Pernští delfíni – McCaffrey Anne

Chronologicky predposledná časť rozsiahlej science fantasy série Drakeni z Pernu, skladajúcej sa z bezmála tridsiatich diel, bude potechou pre dušu každého jej fanúšika. Horšie môže dopadnúť v očiach čitateľov, ktorí by jej prostredníctvom chceli legendárnu ságu spoznať.

logo_kulate
Pernští delfíni

Pokúsim sa priblížiť knihu z obidvoch pohľadov, no vopred sa priznám, že patrím do druhej kategórie.

Stručné predstavenie Drakenov z Pernu

Ľudia, ktorí mali už plné zuby zdevastovanej a vojnami zmietanej Zeme, si zbalili svojich päť slivák a odsťahovali sa na vzdialenú planétu, aby založili agrárnu spoločnosť bez technológií škodlivých pre životné prostredie. Pern je veľký, čistý a obývaný drobnými ohňovými dráčikmi. Hotový raj. Pozemšťania si bohužiaľ príliš nevšímali červenú obežnicu s excentrickou dráhou, ktorá sa k Pernu priblíži každých 250 rokov a má na svedomí padanie striebristých „Vláken“. Hubovité spóry ničia všetko organické, čo im stojí v ceste. Po prvom návale paniky a tragických stratách planétku príhodne pomenujú Krvavicou a začnú hľadať spôsoby, ako jej zákernému pôsobeniu odolávať. Pomocou biogenetiky vytvoria veľkých drakov, ktorí sú schopní Vlákna ničiť chŕlením ohňa a navyše sú aj telepaticky prepojení so svojimi ľudskými partnermi. Žúžo.

Za dva a pol tisícročia od začiatku osídlenia po dej knihy Pernští delfíni sa toho udialo habadej. Napríklad sa stratili všetky vyspelé technológie uľahčujúce existenciu, mnohé rečové výrazy predkov, ale aj užitočné poznatky z medicíny a centrálny počítač – ten však nedávno vykopali ako archeologický nález a začali ho znova používať. Takisto sa zabudlo na spojenectvo s inteligentnými delfínmi, ktorých pôvodní kolonisti vyšľachtili tak, aby vedeli rozprávať, a potom ich so sebou priviezli na Pern…

Pernští delfíni pre skalných

Príbeh chlapca Readisa, syna držobníka Jaygeho, sa odohráva v čase pred a počas posledného, deviateho spadu Vláken. Obyvatelia pevne veria, že to naozaj bude posledné Míňanie (Míjení), pretože objavený strojový mozog Aivas im poskytol recept, ako sa raz a navždy zbaviť neblahého vplyvu Krvavice. Rybár Alemi spolu s Readisom a mladým drakenom T’lionom objavia schopnosti delfínov, no ich nadšenie sa stretáva so skepsou i predsudkami ostatných. Predovšetkým Readisova matka Aramina je zásadne proti tomu, aby sa jej syn zahadzoval s nejakými „hlúpymi rybami“. Readis a jeho priatelia budú musieť prejsť dlhú cestu k obnoveniu partnerstva medzi vodnými cicavcami a ľuďmi.

Osadníci Južného kontinentu medzitým riešia svoje každodenné živobytie, občas musia odvrátiť nápor ilegálnych imigrantov zo severu, ktorý začína byť preľudnený. Vypočítavý Pán Toric spriada plány na zväčšenie svojej držby, a Drakeni kalkulujú, čo s vlastnou budúcnosťou, keď už nebudú potrební v boji proti Vláknam.

V príbehu sa snúbia romantizujúce obrazy prírody i života s menej či viac dôležitými udalosťami, a pridávajú nové kúsky do mozaiky histórie Pernu. Objavujú sa postavy známe aj z iných častí série: bardka Menolly, drakenka Lessa, Pán Jaxom, majster Robinton a ďalší. Ak sa vám páčili predchádzajúce knihy Anne McCaffreyovej, nemáte dôvod váhať.

Na tomto mieste odporúčam fanúšikom autorky prestať čítať, inak budú konfrontovaní s pomerne ostrou subjektívnou kritikou.

Pernští delfíni pre zelenáčov

Problémy začínajú, keď sa na knihu pozriete ako na samostatne stojaci román. Leitmotív tvoria delfíny a dobrodružstvá mladého Readisa, no chýba nejaká hlavná, dominantná zápletka. Čitateľ sleduje epizódy z bukolického života Perňanov v rozpätí asi siedmych rokov. Skutočne zaujímavé námety či zvraty sú odbavené krátkou zmienkou, alebo sú opäť vyriešené epizódne.

Perňania žijú v akomsi idealizovanom fantasy stredoveku, kde však odkaz vyspelých predkov a dôraz na nové myšlienky kontrastuje s prehnanou zadubenosťou konzervatívnej strednej generácie. Postavy sú čiernobiele až hrôza, spomedzi bez výnimky láskavých a rozumných obyvateľov ako modrina pod okom vystupuje hysterická harpya Aramina a slizký intrigán Toric. Dialógy často vyznievajú ako paródia na normálny rozhovor, preberajú opisnú funkciu na nesprávnych miestach a naopak. Vysvetľujú čo malo byť vysvetlené rozprávačom, inokedy sú úplne jalové. Napriek tomu, že fanúšikovia i recenzenti na sérii Drakenov z Pernu oceňujú dôkladné prepracovanie McCaffreyovej univerza, vo svetle tejto lichôtky ma kvárili logické diery a technické záležitosti, ktoré pre zmenu autorka neriešila vôbec.

Celý príbeh je taký plochý a neškodný, až to zabolí. Nech sa na to dívate z ktorejkoľvek strany, výsledkom je fantasy mydlová opera. Otázkou zostáva, či sa ju oplatí čítať…

Nuž, ak máte na niečo podobné chuť, od detstva milujete delfíny, alebo si chcete oddýchnuť práve pri takejto idylke, smelo do toho. Návod na rozhodnutie možno poskytne aj záverečná veta z autorského medailóniku od Martina Šusta: Anne McCaffreyová možná nepatří k nejtalentova­nějším osobnostem žánru, avšak její mnohdy velmi poutavá a zpravidla romanticky laděná tvorba disponuje přirozenou schopností zaujmout velkou část čtenářů fantastiky, což jí zajišťuje dodnes nepolevující popularitu.

Když přiletěli lidé na planetu Pern, aby ji kolonizovali, nepřišli sami. Spolu s nimi přes hvězdné dálky dorazili také delfíni s uměle navýšenou inteligencí, aby obydleli oceány nové planety, zatímco jejich lidští partneři budou obsazovat pevninu. Zanedlouho však přišla pohroma: z oblohy se jako déšť snášely smrtící stříbřité výtrusy zvané Vlákna, pod jejichž útoky se sny lidských kolonistů o novém, idylickém životě rozpadly. Místo nich museli lidé vést zoufalý boj o holé přežití a pod tlakem těchto okolností na delfíny pozapomněli…
O mnoho století později se pernští drakeni připravovali podniknout nejúžasnější akci v dějinách Pernu, která měla planetu zbavit hrozby Vláken jednou provždy. Tehdy mladý bronzový jezdec T’lion a jeho přítel Readis navázali jako první kontakt s legendárními „plavouny” – delfíny. A zatímco drakeni napínali všechny síly, aby úspěšně završili vytyčený úkol a ukončili tím jednu epochu pernské historie, T’lion a Readis spolu s delfíny začínali s úkolem novým: obnovit dávný svazek mezi obyvateli souše a oceánů… (anotace)

• Autor: Anne McCaffrey
  • Formát: hardback
  • Počet stran: 320