Osud – Haydon Elizabeth

Třetí díl trilogie, úspěšné v zahraničí i u nás, se už před delší dobou dostal na pulty prodejen. Takže i přes mnohaleté čekání a další problémy s jednotlivými vydáními mohou i čeští fantasy fajnšmekři celou ságu s pocitem „dobře přečtené práce“ uložit do svých knihovniček.

Haydon Elizabeth - Osud Jak určitě všichni víte, osud si zahrál svou roli i u Osudu :-). Proto získáte za cenu jedné knihy dvě. Kapitoly 41-50 se totiž nedopatřením nevytiskly a jsou dodány zvlášť. Ovšem vzhledem k faktu, že za jednu slušnou cenu máte přes 900 stran nerozdělených do více samostatně prodávaných svazků, je to jen kosmetický detail, který nemůže žádným způsobem ovlivnit kvalitu obsahu.

Děj se opět točí kolem hlavní hrdinky Rapsodie a jejích přátel. Vystupují zde Achmed, Grunthor i Ashe. Příběh je samozřejmě sledovaný i z pohledu jejich nepřítele a není tak popisován pouze očima „klaďasů“. To dává možnost lépe pochopit a poznat úmysly každého účastníka konfliktu. Démon F’dor postupně zotročuje další armády a vmetává chaos do celého světa. Vojáci útočí na nic netušící vesničany a sami poté nedokáží říct, proč takový masakr provádějí. Nejen proto je potřeba démona a s ním spojenou hrozbu co nejdříve najít a zlikvidovat dříve, než bude svět v troskách.

Tento největší a hlavní cíl žene vpřed všechny kladné hrdiny a dává možnost vzniku nových zápletek se starými postavami, návštěvě nových míst a vybojování dalších bitev. Jak je již od minulých dílů běžné, Rapsodie stojí vždy v popředí všech obtížných situací a odmítá jakoukoliv pomoc. Zároveň každou chybu a vzniklý problém vkládá na svá bedra s pocitem, že za vše může ona, a proto řešení zbývá jen na ni. Tohle mírně absurdní přijímání reality a toho, že vše musí zvládnout právě ona, vyvrací Rapsodiino neustálé neakceptování svých schopností a dovedností vládnout různým lidem a pouhou svou přítomností ohromně působit na každého v okolí. Do toho je samozřejmě zakomponován konflikt s Ashem a až do úplného závěru graduje a není zcela zřejmé, jak skončí. Na téhle zamilované dvojici a její nezpůsobilosti vše vyřešit je vlastně celá trilogie postavená. Což někdy působí mírně přehnaně – jako uměle vystupňované až do toho nejzazšího bodu.

Závěr přidá vcelku zajímavý konflikt a patřičně okoření děj. Stejně jako vyjasnění postavy Meridiona. Z komplexního pohledu jde o knihu, která nezaostává za svými dvěma předchůdkyněmi, dokáže pěkně, jasně a zajímavě dovyprávět megalomanský příběh a přitom působí celistvě, aniž by se objevila zhoršující se kvalita. Proto pokud vám tahle trilogie unikla, máte výtečnou příležitost koupit si epickou fantasy splňující všechna kvalitativní kritéria. V zahraničí je srovnávána se špičkami žánru a rozhodně se nemá za co stydět. Obsahuje právě ty elementy, které má mít. Tajemství, akci, romanci, záhadné bytosti, zvraty i překvapení, souboje a bitvy, všudypřítomnou magii, silného protivníka a především na dlouhou dobu zajištěnou zábavu. Takže kdo hledá třeba právě na prázdniny pěkné čtení na dlouhou dovolenou, nemusí dlouho přemýšlet. Na skladě se určitě nachází ještě dostatek výtisků a v téhle chvíli nebudete muset čekat roky na další díl. (Tedy pokud neberete v potaz pokračování :-)).