Pevnost 7/2012

Život čtenáře fantastiky je nelehký. Ztěžují nám ho podivné pohledy našich příbuzných a cizích lidí plné nepochopení, ale i dokonalá díla, od nichž se nemůžeme odtrhnout. Avšak největším nepřítelem fanouška je čas. Musíme čekat na další díly ság, čtvrtá pokračování trilogií nebo na filmové trháky, které se již před delší dobou měly zrodit, ale stále se nedostaly na plátna kin. Někdy se nedočkáme vůbec, jindy ano.

Pevnost 7/2012

I v případě hlavního tématu červencové Pevnosti to dlouho vypadalo na špatný konec. Avšak nebesa se slitovala a do našich kin se pomalu, ale jistě blíží… samozřejmě Hobit! A s natáčením, jež je v plném proudu, přišel i moment, kdy je konečně možné všechno řádně zmapovat. Toho redakce našeho oblíbeného časopisu s nadšením využila a připravila dlouhý článek o tomto očekávání roku (možná i let). Výpravný text poodhalí intriky a kejkle, kvůli nimž jsme museli na Bilba tak dlouho čekat. Představí se nám i hlavní hrdinové. Jak ti noví, tak i staří známí z trilogie o Prstenu moci. A protože Hobit konečně ukáže pořádného draka, na přetřes musí přijít i použitá technologie. Text příjemně doplňují menší články o hercích, kterých bychom si jinak třeba ani nevšimli.

Čtenářky něžnější povahy nemusí zoufat ani nad tímto číslem. I tentokrát nám redakční specialistka Alžběta Lexová představí další ságu z hájemství paranormálních romancí. Přesněji sérii s názvem V říši Lorů. Zde potkáme jak notoricky známé upíry, tak i méně propírané valkýry a jiné bytosti. Právě kolem sličných mýtických bojovnic se děj točí nevíce, protože hlavní hrdinka je představitelkou této smyslné ženské rasy. Jistě si dokážete představit tu chemii mezi hrdými válečnicemi a vášnivými krvesaji. O tom a také o ději a jiných postavách se můžete dočíst v příjemně nestranném textu.

Dalším fenoménem dneška, jak jistě potvrdí i tržby světových kin, jsou superhrdinové. Jakoby některých z nich nebylo dost, představují se nám opět od začátku. Přesněji jeden z nich, Spider-Man. A důvod? Jistě je jich více a všechny možné spekulace nám objasní další článek. Ale samozřejmě se podíváme na zoubek filmu i z jiných hledisek, zvláště pak na nové obsazení pavoučího muže, jeho spoluhráčů a první lásky. Index očekávaní je poměrně vysoký a dojem z textu vás příjemně naladí na pavoučí vlnu. Otázka je jen, zda podlehnete.

A pokud se vám nechce do kina a přesto máte na Spidyho náladu, stačí otočit na následující stránky. Další z článků se totiž věnuje právě tomu původnímu, papírovému Peteru Parkerovi. Přesněji v Amazing vesmíru. Poutavě si představíme jeho vývoj od úplného začátku až po dnešek. Stejně tak se dostane na padouchy, kterých není v pavoučích příbězích málo. Nakonec dojde i na malé shrnutí žánrů, jimiž pavoučí muž za své působení proletí. Pokud tedy potřebujete poradit s výběrem sešitu ze série Amazing Spider-Man, článek je dobrým pomocníkem a návodem.

Červencový průvodce fantastikou se zaměřil na temnou odnož žánru. A proto nesmí chybět představení alespoň jedné knihy z tohoto koutu. Tím vyvoleným se stala trilogie Princ ničeho Richarda Scotta Bakkera. V jeho světě nenalezneme ty správné hrdiny, jen postavy, jež se v apokalyptické době prostě snaží přežít. Další ze zajímavých článků s vloženými komentáři autora, které nám ještě lépe přiblíží atmosféru trilogie, její postavy a prostředí.

Pro milovníky seriálů tu máme další zajímavý kousek. Tentokrát sáhneme trochu hlouběji do historie, avšak to na kvalitě neubírá. S popularitou komiksových superhrdinů se slovo avengers stává ikonou. Přesto i předtím byly skupiny se stejným názvem. Jejich představitelé nosili padnoucí obleky a byli Angličany se vším všudy. I s typickým humorem. Britský seriál Avengers, tedy mstitelé, nám představí vtipný článek, který vystihnul správnou anglickou bizarnost tohoto díla, včetně postav a jejich představitelů.

I náruživí hráči mohou nad červencovým číslem zaplesat. Redaktoři se pro tentokrát pustili do prověření hned tří počítačových radovánek. Ať už jste fanoušci barevné a kouzelné RPG, její temnější verze a zároveň oblíbeného seriálu Hra o trůny nebo čistého fantasy putování, jistě si přijdete na své. Každá z her je pěkně a čtivě rozebrána a ohodnocena.

V černobílé části Pevnosti nám ubyl jeden článek a nahradila ho povídka navíc. Máme zde proto hned tři díla, každé z trochu jiného ranku.

Prvním příběhem je zahraniční Spřízněná duše od dvojice autorů Mike Resnick a Lezli Robynová. Odhalí se nám zmučená mysl muže, jenž musel svoji partnerku zbavit života na nemocničních přístrojích. Nebylo jiného východiska, přesto tento čin Gery stále považuje za vraždu. Jedinou jeho útěchou je alkohol. I v práci. Zde na něj však narazí jeden z pracovních robotů, předkládající neochvějnou logiku. Ta omámeného Geryho nutí k zamyšlení a pomalu mění jeho postoje i návyky. Dá se vlastně přátelit s robotem? Delší povídka je trochu melancholicky a filozoficky laděná, což jí na kvalitě rozhodně neubírá. Spíše naopak. Není to akční čtení, čtenáře nutí k zamyšlení, ale zároveň je to příběh s přínosným a logickým závěrem.

Technologie se stále vyvíjí, i ta restaurátorská. Zničil se vám obraz? Zavolejte si příslušné „opraváře“. Alespoň tak to vidí Jakub Mařík ve své mikropovídce Meegeren. A inkriminovaným obrazem je vzácná holandská malba. Nanoboti a jejich restaurátorská práce opraví a odhalí vše. I to, co by mělo být skryto. Tento text je opravdovou mikropovídkou. Rychle nastíní situaci, technologie a hned na další stránce máme odhalení a závěr. Vypointované je to krásně, ale přeci jenom jako by člověk čekal více. To ovšem není problém povídky samotné, která je spíše hříčkou plnou svižných dialogů. Pobaví, potěší a skončí.

To poslední povídka Jana Poláčka rozplétá delší příběh manželského páru, který bychom mohli nazvat typickým po určité době soužití. Ráno společná snídaně, práce a večer opět spolu. Mezitím žena trpí manželovy stížnosti na bolavé kosti a sama se utápí ve svých problémech. Až do chvíle, kdy přijde nový šéf, který jí dělá z práce peklo, a s ním i nápad na Panáčka Voodoo. Nepříjemnosti lidi sbližují, ale škodolibé vybíjení si vzteku a trocha záhad ještě více. Pokud bychom v textu vynechali mystický nádech, byl by to civilní příběh dvou nespokojených lidí, jež jsou k sobě svázáni a zvykli si na všednost. Magická postavička vnáší do díla něco tajemného a záhadného, co dokáže lidi alespoň na chvíli spojit.

Červencové číslo Pevnosti je opravdovým požehnáním pro všechny očekávající příchod Hobita, na který nás krásně naladí. Ale nabízí samozřejmě i něco navíc, ať už povedenou snahu vyjít vstříc fanouškům jakéhokoli žánru či typu fantastiky nebo dalšími články, jimiž nechybí humor, nadhled a trocha poučení. Jen tak dál!

Kamila Procházková (redaktorka)

kamila.prochaz­kova@fantasypla­net.cz

Četli jste tuto Pevnost? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!