Pevnost 5/2012

Obecně, snad jako každý, nerada čekám. Zvláště u rozečtených příběhů na pokračování, kdy časem zapomenu i o čem je. Proto se radši vyhýbám sériím s přísně navazujícím dějem a raději sáhnu po povedené povídce. Jenže někdy člověk prostě zatouží mít svůj oblíbený svět, do něhož se bude moci stále vracet. A některé ságy za to opravdu stojí. A právě takové bonbónky nám květnová Pevnost přinese…

Pevnost 5/2012

První z nich, sága nejságovitěší, jest dílo Roberta Jordana Kolo času. Mýty, magie, hrdinové i sličné dámy vládnoucí světu. Tedy vše, co ve správném fantasy eposu nesmí chybět. A k tomu velké poslání a drsní záporáci. Pro někoho možná na první pohled typická klišé, ale recenze Borise Hokra je velmi přesvědčivá. Přeci jen, dílo patří k těm starším dobrým kusům, kdy ještě nebyl tento subžánr tolik ohraný. Mě nadšený text nalákal, už jen díky poctivému rozebrání postav, jejich pohnutek a popisu prostředí. A nové obálky jsou více než slušivé.

Další sága je víceméně vyhrazena určité skupině čtenářstva, tedy té něžnější. Vlna upířích romancí stále neopadá, naopak se k ní přidávají nové. U některých se o kvalitě nedá mluvit, avšak další – zvláště ty neovlivněné jistými třpytícími se monstry – by mohly zaujmout i dospělejší část čtenářů. Pravá krev si nehraje na velkodojemné story „až po svatbě“. Hlavní hrdinka je naivní servírka, přesto se však podle článku zdá, že knihy mají co nabídnout. Pokud jí chcete dát šanci, ať se vám návodem stane nápaditá recenze. Hlavně v tom směru, jak pochopit hlavní hrdinku a její myšlenky. Pro ty, kteří by raději něco drsnějšího a vizuálnějšího, je zde i kratší text o neméně úspěšné seriálové adaptaci.

Od ság k realitě. A tou jsou v dnešní elektronické době e-knihy. Kde je koupit, kolik stojí a na čem je vlastně můžeme číst? To se dozvíte v textu plném informací a tipů, na který navazuje rozhovor s jedním z e-bookových distributorů Jiřím Vlčkem. Jsem sice zapřísáhlý „papírák“, ale takové články mě čím dál více zviklávají.

Myslím, že co se týče kinohitů, květnová Pevnost neměla na výběr. Ano, máme tu Avengers v plné síle a parádě. Ačkoli jde jen o preview, nadšení z textu přímo sálá. A proč také ne? Fanům pravděpodobně není třeba představovat, přesto příjemné uvedení bandy hrdinů potěší. A dozvíme se něco nejen o nich, ale i více ze zákulisí filmu – tedy hlavně o režii v podání Josse Whedona.

Z filmových pláten se na nás nehrnou jen styloví borci v trikotech, jsou tu i jiní hrdinové. Mladší, vyjukanější a zneužití pro masovou zábavu. Je tady Hunger games. Hra, ze které odchází jen jeden vítěz. Ostatní nemusí litovat, protože to nepřežijí. Vše pro pobavení vyvolených vládců. S tímto stejnojmenných knižním počinem, který si získal spoustu příznivců, vstoupila před dvěma lety na trh Suzanne Collinsová. S filmovým zpracováním jistě získá další fanoušky. I k tomu směřuje povedené srovnání kniha vs. film.

V černobílé části Pevnosti nás čekají hned tři povídky. Žánrově bychom je všechny mohli zařadit do fantasy, avšak každá z nich k ní přistupuje z odlišného pohledu.

Tomáše Bandžucha můžete znát díky jeho nové knize Ve službách republiky. Využil v ní fantastikou méně probádané období první světové války, které se snoubí s magií plnou mocichtivých osob. Právě z prostředí této novinky je příběh Totenkopf. Nalézáme se v roli německého vojáka v Rakušanech obsazeném Srbsku. Malá vesnice obklopená neprostupnými lesy rozhodně není příjemným místem, o čemž se přesvědčíte hned na začátku povídky po krátkém úvodu. Poté již není na co čekat, děs a akce vás rychle vtáhnou do děje. Navíc autor do povídky šikovně začlenil evropský pohádkový folklor. Povedená krvavá rychlovka.

Smuteční píseň za poslední vílu mladé autorky Julie Novákové také nabízí akci, která zde ale neplní funkci primárního poslání. To je obsaženo v žalu a melancholii pro poslední věci svého druhu, pro které truchlíme ze všeho nejvíce. Strhaný lovec magických bytostí vypráví o svém posledním lovu, právě na lesní vílu. Děj současnosti se s mužovým vyprávěním plynule prolíná, čeká nás několik nečekaných zvratů a závěr je třešničkou na truchlivém dortu. Povedená smutná povídka, jež rozhodně chytí za srdce.

Poslední povídkou nás oblažil americký spisovatel Michael J. Sullivan. Znát ho můžete z předešlých čísel Pevnosti, kde byla představena jeho fantasy sága Dobrodružství Riyria. Dílko Vikomt a čarodějnice pochází právě ze světa zlodějů Hadriana a Royce. Jednoho na první pohled obyčejného jitra se jim do cesty dostane podivná ženština a poté i otrhaný šlechtic. Pro oba hrdiny je zbytek dne malým poučením o lidských vlastnostech. Ačkoli sága nabízí příběh o putování a zlodějských akcích velkého rázu, tato povídka je spíše komorním střípkem skládačky. Nenajdeme v ní tolik boj, jako spíše vychytralost, důvtip a klid profesionálního zloděje.

Květnové číslo našeho oblíbeného časopisu opět nabízí kupu zábavy, zajímavých recenzí a témat. Zdá se, že úpravy Pevnosti finišují a tento vzhled již zůstane. Reakce fanoušků jsou různorodé, avšak změna přeci svědčí každému.

Kamila Procházková (redaktorka)

kamila.prochaz­kova@fantasypla­net.cz

Četli jste tuto Pevnost? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!