže vám je snad jasné, že onen strach může pocházet z věcí naprosto běžných, z věcí za hranicemi našeho světa, z věcí směšných i ikonických, všedních i výjimečných. Můžeme v nich hledat sociální kritiku, nebo dobové obavy, odkaz Vietnamu nebo traumat dětství. A vlastně každého strachu se můžeme zbavit… v tom spočívá kus katarze, když čteme dobré horory – bojíme se jich, ale zároveň se od svého strachu osvobozujeme. Od všech těch strašáků ve skříních, od těch věcí v nás samotných i v temných uličkách pod ještě temnější oblohou. Nebo se prostě naučíme dodržovat pravidla, protože jak píše King – víme, že žádná věc pod postelí není, ale především víme, že když nenecháme nohy přes okraj, tak nás za ně ta neexistující věc prostě nechytne.

Jenže ony poslední dvě povídky žádné horory nejsou. Strachu, který mohou vyvolat, se není snadné zbavit a rozhodně nemá očišťující účinek. Tyhle povídky vás nevystraší. Ty vás vyděsí.

Noční směna si však zaslouží vyjmenování svých jednotlivých položek i z jiného důvodu, než jen vypíchnutí těch nejlepších kousků. Názorně se tak dá totiž doložit, že se zde setkáme s většinou autorových oblíbených motivů a postupů, které jsou samotným základem jeho práce. Jedná se o do značné míry kingovskou čítanku, včetně složení jednotlivých položek. Vezměte si všechny jeho sbírky a projděte si je… pořád znovu a znovu budete narážet na stylizace do pamětníků, na lovacraftovské a gangsterské povídky, na popový mainstream, malé hříčky a nejrůzněji zabarvené horory. Možná narazíte na povídky, které jsou stejně dobré, nebo dokonce i ještě lepší, než ty obsažené zde. Ale co, Noční směna byla první a rozhodně nejkoncentrovanější. A i když nás některé její příběhy zavedou i do šedesátých let (a to nejen formou vzpomínek), rozhodně se o ní nedá říct, že by zestárla.

VERDIKT:

Sbírka, v níž se King se svými hrdiny vůbec nepáře, což je rozhodně pro dobro věci. Kniha tak jako celek získává poměrně jednolité, notně temné a depresivní zabarvení. Prototypická hororová, ale nadto především kingovská sbírka a nutnost pro fanoušky obého.

PS: Možná někomu budou chybět dnes už tradiční Kingovy dovětky k jednotlivým číslům, ale úvod Johna D. MacDonalda je myslím víc než adekvátní náhradou. Už pro zdánlivě prosté sdělení, že King-autor vás nikdy nevyruší ze čtení (a proto se také výše snažím neustále o formulace jako „příběh nás zavádí“ či „povídka vypráví“ – jedná se o vyjádření Kingova kréda „příběh především“), což je skutečný dar…

1. Krásna óda na vynikajúcu zbierku kráľa moderného hororu 🙂 Noční směna je perfektná kniha, ktorú nesmie vynechať žiaden čitateľ hororu a Kinga. Mimochodom, vaše obľúbené poviedky? Na mňa najviac zapôsobila Římsa, Nekuřáci, Mrtví se někdy vracejí, Bojiště a Poslední příčka žebříku. A samozrejme poviedky zo Salemu spolu s Prokletí Salemu dokopy.

2. 2 Majkl:
    V podstatě jsi vyjmenoval moje oblíbené, akorát místo “Bojiště” bych jmenovala jinou úchylárnu, co na mě v dětství mocně zapůsobila a už jsem s mamkou nechtěla chodit do sklepa mandlovat prádlo – “Šroťák”:-))). Skvělá sbírka povídek, k těm zapomenutým kouskům se asi brzo vrátím.

3. Tohle jsem četl v 9 letech! Taková nostalgie 😀 Myslím, že ta sbírka měla jiný název, ale byla tam většina povídek z Noční směny… Našel jsem ji na chatě v knihovničce, byla potrhaná a stránky páchly, jako by tam ležela 20 let. Nejak mě ta knížka přitahovala, tak jsem si ji přečetl – a asi se ty povídky podepsaly na mém duševním vývoji :DNo, musím tu knížku najít, snad ji ještě někde mám 🙂

4. Skvělá sbírka. Asi nejlepší co King postavil. Přesto si rýpnu v kontextu celé jeho povídkové tvroby. Nedávno jsem dočetl Temné vize, kde si to mistr rozdal se Simonsem a Martinem. Je až k neuvěření jak je oproti nim (možná ne jen) jako povídkář slabý.

5. 2 Martin Talafús
    Mrtví se někdy vracejí 🙂 Tie som čítal ako prvé, tak som si až minulý rok prečítal zvyšné poviedky 🙂

6. King a další mistři
    Alexi: no, ono je to diskutabilní… Temné vize někde doma mám a ač mám Kinga hodně rád, tu jeho povídku si nevybavím… prostě to není ani jeho lepší průměr. Naopak Martin i Simmons tam hodně dobré kousky… (jinak za nejlepšího povídkáře z nich považuju Martina, v románech se to má tak, že King má nejlepší věci srovnatelné, ale má také nejvíc hlušiny)… tohle srovnání by mělo smysl, kdyby tam byly… třeba Sestřičky z Elurie, nebo nějaká novelka z Čtvero ročních dob. Takhle je tam opravdu za šmudlu, ale fakt to není jeho chyba… konečně i Simmons a Martin mohli dopadnout stejně, protože co si budeme povídat, i oni mají slabší chvilky…

7. I Bůh měl slabší chvilku, když dokázal stvořit něco takovýho člověka 😀 To je normální…Jinak Martina mám taky nejraději, alespoň co se týče povídek. Ale možná bych je přímo s Kingovou tvorbou nesrovnával, podle mě jsou trošku na jiný bázi…

8. Martin & Nihil : jasně. Nesnažím se Kinga srovnávat. Jen jsem chtěl naznačit, že ačkoli je nepoměrně slavnější a prodávanější spisovatel, nepřijde mi zas až o tolik lepší jako oba dva zmínění pánové.

9. Alexi: Jojo. Ona prodejnost neznamená automaticky vysokou kvalitu (bohužel), ale třeba jen průměr (podprůměr snad ne, ale to možná ještě přijde, až nám začnou promítat reklamy v noci ve spánku… to pak budeme kupovat všechno a věřit všemu :D). Ten průměr ale není Kingův případ, abys mě špatně nechápal. Obecně vzato si myslím, že neni dobrý spoléhat, že to nejprodávanější a mediálně nejpodporovanější bude zároveň to nej… Někdy to tak bývá, ale daleko časteji ne. Ovšem taky záleží, co od literatury očekáváš 🙂 Jen shrnuju, co si myslím… Nechci, aby to vyznělo jako nějaký idiotský poučování 😀 🙂

10. Martin : Přiznám se, že ačkoli čtu fantastiku už hodně let, Kinga jsem vždycky nějak opomíjel i když je pravda, že něco jsem znal z televize. Jeho první knihy (řbitov a ještě zhruba pět knížek z různého období) jsem přečetl v období knižního sucha zhruba před rokem a překvapilo mě jak moc jsou jeho knihy…obyčejné. Po té řadě bestsellerů bych čekal mnohem víc. Ale možná že právě to je ten trik. Píše o obyčejných lidech, má k nim blízko a oni ho kupují.

11. On toho vyprodukoval opravdu hodně – znám toho od něj dost, ale zdaleka ne všechno, ale myslím si, že u něho nedošlo k nějakýmu vývoji (nebo ne extra viditelnýmu). Někdo mi i říkal názor, že jeho knížky jsou v podstatě všechny stejný, možná na tom i něco bude. Druhá věc je, že když je člověk populární v takový míře jako on je, dost těžko může začít vytvářet něco jinýho než doposud, protože po něm lidi pořád chtěj to samý, co se jim líbilo a chtějí toho víc a víc; v tomhle smyslu je masová oblíbenost svazující. Ale to je jiný téma… King každopádně dokáže výborně vyprávět a skvěle charakterizovat postavy, což neumí každý (alespoň ne takhle lehce a účelně). To ho podle mě řadí do nadprůměru. Já jsem jeho knížky četl hlavně dřív, potom mi přístup už připadal tak trochu ohraný, uznávám, člověk si zvykne, stejně jako na jím zpracovávaný témata. Není to nic, co by radikálně měnilo tvář hororu, ale kdybych si měl vybrat mezi dalšími ultra-mega-populárními tituly (z posledních let např. Harry Potter, Stmívání), určitě bych stokrát raději volil Kinga 🙂 P.S. S těma obyčejnýma lidma souhlasím, ještě si všimni, jak neustále v textu naráží na nějaký americký pořady, osobnosti a kdovíco všechno. Podlě mě mu to pak amíci o to víc žerou 😀 Je to prostě vsazený do jejich reality, který rozuměj, je tam něco tajemného a zlého, občas i sex (nijak kontroverzní, ale zároveň nijak extra skrytě), občas i násilí a zráveň tam není nic, nad čím by museli sáhodlouze přemýšlet (alespoň většinou)… Co by masoví spotřebitelé mohli ještě chtít? 😀

12. Martin : podle mého názoru je King skvělý řemeslník píšící některé celkem obstojné povídky. Jeho hlavním problémem je, že VŠE co píše jsou povídky.

13. Martin : myslím to tak, že ten chlap píše strašně dlouhý knihy o ničem. Typický příklad je Svědectví, nebo Temná věž, nebo i protěžované To. Hodně Kingových knih je plných textu, ale defakto se v něm nic neděje. Nakonec se tam vždycky nějaká ta pointa najde a bývá i docela dobrá, ale nemůžu se ubránit dojmu, že hodně jeho knih by se dalo sestříhat na fešné povídky, nebo kratší novely a stežejní dějová linka by vlastně o nic nepřišla.

14. Když vás Kingovy knihy nebaví, pánové, tak je jednoduše nečtěte – knižní trh je rozsáhlý a rozmanitý, proč se mučit něčím, co mi nevyhovuje? King jistě není bezchybný, ale osobně se na každou jeho novou knihu těším. Málokterý autor umí tak skvěle propracovat psychiku postav – včetně těch málo důležitých. A že píše pořád to samé? Absolutně nesouhlasím, tématická rozmanitost je dalším kladem tohoto spisovatele, pohybuje se od čistokrevného hororu, přes thrillery, sci-fi, fantasy až po psychologická dramata, od knih odpočinkových až po psychedelické depky se spoustou symbolů a informací pod povrchem. Sice nepíše až tak vícevrstevné pecky jako Dan Simmons (i ten občas zklame), ale zároveň to není pouhý literární řemeslník jako např. Dean Koontz a spousta (ne-li většina) dalších spisovatelů.

15. Já mám Kinga moc rád, pochopitelně některé jeho práce méně než jiné, ale musím bohužel říci, že si taky myslím, že je to strašnej kecka! Ale problém je v tom, že i sto stránek o špinavém tácku od klobásky popíše tak dobrým textem, že mu na to člověk skočí. A prochází mu to. Je to nejlepší tvůrce vaty na světě.

16. Jana : Uodalrich to popsal dobře. Nikdo neříká, že nás King nebaví, nebo že píše to samé. Jádro jeho knih bývá skvělé a jeho knihy se příjemně čtou. Jen mají asi třikrát takový rozsah, jaký by podobným tématem vyplnil příčetný autor. Je to fakt, tak proč o tom mlčet? Osobně nemám rád stavění známých autorů na piedestaly. Nikdo není dokonalý. Mám rád třeba takového Pratchetta a jeho knihy si čas od času užiju. Ale přečti si tři za sebou a zjistíš, jaký ve skutečnosti píše šílený kraviny prostý jakéhokoli děje.

17. Podle mě je G.R.R.Martin je povídkář nepřekonatelný a pokud jste četli sbírky Píseň pro Lyu a Písně mrtvých a Zpěvy hvězd a stínů, musíte mi dát za pravdu 🙂 Možná jsem trochu nekritická, protože toho chlapa prostě miluju… Já vím, že je to o Kongovi, ale když tu byla zmínka o Martinovi, nedodolala jsem.

18. 2 Gaba:
    Martin je samozřejmě borec, akorát mě momentálně se*e s natahováním “Písně ledu a ohně”:-). “Zpěvy hvězd a stínů” jsem zatím nečetla – šetřím si je na horší časy:-).

19. jj, Uodalrich to dobře shrnul. Ta ukecanost vyloženě nebije do očí, ale našel bych i knížky, kde mi to čátečně vadilo (třeba poslední díl Temné věže). Ale nic hroznýho :)K obdivu k G.R.R. Martinovi se s radostí připojuju 🙂

20. 2 Alexi:
    Nechci si žádného z oblíbených autorů znechutit, nechci se při čtení nudit, takže střídám žánry i spisovatele – nikdy nečtu hned po sobě věci, které by mohly být podobné. Kingovu ukecanost připouštím, ale dokud mě ta “vata” baví, nevidím důvod si stěžovat;-). Navíc – ten chlap už je dávno za vodou, může si dovolit psát “pro sebe”, nejspíš mu nikdo nediktuje podmínky a nekecá do rozsahu;-).

21. Mě na druhou stranu někdy přijde lepší právě složitější, hutnější text než něco “osekanýho” a příliš jednoduchýho… ale záleží na konkrétním díle a konkrétnim autorovi, takže to těžko nějak všeobecně shrnout :)Prostě ke Kingovi ta ukecanost patří… a nejspíš je to tak i dobře 🙂

22. Vždyť říkám, že jemu to prostě jde a já mu tu “vatu” žeru, jako by byla cukrová. A chutná mi. Takže jen ať pěkně píše dál!

23. Jana : “může si dovolit psát “pro sebe”, nejspíš mu nikdo nediktuje podmínky a nekecá do rozsahu” – a to je právě ten problém 🙂 ad Martin – píše skvěle, ale jak jsem koukal, fanoušci se bojí aby dřív neumřel, než píseň ledu a ohně dopíše 🙂

24. Alexi: ad Martin – podle jeho fotek se dá usuzovat na velmi nezdravý životní styl, takže obavy nás fanoušků jsou jistě oprávněné 🙂

25. King je mistr vypravěč, jakých je pomálu. A v Noční směně jsou obsaženy snad veškeré jeho nejlepší povídky… Skvost