Pevnost – Wilson F. Paul

Už dost starý hororový příběh, který se ale dá číst stále. Rumunské Karpaty, upír, wehrmacht a jednotka SS. No není to zajímavá kombinace?

Wilson F. Paul - PevnostJe to přesně deset let, co se poprvé na českém trhu objevila kniha Pevnost (The Keep) amerického autora Francise Paula Wilsona. Nic neříkající obálka v sobě skrývá jeden z nejpopulárnějších hororových příběhů tehdejší, a myslím že můžeme říct, i dnešní doby. Hlavním netvorem příběhu je upír, a tak se nemůžeme divit, že děj se odehrává v rumunských Karpatech. Kde jinde by se lépe vyjímal upíří horor. Atraktivita a hrůzostrašnost drákulovského příběhu je  znásobena i dobou, ve které se odehrává. Začala druhá světová válka, německá neporazitelná armáda si podmaňuje Evropu a vojska SS začínají důsledně uplatňovat rasovou čistotu a definitivní řešení židovské otázky.

Kapitán wehrmachtu Woermann je pro vládnoucí nacistickou elitu nepřijatelný jedinec opovrhující jejich politikou. Je proto vyslán se svojí jednotkou do zapadlého průsmyku Dinu v rumunských horách, kde ve staré pevnosti má hlídkovat. Tento nudný úkol se už během první noci změní v děs a hrůzu. Někdo, nebo něco, každý večer brutálně zavraždí jednoho vojáka. Mezi vojáky zavládne panika, která vyústí v žádost na vrchní velení o pomoc. Pomoc přijde v postavě majora SS Kaempffer a jeho elitní einsatzkomando, vycvičené v koncentračních táborech. Autor se už od začátku snaží osvětlit základní rozdíly mezi mentalitou vojáků wehrmachtu a fanatických jednotek SS, možná až příliš okatě, kdy zobrazuje Woermanna jako tvrdého vojáka vyznávajícího klasikou prušáckou vojenskou výchovu, a majora Kaempffera naopak  jako zbabělce, který je frajer jen před bezbrannými civilisty. Ale  pro základní příběh je to irelevantní. Zlo, které vládne v pevnosti, je má všechny za cizáky a zabíjí Němce bez rozdílu. V tom je sympatické. Němci nemohou zbaběle opustit pevnost, to by zničilo nejen kariéry důstojníků, ale ztratili by i tvář před “podřadnými” Rumuny. Zběsile hledají klíč k záhadě, a tak najdou stopu na profesora historie Cuza, který jezdil často k pevnosti a znal její dějiny víc než kdo jiný. Ale tento už artritidou zničený stařec je žid. Nakonec ho s jeho dcerou Magdou deportují do pevnosti a přinutí ke spolupráci. Ten odhalí roušku tajemství a zjistí původce zla, i když to celý život považoval za nemožné.

Román „Pevnost“ splňuje klasickou představu hororu. Zlá , mocná bytost mimo naše chápání, krvavé scény a napínavý děj. Ale musíme říct, že jde o skvěle vypracovaný příběh. Nelze ho srovnávat s principem hrůzy Stephena Kinga. Wilson používá více emocionálních výrazových prvků, tedy prvků, kterým se snaží King vyhnout. Ale zase jsou vhodně voleny, a příběhu s rychlým dějovým spádem neubližují. Jen možná milostné sentimentality ve vztahu Magdy a tajemného cizince, který je něco jako pradávný zabíječ upírů, v závěru knihy jsou přehnaně dlouhé. Jak jsem už řekl, kniha má rychlý děj, spoustu překvapivých zvratů, a proto se nedivte, když ke konci knihy zjistíte, že nejde vlastně o upíří horor, protože Zlo není vlastně upír v takové podobě, v jaké si ho Evropa traduje už od nepaměti.

Knihu už asi v žádném knihkupectví neseženete, ale celkem často se vyskytuje v antikvariátech. Určitě stojí za přečtení. Když jsem se k ní po několika letech opět vrátil, byl jsem překvapen, jak mne dokáže znovu vtáhnout do děje.