Pan Pondělí – Nix Garth

V knize osudu je psáno, že první den v nové škole bude zároveň posledním dnem Arturova života. A tahle publikace se obvykle nemýlí. Toho využije (možná ne přímo zlotřilý, ale rozhodně hlavní záporák příběhu) pan Pondělí, jeden ze sedmi správců a usurpátorů Království. Pondělí má totiž problémy: Z pečlivě střeženého vězení uprchla část Vůle Architektky Království a nejsnažší způsob, jak bez škod na vlastní moci uniknout jejímu hněvu, je předat symbol vlády osobě, která se jí nebude moci ujmout.

Nix Garth - Pan Pondělí Nositelé Klíčů od Království ovšem neumírají tak snadno jako astmatičtí chlapci, a tak Artur Penhaligon – australský školák, adoptivní syn rockové hvězdy a světoznámé lékařky – ale především Dědic Království, přežije vlastní smrt. Po stopách jeho poloviny jednoho ze sedmi Klíčů pochopitelně ihned vyrazí hordy děsivých služebníků pana Pondělí a Artur brzy zjistí, že chce-li zachránit život svůj i svých blízkých (které ohrožuje záhadná epidemie, zavlečená do našeho světa Arturovými pronásledovateli), musí vstoupit do kouzelného Království a postavit se svým nepřátelům čelem. Podivuhodná cesta Artura Penhaligona může začít…

Spřízněnost Klíčů od Království s další Nixovou ságou – Abhorsenskou tetralogií – zdaleka nekončí u obálky (mimochodem možná nejzdařilejší z tvorby Milana Fibigera za poslední roky). I zde na čtenáře čeká dualita světů – „obyčejného“ a magického, mladý hrdina, doprovázený na cestě za záchranou světa a naplněním vlastního osudu kromě jiných i nějakým tím magickým zvířetem (tentokrát se připravte na nepříjemně panovačnou žabku), a nechybí ani tradiční stírání hranice mezi dětským čtením a hororem.

Rozdíly zde však jsou: Na rozdíl od Sabriel a jejích následovnic spadá Pan Pondělí  jednoznačně do kategorie dětské literatury. Vedle Nixova jednoduchého (ovšem příjemně čtivého), dětskému čtenáři srozumitelného stylu vyprávění, se totiž tentokrát kniha vyznačuje i nekomplikovaným a dokonale předvídatelným příběhem, který u dospělého vyvolá tak nanejvýš blahosklonný úsměv.

Dětsky jednoduše působí při prvním setkání i hlavní dominanta příběhu – samo Království a jeho zákonitosti -, troufám si ovšem tvrdit, že v tomto případě zdání klame. Nix se rozhodl stvořit vlastní svět, založený na originálních principech, z nichž nejdůležitějším je čas. Dny v týdnu, ale i jednotlivé denní hodiny, nejen že ovlivňují moc jeho obyvatel (mnohé napoví již jména pana Pondělí a jeho pomocníků Jitřenky, Poledne a Soumraku), ale přímo určují i strukturu samotného Království. Garth Nix v rámci svých pravidel udělal maximum a vytvořil osobité prostředí, které vás nenechá na pochybách, že máte co do činění s Panem Spisovatelem.

Skutečnost, že se autor pohybuje na poli neoraném, má ovšem i svá negativa. Zatímco Staré Království (tedy prostředí Abhorsenské tetralogie) podobně jako většina ostatní fantasy vychází z určitého obecně známého historického modelu, a čtenář si tak řadu nevyřčených pravidel i jeho vnější podobu do značné míry dokreslí sám, v tomto Království se pohybuje ve vzduchoprázdnu a jen těžko si vytváří představu komplexního světa. Nic na tom nemění ani několik pečlivě popsaných lokací (Nixova tradičně silná stránka). V kontextu dětské literatury to rozhodně nemusí být na škodu (podobně působí třeba i Alenka v říši divů), pravdou však zůstává, že přes veškerou autorovu snahu působí výsledek zjednodušeně a schematicky.

Pan Pondělí sice je především dětskou knihou, objevují se zde však i podtóny nadmíru vážné. Do charakteristických hororových scén se tentokrát autor místy opřel opravdu naplno (Nixova verze mýtu o Prométheovi by se rozhodně neztratila ani v čistokrevném hororu), neustálá hrozba epidemií, jimiž je lidstvo v blízké budoucnosti sužováno, je v kontextu událostí posledních let až nepříjemně aktuální a sedm smrtelných hříchů, z nichž prvním je lenost v podání pana Pondělí, posouvá sérii do úplně jiné roviny.

Vynášet nad knihou konečný soud bez znalosti dalších částí Klíčů ke Království by bylo předčasné. Coby samostatný román je Pan Pondělí skutečně dětsky nekomplikovaný, což však neznamená, že nemůže jít o pouhý zlomek mnohem většího propracovaného příběhu. Třebaže oprávněnost takového tvrzení nebudou čtenáři moci posoudit ještě dlouho (Nix dosud sérii nedopsal), mnohé snad napoví připravovaná druhá kniha Úděsné Úterý.