Pevnost 4/2012

Březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem… A proč ne? Máme přeci náš oblíbený časopis plný tipů, jak se zabavit během zamračených dní. Zajímavých příběhů nás tu čeká dostatek. A to jak x-tých dílů sérií, tak i nových, nepřehlédnutelných děl.

Pevnost 4/2012 - obálka

Pokračování, kterého si nelze nevšimnout (zvláště cestujete-li hromadnou dopravou či brouzdáte po internetu), je rozhodně Inheritance. Tedy čtvrtý, poslední díl série Odkaz Dračích jezdců, která sleduje příběh mladého Eragona a jeho dračice Safiry. Některými milované, jinými nenáviděné či přehlížené dílo mladého autora představí hned úvodní článek. Projdeme v něm děj Eragonova příběhu, který zde vyzní spíše jako nekonečná telenovela. Dostane se i na film, s jehož hodnocením by mnoho lidí nesouhlasilo, ale budiž… Věrné čtenáře neodradí, další možná navnadí nebo utvrdí v jejich protestu.

Následuje rozhovor s autorem série, z něhož Paolini vyjde jako příjemný rádce pro ostatní mladé autory a snad již dospělý tvůrce.

Další dva články se věnují druhým dílům, tentokrát hraným. Představí se nám film Hněv titánů, pokračování velkolepého Souboje titánů. Ten u kritiky neuspěl, a právem – akce a boje sice nabídl dostatek, s logikou a věrností historii to však bylo horší. Pokračování možná nabízí naději na lepší zítřek. Kormidla se chytil nový režisér, i některé role došly obměny a podle fotek autoři dokonce nahlédli do učebnice dějepisu. Více již poodhalí svižný a zábavný článek, doplněný trochou historických faktů.

Následující druhý díl není zase tolik dílem, jako spíš sérií. Přesněji druhou sérií slavného seriálu podle slavných knih. Řeč je samozřejmě o Hře o trůny, jednom z nejlepších fantasy děl, kterého se chopila televize. Již první série ukázala, že i televizní seriál může být kvalitní. Není tedy pochyb, že pokračování bude minimálně stejně tak dobré. Nasvědčuje tomu i nadšená a čtivá recenze plná zákulisních i dějových informací. Nechybí ani menší „pomocný“ text pro ty, kterým se začátek příběhu vyhnul a chtějí to v rychlosti napravit.

Zpět ke knihám zamíříme ve článku věnovaném novince mladého amerického autora Daniela Polanského. Název díla Léčba ostrou břitvou rozhodně není metafora. Odehrává se v krutém prostředí městského podzemí. Lidé zde žijí v tunelech a vládnou jim přísné gangy v čele s krutými šéfy. Jedním z nich je hrdina knihy Správce, který ale není tak drsný, jak by chtěl. A právě jeho činům, které místy neodpovídají jeho postavení, se věnuje příjemný delší článek nejvíce. Nechybí ani poutavé úryvky z díla samotného.

Někteří z vás již možná znají stěžejní fantasy dílo spisovatele Michaela A. Stackpola. Tedy Pevnost Drakonis, nepřáteli obávanou mohutnou stavbu, v níž se skrývali nejlepší bojovníci světa a v níž byly uloženy nejnovější výdobytky vojenské techniky. Sehrála tehdy stěžejní roli v bitvách příběhu Války o dračí korunu a stejně tak v srdcích mnoha čtenářů. Nejen pro ně autor přichystal nový fantasy příběh, tentokrát ze světa objevů a příšer, které se ukrývají na bílých místech map. Jde o trilogii Věk objevů, jež si Pevnost nemohla nechat ujít. Poutavý článek nás přenese do světa hrdinů i kruťasů, představí rozsáhlý děj i postavy a mnohé snad přesvědčí k přečtení.

Místo, které ve většině čísel časopisu zabíraly články srovnávající knihu a film či představující zajímavé seriály, je nyní vyhrazeno trošku odlišnému textu. A tím je vzpomínka na nedávno zesnulého autora Jaroslava Velinského. Jeho životem nás provedou tři redaktoři. Každý z nich znal spisovatele a písničkáře jiným způsobem, a o to více mají co říci. Článek je důstojným rozloučením a také zajímavou ukázkou autorových nejlepších knih. S některými jste se ostatně mohli setkat v minulých číslech Pevnosti v podobě knižních příloh.

Ti, kteří se nejvíce těší na povídky, mohou být na první pohled zklamaní. Opět tu máme „jen“ dva kusy. Avšak opět velmi povedené. Pravidelní čtenáři jistě napjatě čekali na další díl mini románu o nezdolném westernovém lovci hlav. I tentokrát si pro nás Červenák připravil velkou porci akce a zvratů, (bohužel) již naposledy. Vyvrcholení příběhu Chřestýše Callahana si rozhodně užijete se vší parádou.

Náladu vám může zvednout povídka amerického autora Christophera Kastensmidta. Jejím hlavním protagonistou je smělý dobrodruh a hrdina Gerard van Oosta, toužící po slávě a zlatě. K jejich získání mu ale stojí v cestě víc věcí, než sám dokáže unést. Řešení je nasnadě již z názvu textu Osudové setkání Oludary a Gerarda van Oosta. Dobrodružný příběh z neprobádané Jižní Ameriky okořeněný magií a duchy přírody zaujme elegancí a vynalézavostí hlavního hrdiny a exotickým, horkým prostředím. Děj není tak akční, jak by se dalo očekávat. Je spíše klidný a vypravěčský, což mu však neubírá na zajímavosti.

První duben je ve znamení šprýmů, na něž se máme nachytat. V tom Pevnost nezahálí a pár si jich pro nás přichystala. Šprýmem však rozhodně není stálá redakční snaha o inovaci, která je vidět v každém následujícím díle, stejně jako ustálení některých změn. V tomto čísle se můžeme těšit ze dvou článků představujících žánrové obchody a zajímavá místa. Fanoušky východního komiksu určitě nadchne dvojstrana věnovaná manze a anime. Romantičky zase texty věnované sexy andělům a upírům. Zdá se tedy, že Pevnost nahodila novou omítku a nyní rozšiřuje své základy, aby nabídla články co nejširšímu žánrovému čtenářstvu.

Kamila Procházková (redaktorka)

kamila.prochaz­kova@fantasypla­net.cz

Četli jste tuto Pevnost? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!