Ognisty smok (Ohnivý drak) – Knaak Richard A.

Cyklus DragonRealm (Dračí království) je další prací v USA uznávaného spisovatele R. A. Knaaka, který svou proslulost získal především díky svým knihám z cyklu DragonLance. U DragonLance se musel držet předlohy vytvořené jinými autory, naproti tomu Dračí království jsou jeho vlastním výtvorem od A do Z. Cyklus zatím sice v češtině nevyšel, naštěstí jsem ale získal první díly v polštině, kde je vydáván už podruhé.

Autor čtenáře uvádí hned od prvních stránek Ohnivého draka do tajemného světa plného magie a kouzel. Lidé i ostatní rasy tu žijí pod vládou inteligentních draků – Dračích králů. Ti mohou změnit svou podobu do přibližně lidské. Kdysi se lidé chtěli osvobodit za pomocí mágů, tzv. dračích mistrů vedených Nathanem Bedlamem, ale byli poraženi. Nathan zemřel a Dračí králové mysleli, že rod čaroděje byl vyhuben.

Náhle se dozvídají, že Nathanův vnuk, sotva dospívající chlapec Cabe, žije. Mnozí Dračí králové chtějí Cabeovu smrt, a proto musí prchat do města Penacles, kde vládne šlechetný Gryf, nepřítel draků. Začíná nová válka a Cabe se bude muset naučit používat magii, kterou je nadán. Proti němu stojí spousty draků, na jeho straně jsou jen Gryf, Gwen – Jantarová čarodějka, tajemné stvoření zvané Černý kůň a mág Stín, který mění své postoje podle vtělení. Ohromné armády táhnou na Penacles, ale nejhorším nepřítelem se může stát někdo jiný. Cabeův otec!

Knaak používá klasické postupy hrdinské fantasy, přesto se jeho knihy řadí mezi nadprůměrné. Dokáže příběhy nejen vyprávět, on je má i promyšlené do všech detailů. Jeho svět je živý, má své zákonitosti i výjimky. A přestože využívá prověřená klišé, dává do nich vždy něco nového, něco svého.
Vždy věnuje velkou pozornost prokreslení charakteru svých postav, a to nejen těch hlavních. Žádná z nich není úplně černá nebo bílá. Mimo činů nabízí zároveň i pohnutky, které tu kterou postavu k tomu, kterému jednání vede. V Ohnivém drakovi jsou draci záporné postavy, ovšem ne všichni jsou zlí. Podobná situace je i u lidí. Tady zejména postava čaroděje Stína, který nemůže úplně zemřít, a mění strany podle aktuálního zrození, je originální.

Také hlavní hrdina, dospívající Cabe, není všemocný. Nachází se ve středu urputného dlouho trvajícího boje svého děda a otce, kteří prezentují odlišné pohledy na život a jeho smysl. Cabeova magie se často uvolňuje bez jeho vědomí, čímž mu způsobuje často víc problémů než užitku.

Knaak dokáže čtenáře vtáhnout do děje během chvilky. Velké bitvy střídají magické souboje, brilantní dračí intriky se střetávají s temnými mágy i jejich světlými protějšky. Nechybí ani troška lásky a tajemství. Děj se vine překvapivými směry a uličkami. Často jsem byl překvapený dalším vývojem, který jsem odhadoval úplně jinak. Autor si vždy nechává něco v záloze, a když už se zdá, že se nic nemůže změnit, udeří.

Text je v polštině, takže jsem si netroufal zhodnotit jeho úroveň. Zdál se mi ale docela plynulý a bez nějakých větších zaškobrtnutí. Obálka je od Larryho Elmora a přesně odpovídá duchu knihy. Draci, draci a zase draci…Velmi pěkné je i její grafické zpracování.

Škoda jen, že tenhle cyklus u nás zatím nikdo nevydává, ale podle jistých náznaků se snad blýská na lepší časy.

Abych to zhodnotil – Výborná klasická hrdinská fantasy s překvapivými zvraty.