Pád – Kateová Lauren

Lucinda Priecová se za podivných okolností dostává do internátní školy Meče a kříže, což je ve skutečnosti polepšovna. Přechod pro ni rozhodně nebude jednoduchý, zvláště když předtím navštěvovala prestižní školu, ale to ještě netuší, co všechno na ni čeká. Zvláštní budovy obehnané ostnatým drátem, zamřížovaná okna, zákaz kontaktu s vnějším světem a podivní, nebezpečně vypadající lidé. Avšak jedna věc Luce okamžitě upoutá – Daniel Grigori, tajemný, zvláštní kluk, který se nechová vůbec přátelsky.

Pád

Přesto ji na něm něco silně přitahuje, takže se o něm snaží zjistit něco víc, protože se nedokáže zbavit dojmu, že ho odkudsi zná. Mezitím se ale objevuje další chlapec, okouzlující Cam, který dělá všechno proto, aby Luce upoutal, a docela se mu to daří. Ale Daniel je tady stále a je čím dál záhadnější… Co se za tím vším skrývá?

Pád, první díl série Andělé, rozhodně upoutá nádhernou obálkou, která slibuje zajímavý, snad i temný příběh. Celkový nápad dokonce i docela zajímavý je – prokletí lásky trvající už spoustu let – ale důležité je hlavě to, jak si s ním Kateová poradila a jestli z něj dokázala vytvořit dobrý příběh.

Kniha začíná velmi slibně prologem s nádechem tajemna, ale první kapitolou všechno tajemno končí a bohužel začíná klišé. Na scénu přichází sedmnáctiletá Luce, která byla jen tak mimochodem svědkem děsivé smrti svého přítele, ale nyní se musí vypořádat s úplně jiným, hrozným dilematem – „Co mám dělat, aby si mě ten kluk všiml? Ale mezitím si vyjdu s tím druhým hezounkem, jsem divná?“ Celý příběh je pak jen o tom, jak se snaží zaujmout tajemného Daniela a dělá všechno proto, aby o něm zjistila víc, a to i přesto, že jí Daniel dává jasně najevo svůj nezájem.

Typická zápletka, ploché, nezajímavé charaktery, chybí napětí, zvraty. A právě hlavní hrdinové jsou nejslabším článkem celé knihy. Luce se nezaobírá pomalu ničím jiným než Danielem, Daniel neustále mění své názory a je klasickým trpitelem typu Edward Cullen. Na druhou stranu se zde však, mezi vedlejšími postavami, najde i několik zajímavých charakterů, například ztřeštěná Arriane.

Dalším nedostatkem knihy je velké množství nelogičností a podivností, nad kterými bude zkušenější čtenář jistě nechápavě kroutit hlavou. I fantasy žánr totiž musí mít hlavu a patu a většina věcí by měla dávat smysl, tady jsou ale některé situace opravdu dost přitažené za vlasy, třeba školní tresty na hřbitově, náramky, které neposlušné žáky trestají elektrošoky, či kostel na školních pozemcích proměněný v tělocvičnu s bazénem. Díky tomu příběh nepůsobí vůbec realisticky, spíše směšně.

Ke konci však získává kniha rychlý spád, začíná být o něco zajímavější a snaží se čtenáře natěšit na následující díl. Je třeba zdůraznit, že Pád je knihou zaměřenou na určitou skupinu čtenářů, tedy vlastně čtenářek, a to ve věku 13 – 17 let a se slabostí pro záhadné, nadpřirozené mladíky, tajemno a romantiku. Jistě tak potěší milovnice Upířích deníků či Stmívání *a podobných ság. Pro ty bude *Pád zajímavou, čtivou knihou, od které se nebudou moci odtrhnout. Pokud ale k této skupině nepatříte, série Andělé vás nijak neosloví.

Některým andělům je souzen pád… Sedmnáctileté Lucindě se do internátní školy Meče & kříže vůbec nechce. Není divu: spíš než obyčejná internátní škola je to polepšovna pro mladistvé delikventy. Premiantka z prestižní novoanglické přípravky skončila v ponurém prostředí georgijských močálů kvůli úmrtí chlapce, k němuž došlo na jejím prvním (a jediném) rande v životě – úmrtí, které nedokázala uspokojivě objasnit ani ona, ani policejní vyšetřování. Luce sama nechápe podivné věci, které se kolem ní odmalička dějí. Ví jen, že kdykoli se vynoří temné stíny, které nikdo jiný nevidí, vždycky dojde k něčemu strašnému. Polepšovna je právě tak stresující a pochmurná, jak Luce předpokládala: mříže, ploty s ostnatým drátem, chátrající komplex budov se starým hřbitovem z občanské války, ale hlavně drsní spolužáci a spolužačky. Až na jednoho. Daniel Grigori upoutá její pozornost na první pohled, jenže tenhle povýšený mladík se o ni podle všeho vůbec nezajímá. Luce nechápe, proč je jí tak povědomý a co ji nutí ho neustále sledovat, hledat si o něm informace a špehovat ho. A nechápe ani to, že kdykoli se ocitne v nějakém nebezpečí, Daniel se záhadně objeví vedle ní. Navíc se o ni začne zajímat i atraktivní zelenooký Cam, který je stále neodbytnější. Matou ji i místní dívky – divoká Arriane, která se chová potrhle a nevyzpytatelně, baculatá Penn, která tak ráda strká nos do cizích věcí, nebo krásná barbína Gabe, s níž se Daniel zřejmě schází… A pak se temné stíny z její minulosti vynoří v příšeří chodeb Meče & kříže a podivné tragické nehody se začnou odehrávat i tady. Kolik spolužáků bude ještě muset zemřít, než Luce odhalí pravdu o své osudu? (anotace)

• Pád
  • Autorka: Lauren Kateová
  • Překlad: Jana Jašová