Nový svět – Michael A. Stackpole

Epický konec jedné epické fantasy? Závěrečný díl trilogie Věk objevů od Michaela A. Stackpola nás znovu zve do světa plného dobrodružství a magie. Poslední bitva mezi dobrem a zlem je na spadnutí. Půjde nejen o osud císařství, ale i celého světa.

Nový svět - Michael A. Stackpole

Tak nějak by se dal shrnout děj Nového světa. Samozřejmě to ve skutečnosti není tak jednoduché. Stejně jako v předchozích dvou dílech sledujeme osudy několika hrdinů najednou. V popředí je především rodina knížecích kartografů Anturasiů. Každý ze tří sourozenců, Keles, Jorim i Nirati, se musí poprat se svým osudem. Keles utíká svým únoscům a snaží se přijít na to, jak ovládnout nově nabyté síly. Zatímco Jorim musí projít devatero pekly a jeho sestra Nirati se ho snaží zachránit. Jejich dědeček Qiro spolupracuje s druhou stranou a pomáhá princi Nelesquinovi v boji proti knížectví.

Hlavním motivem posledního dílu trilogie je boj dobra proti zlu a záchrana světa. Celkem velký skok od prvního dílu, v němž se Keles a Jorim vydali na své nebezpečné výpravy na nezmapovaná území a knížata Cyron s Pyrustem mezi sebou vedli mocenský boj. Pravdou však je, že se povaha celé trilogie postupně mění od dobrodružné po více epickou. Když jde o záchranu světa, tak jde všechno stranou, dokonce i nepřátelství mezi dvěma knížectvími. Tam, kde se v prvním díle řešily věci jako bohatství, území, moc, je nyní hlavní otázkou přežití.

Autor se snaží všechny dějové linie dovést do konce, a tak nás čeká střetnutí a vyřešení osudů mnoha hlavních postav. Ačkoliv je příběh velice košatý, nakonec se nedočkáme žádného velkého překvapení. Konec neurazí, ani nenadchne, i když po tom čase stráveném u celé trilogie člověk zamáčkne slzu lítosti, když si uvědomí, že je u konce. Ale tak už to prostě chodí.

Michael A. Stackpole možná není žádným velmistrem žánru, ale psát umí. Jeho jméno u nás není neznámé, a to díky knižním sériím na motivy filmů (Star Wars) ale i RPG her (Battletech, Mutant Chronicles, Shadowrun aj.). Věk objevů není autorova první epická fantasy. Několik děl z tohoto žánru již na svém kontě má, jmenovitě například trilogii Dračí koruna, která u nás vyšla v šesti svazcích.

Nový svět, stejně jako předchozí díly, působí velice svěžím dojmem. Motiv trilogie možná není kdovíjak originální. To, co z ní dělá originální dílo, je provedení. A to je to, na čem zaleží nejvíce. Každý spisovatel má svůj jedinečný styl a Stackpole dokáže svého čtenáře zaujmout a vtáhnout do děje. Jeho knihy se čtou opravdu jedním dechem.

Pochvalu si za celou trilogii zaslouží také nakladatelství Epocha a Triton. Především lidé, kteří se podíleli na překladu, jazykové a grafické úpravě a zejména obálkách, které se u všech tří dílů velmi povedly.

Pokud budete hledat zábavné, trochu delší, a přesto nenáročné čtivo plné dobrodružství a magie, je Nový svět a celý Věk objevů zajímavou volbou.

Čas se krátí. V Nalenyru bojují jak ti, kteří chtějí tuto zemi zachránit, tak jejich protivníci, kteří by ji rádi zotročili. Brzy bude knížectví zpustošeno válkou a zamořeno hrozivými magickými silami, jež vyvolal prastarý nepřítel. Země nasákne krví bojovníků i bohů. Chvíle posledního střetu přichází a vnukové knížecího tvůrce map stojí přímo v centru vrcholící bitvy. Keles Anturasi se žene světem, prchá před najatými vrahy a snaží se ovládnout síly, kterým stěží rozumí. Jeho bratra Jorima čeká souboj se starodávným bohem, jenž kdysi stvořil celý pantheon a teď jej hodlá zničit. A jejich sestra Nirati se spolu s mrtvým hrdinou vydává na tažení proti samotnému peklu. Když už je poslední bitva na spadnutí, přicházejí na pomoc probuzení obránci říše z dávných věků. Ale může tato nepočetná skupina válečníků a čarodějů obstát proti zlu, které se snaží uvrhnout celý svět do nekonečné temnoty nočních můr a zapomnění? (anotace)

• Nový svět
  • Autor: Michael A. Stackpole
  • Překlad: Marek čtrnáct