Pevnost bílých mravenců – Ludvík Souček

Nakladatelství Baronet potěšilo příznivce staré dobré české sci-fi a nově vydalo další Součkova díla. Pod souhrnným názvem „Pevnost bílých mravenců“ jsou zde shromážděna tři díla ze šedesátých let.

Ludvík Souček - Pevnost bílých mravencůTitulní novela „Pevnost bílých mravenců“ je klasickým dobrodružným příběhem. Začíná hororovou vizí „bezejmenného“ pacienta ve vojenské nemocnici a pokračuje pátráním po minulosti, které čtenáře zavede až do džunglí střední Afriky. Nezanedbatelnou roli hraje v příběhu specializace hlavního hrdiny na výzkum mravenců a termitů. Jistý velmi zvláštní druh těchto bytostí je hybatelem děje celé novely, bohaté na různá překvapení.

Jako druhá je v knize zařazena povídka „Ďáblův prsten“, příběh bojovníka Pařížské komuny, který byl v lednu 1871 vyslán v balónu s korespondencí z Paříže a náhle se (s mezipřistáním na Sahaře) octne v roce 1964 na Českomoravské vysočině. Povídka je ze všeho nejvíce sondou do historie a odhaluje čtenáři alespoň část zákulisí bojů o Paříž v letech 1870-1871. Společným jmenovatelem  „Pevnosti bílých mravenců“ a „Ďáblova Prstenu“ jsou tajemné bytosti zachycené na kresbách v Tasíli.

Jako třetí je ve sbírce zařazena kdysi legendární (ze staršímu čtenáři zcela pochopitelných důvodů „soudruhy“ velmi neoblíbená) povídka „Kursk 7/6/43/1207“. Velice výmluvným způsobem jsou zde shrnuty problémy se stroji času a speciálně s turistikou do minulosti, přičemž klíčovou roli v příběhu hraje právě nouzové přistání jednoho stroje času uprostřed zuřící bitvy u Kurska. Část povídky je inspirována známými případy objevení létajících talířů a proslulými teoriemi jistého německého fyzika, které autor nejrůznějším způsobem zužitkoval v mnoha dalších dílech a jež se staly odrazovým můstkem pro řadu našich i cizích ufologů.

Všechna tři díla reprezentují jednu z nejlepších složek tvorby Ludvíka Součka. Znamenité využívání jazyka, vhodně volené formy podání pro daný typ literárního útvaru a značné množství zdánlivě nezajímavých informací podaných ve velmi přitažlivé formě je zařazují mezi špičku tuzemské sci-fi. Z textu sice začíná být patrné stáří (téměř 40 let), ale to z něj činí svého druhu historický pramen, vypovídající o době jeho vzniku.

Součkovou tvorbou prolíná několik motivů. Prvním z nich je to, co dnes populárně nazýváme záhadologií, druhým je varování před fašismem v nejrůznějších formách, třetím je bezesporu fotografování. Zcela specifickým zdrojem inspirace je dílo Julese Vernea (za jehož znalce byl považován) a dějiny techniky všeobecně, obvzlášť vzduchoplavby. Všechny jmenované prvky (dokonale namíchané i podané) nacházíme i v právě vydané knize. Je sice možné, že čtenářům mladší věkové kategorie mnoho neřeknou a spíše se budou bavit některými vizemi budoucnosti, které už skutečnost dávno překonala. Přesto (nebo snad právě proto) tuto knihu doporučuji co nejširšímu okruhu čtenářstva.