Píseň pro Lyu – Martin George R. R.

Souběžně s vychvalovanými Písečníky vyšla před nějakým tím časem i druhá várka Martinových povídek. Kniha, po které každý, kdo se již s nějakým dílkem tohoto autora setkal, asi bez váhání na pultech knihkupectví sáhne – sbírka Píseň pro Lyu, díky které máme možnost setkat se s dalšími deseti povídkami Martinovy rané tvorby.

Martin George R. R. - Píseň pro LyuHned na úvod ale musím přiznat, že mě tato sbírka spíše zklamala. K „Lye“ jsem se dostal shodou okolností až po excelentních Písečnících, a tak se z právě recenzované knihy vyklubala jen „docela dobrá věc“ a ne dokonalá kniha, na kterou jsem byl natěšený. Opravdu vynikající povídku zasluhující si 10/10 tu najdete všehovšudy jednu jedinou: právě Píseň pro Lyu, která sbírku uzavírá… tento nádherný, trochu depresivní příběh o křehkosti a nestálosti lásky dvou lidí byl v roce 1974 oceněn cenou Hugo a mnoho lidí jej nikoli neprávem řadí mezi nejlepší povídky vůbec. Rozhodně nečíst při špatné náladě… to samé platí o povídce Druhý stupeň osamění, popisující osud pomateného technika daleko ve vesmíru. Věřím, že teď jste na povídky maximálně natěšeni a ptáte se, v čem je jádro pudla, jak to, že není sbírka extrémně dobrá – odpověď je nasnadě: žádná z dalších povídek mne takto nadchnout nedokázala. Zaujaly mne Blokátor, příběh o zradě zabalený do lehce hororových kulis, a „duchařský příběh“ Odbočka do San Brety. Další spousta povídek mě oslovit nedokázala, ať už jde o představu lidstva po jaderné katastrofě v povídce Hluboké temné tunely, Martinovu první povídku Hrdina nebo o úvodní povídku Mlha padá k ránu, o které mám vážné pochybnosti, dá-li se vůbec zařadit do sci-fi.

A na závěr se dostáváme k tomu nechci říct horšímu, jde spíš o povídky, u nichž nevím, co si o nich mám myslet. Hvězdný zápas – rugby mne nezajímá ani tady, natož ve vesmíru proti obyvatelům jiné planety a TMR je taková malá hra se slovíčky na vědecké téma…

Doufám, že mé povídání ve Vás nezanechá mylný dojem: investice to vůbec není špatná, jak ostatně vidíte z nadprůměrného hodnocení. Abyste si ji však náležitě užili a nebyli zklamáni, doporučuji ji číst dříve než Písečníky, kteří se pak stanou lahodným hlavním chodem. Obě zmiňované knihy jsou si velmi podobné co do obálky, překladu i korekce, takže nezbývá než chválit. O koupi musíte už zauvažovat sami, ale myslím, že i samotná povídka Píseň pro Lyu by za 159 Kč stála. Budete-li brát zbytek jako příjemný bonus, nemůžete být zklamaní.