Oko na nebi – Philip K. Dick

YHVH žehnej nakladatelství Argo za jeho snahu o vydání díla Philipa K. Dicka. Vždyť jak by ten náš trh vypadal chudě bez jednoho z nejlepších, nejoriginálnějších a zaslouženě nejoblíbenějších sci-fi spisovatelů 20. století? Do rukou se nám teď dostává jedno z jeho raných románových děl, Oko na nebi.

Oko na nebi

Skupinka osmi lidí, mezi nimiž je i hlavní hrdina, právě vypovězený ze zaměstnání kvůli manželčiným účastem na levicových setkáních, se účastní prohlídky spuštění urychlovače částic zrovna ve chvíli, kdy dojde k poruše a unikající záření „strhává“ jejich vědomí do kolektivních celků. V tom zanedbatelně krátkém úseku času, kdy jejich těla v bezvědomí padají vstříc chladným podlahám, kdy některým z nich začínají hořet šaty, kdy k nim spěchají záchranáři, tato osmička prožije v jakési vyšší sféře prapodivné příběhy. Jejich kulisy jsou totiž vystavěny z přediva myslí jednotlivých účastníků podle pravidla jedna mysl-jeden svět a vy, kteří znáte Dicka z osobní čtenářské zkušenosti, si jistě začínáte mnout ruce, neboť je vám zcela jasné, že málokterá z těchto myslí bude v rámci možností normální.

Máme tu vojáka s až fanaticky zakořeněnou vírou. Skrz jeho mysl si Dick opět dovolil do textu vpustit svoje oblíbené filozofické úvahy na téma Bůh a sarkastické trefování do Jeho fanklubu. Přestože myslí máme projít víc, tato zaujímá největší část knihy a nese se v duchu „musíme zjistit pravdu“. Další patří dámě, které takřka všechno vadí a ve svém světě (kde se stává Bohem) je zbavena jakýchkoliv mentálních bariér vůči možnosti tyto nepříjemné věci nechat jednoduše zmizet v nenávratnu. Ke své schopnosti sahá až nepříjemně často, přesto je tento svět v porovnání s ostatními až psychedelicko-komicky odlehčený.

V další, paranoiou schvácené mysli však přituhuje. Dickův styl psaní najednou obrátí o 180 stupňů a výsledkem je neskutečně temná, takřka hororová pasáž s příšerami, které vás nechtějí pustit ze svých tenat, s domy, auty a vůbec celým světem, jež svým obyvatelům ucházejí o život na každém kroku. V dalším ze světů pak můžeme naleznout satirickou výpověď o stavu tehdejších spojených států, zchvácených komunistickou paranoiou.

Ve svém raném období je Dick, mistr sociologicko-filozofické science fiction, hutný a neředěný, plný imaginativních nápadů a barvitých fantazií. Již v Oku na nebi najdeme jeho charakteristické znaky – osamělý hrdina, který nemůže nikomu věřit, dost možná ani sám sobě, společnost rozvrácená paranoiou… Oko sice nedosahuje těch nejvyšších úrovní „řemeslných“ a „hloubavých“ kvalit, příběhy jednotlivých světů nejsou stoprocentně propojené, v určité chvíli se na stránkách odehrává slušný mišmaš a chybí výraznější pointa, jakých jsme u autora zvyklí, přesto by bylo neuvážené tvrdit, že jde byť jen o průměrné dílo. Není ani nadprůměrné, ani vynikající, nachází se někde mezi tím. Jednoduše dobrá četba, která autorovy nohsledy jistě neurazí. Pokud by to však měla být vaše první Dickovská zkušenost, vydejte se jiným směrem.

Osm lidí, osm individualit. Mysl každého z nich obsahuje temná zákoutí, která zůstávají skryta pod jejich nenápadným zevnějškem. Co se ale stane, když se po nehodě částicového urychlovače ocitnou uvězněni v sérii halucinogenních světů, stvořených na míru jejich hodnotovým systémům? Ve svém raném románu Philip K. Dick nastoluje otázky subjektivního vnímání reality, (ne)možnosti poznání lidské osobnosti na základě vnějšího pozorování a také víry v sebe sama. (anotace)

• Autor: Philip K. Dick
  • Překlad: Bob Hýsek
  • Série: –