Planeta mezi dvěma slunci – Fabian Robert

Obrovským překvapením roku 2000 se stala prvotina tehdy neznámého Roberta Fabiana. Mariňáci sklidili ovace u kritiky i širokého čtenářstva a prodejní úspěch byl dokonce tak velký, že nakladatelství Straky na vrbě vydalo, na české poměry nepříliš často vídaný, dotisk. Na dlouhé dva roky se Fabian odmlčel. Celou tu dobu údajně pracoval na novém románu. Teď se na pulty našich knihkupců vrátil se svým 528 stran dlouhým výtvorem, který opět začíná lámat rekordy v počtu prodaných kusů.

Fabian Robert - Planeta mezi dvěma slunciVše začíná na vězeňské transportní lodi SFPS Tecora, která převáží přes dvě stovky odsouzenců do vzdálené vesmírné věznice Nové Lefertovo. Něco však nevyjde podle plánu a loď se zřítí na neznámou planetu. Z trosek zdemolované Tecory začínají po jednom vylézat otřesení přeživší. Nakonec se jich sejde osm. Při pohledu na několik kusů roztrženou Tecoru se zdá, že měli neuvěřitelné štěstí. I když štěstí…

Ztroskotanci s hrůzou zjišťují, že loď dopadla doprostřed nehostinné pouště. Naštěstí je vzduch dýchatelný a ačkoliv se zdejší klima vyznačuje výraznými výkyvy denních a nočních teplot, dá se zde teoreticky přežít. Nehostinná planeta ale nebude jediným problémem.
Od první minuty dochází mezi trosečníky k nesvárům. Abyste rozuměli, s pěti zachráněnými trestanci přežili ještě dva civilisté a jeden, pro některé postavy velice nepohodlný, vězeňský dozorce. Nemusím snad popisovat všemožné roztržky, které z tohoto složení asi vzejdou.

Trosečníci i přes počáteční otřes musí začít jednat rychle. Nejdůležitější je nalézt lodní zásoby pitné vody a potravin (úkol to není zase až tak jednoduchý, když si uvědomíte, že torzo Tecory je plné rozlámaných přepážek, zborcených pater a dalších nestabilních míst). Až potom, co si naši hrdinové zajistí minimální zásoby, se mohou začít pomalu „rozkoukávat“ kolem nejbližšího okolí lodi. Bohužel, není příliš co objevovat, všude kolem je jen holá poušť. A když se i samotná Tecora stane nepřístupnou kvůli rozkladu nepohřbených mrtvých, nezbude našim hrdinům nic jiného, než se bezcílně potloukat v okolí vraku.

Lenošení v úmorném vedru leze našim Robinsonům pomalu na mozek. Nejprve jednotlivci, ale nakonec všichni přeživší začnou kolem sebe slýchat podezřelé zvuky, tu a tam periferním viděním zaznamenají letmý pohyb. Při noční hlídce ječí šestý smysl na poplach takřka bez přestání. Nikdo nedokáže říci, zda se opravdu kolem tábora pohybuje něco nepřátelského, nicméně po několika podivných příhodách se ztroskotanci rozhodnou k odchodu. Každý tedy nafasuje co nejvíc zásob unese, ověsí se velkým počtem zbraní a společně vyrazí vstříc pohoří, jež se nejasně rýsuje na obzoru. Po několika nekonečných dnech vyčerpávajícího pochodu výprava narazí na široký kaňon. Celé jeho dno je doslova vystlané kosmickými plavidly. A ne všechny jsou lidské výroby…

Tolik tedy k prostému ději, teď se na knihu podívejme pod lupou.

Námět Planety mezi dvěma slunci je výsledkem poměrně originálního skloubení tří klasických témat.
Tak za prvé zde máme ztroskotání mezihvězdné lodi s následnou snahou novodobých Robinsonů přežít. Fabianova ruka se na textu nezapře. Vše je barvitě popsáno a pečlivě promyšleno. Od prvních stránek se můžete přesvědčit, že autor si základní zápletku rozvrhl i do těch nejmenších detailů a velmi brzy ji začíná rozvíjet. První počínání vyděšených ztroskotanců je vylíčeno do pozoruhodných podrobností. Samotné charaktery postav ze svých nejasných obrysů zakrátko vystupují a čtenář si brzy zvolí charaktery, kterým bude při dalším čtení „fandit“. Vše je navíc podáno velmi srozumitelnou a čtivou formou, takže až někdy ztroskotáte s vesmírnou lodí, určitě budete vědět, co dělat.

Druhé klasické téma nalézáme v onom zajímavém výběru hlavních postav. Spolupráci znesvářených trestanců a dozorců jsme už viděli například ve filmu Vetřelec 3. Zdá se, že toto schéma nemá mnoho možností pro další rozvoj, ale i přesto se Fabianovi podařilo včlenit několik oživujících prvků. Autor bohatě využil diferenciace svých postav, která mu umožnila stavět proti sobě v různých situacích různé charaktery. V knize jsme pak svědky rozličných vyhrocených situací, jež jsou výsledkem prostého lidského neporozumění.

Téma třetí, dle mého názoru nejpovedenější a zároveň nejméně zvládnuté, je onen lodní hřbitov, v němž se ukrývá neznámá mimozemská entita.

Předně je nutno napsat několik slov o autorově ztvárnění mimozemšťanů. Velmi nápadité mi přišlo jejich nepopisování. Fabian onoho neznámého nepřítele pojal tak bravurně, že se o něm nedozvíte prakticky nic. Přesněji vyjádřeno, dozvíte se potřebné minimum (mají svou základnu, prokazují podivuhodné schopnosti  a chtějí vás zabít). V textu o nich autor mluví jako o rozmazaných přízracích, ale co je důležitější, poměrně dlouho si ani postavy ani čtenář nejsou jisti, zda se kolem nich nějací nepřátelé skutečně pohybují. Vše je v náznacích, nic není jisté a nad vším se vznáší nevyřčené otázky a strach. Díky tomu z knihy stoupá ono nepopsatelné Kingovské fluidum hororu.

A snad právě v tom je kámen úrazu. Z celé knihy byla cítit snaha napsat něco víc než jen další scifi škvár (já vím, řekněte autorovi, že jeho kniha je škvár, ale snad víte jak to myslím). K naši škodě své snažení spisovatel trochu přehnal.

Velmi slibně rozvinutý příběh je doslova zahozen. Téměř umělecké pojetí nepřátel vyšlo v niveč a člověk měl po dočtení pocit, že celou tu dobu se klidně mohlo bojovat proti agresivním veverkám. Závěr vám schválně neprozradím, ale vězte, že je v pravdě tuctový. Čekal jsem fenomenální zakončení; ani ne tak se spoustou střílení, jako s brilantní myšlenkou. Konec je v Planetě mezi dvěma slunci obrovské fiasko. A jestli se říká, dobrý konec, všechno dobré, potom špatný konec, všechno špatné? Těžko říct.

V příběhu je také několik „slepých uliček.“ Jedná se o události, kterým spisovatel věnuje poměrně velký prostor, ale nakonec zjistíte, že pro příběh vlastně neměly žádný význam. Jedná se například o záchranu dalšího člena posádky, který je dlouhou dobu v bezvědomí a i přes veškerou péči nakonec zemře. Sloužily tyto pasáže k navození atmosféry nebo jen autor nevěděl jak „zaplácat“ volná místa?

Planeta mezi dvěma slunci je kniha, která si bezesporu zaslouží vaši pozornost. Varujte se však časté chyby – nehledejte v ní pokračování Mariňáků, byli byste zklamáni. I zde se občas vystřelí, ale s tou oblíbenou hardcore military scifi to nemá mnoho společného. Spíš naopak. Na druhou stranu je milé, že Fabian si zachoval svůj vypravěčský styl. Stejně jako Mariňáci je i tato kniha členěna do velké spousty podkapitolek, v nichž dominuje množství dialogů. Někomu snad bude proti srsti mírné nadužívání vulgarismů, ale přecejenom se pohybujeme ve vězeňském prostředí.
Redakční práce je tradičně perfektní a Spáčilova obálka s dílem výtečně koresponduje.

Co napsat na závěr?
Hledáte-li autora, u jehož tvorby zakusíte syndrom „Vopravdu poslední stránka a už vopravdu půjdu do práce“, pak je Robert Fabian váš člověk. Neznechutí-li vás cena, která je však přímo úměrná úctyhodnému počtu stran, je Planeta mezi dvěma slunci vhodnou investicí. Když přetrpíte odfláknutý konec, uznáte, že jste se královsky bavili. A o to v literatuře myslím jde.

1. Názor
    Ak ste Planetu medzi dvěma slunci nečítali, možno je vhodné moju reakciu preskočiť. Nechcem Vám prezrádzať skutočnosti vopred. To ale len na okraj :-)Planeta medzi dvěma slunci je skutočne pomerne rozporuplné dielo. Dobre sa číta, ale celá kniha ide akosi do vzduchu, čakal som zmysluplné zakončenie,ktoré ale neprichádzalo, neprichádzalo, neprišlo. Navyše, čo mi asi vadilo najviac, autor predostrel v knihe isté skutočnosti, ktoré sa ale vôbec nesnažil vysvetliť. Nevieme, prečo sa zrútili tie lode práve do tejto oblasti planéty. Minimálne, pri rotácii planéty by mali predsa dopadať okolo celej rovnobežky. Nevysvetlil čo a prečo sa dialo so stroskotancami. Nepovedal, čo mala byť mimozemská entita. Neuviedol dôvod, kvôli ktorému lode mizli z tratí. Nič. Nič. Nič… A to mi trochu vadilo. Navyše, udalosti, týkajúce sa mimozemšťanov som si ani nedokázal sám pre seba vysvetliť. Síce posledná veta v knihe hovorí, že vo vesmíre sú veci mimo chápania, ale čo je vo vesmíre nemusí byť aj v literatúre. Ak ale máte radi knihy s pomalším dejom,kde sa skôr operuje s ľudskou psychikou a máte radi nevysvetliteľné tajomstvá, je to tá pravá voľba pre vás. Ak nie, aj tak si to prečítate radi, len možno budete na konci trochu sklamaný.

2. ad Balt
    Mluvíš mi z duše. Bylo mi líto té pléjády skvělých nápadů, které se jen tak “rozpustily”.

3. Jo, jako nakladatel jsem věděl, že “Planeta mezi dvěma slunci” asi Fabiánovi pokazí pověst coby autorovi bezproblémových akčáren a že bude přijata velmi rozporuplně. Ale přesto (nebo právě proto) ji považuji za velmi pozoruhodný text, který stál za vydání. Myslím, že základní rozdíl oproti “Mariňákům” je až někde na filosofické rovině díla, ale nechci se tu pouštět do podrobnějších rozborů. Každopádně teď Fabian zase píše nějakou vojenskou akčárnu a doufám, že tímhle zvláštním dílem nepřijde o moc svých čtenářů…

4. Ad Balt
    Ono “nevysvětlování” okolností (padání lodí na stejné místo, záhadná vyrážka, mimozemšťané)bych autorovi nevytýkal. Byl to zjevný účel, kniha tím dostala svou atmosféru strachu a nejistoty (viz recenze), ale na druhou stranu je pravda, že tento styl byl mnoha lidem proti srsti. S názorem na vypuštěný konec však souhlasím.

5. Tedy, já bych autorovi nevyčítal, že někoho s námahou lečej a von jim pak exne – je to prostě část děje! Aspoň to působí realisticky. A vůbec, čte se to dobře a je to patřičně košatý – proti jinejm textům, který působěj, jako by naprogramovaný a sterilovaný vypadnuly z počítače.

6. ale je to parádní počtení
    tak. jenom bych autorovi doporučil šetřit s nápady, trochu uspřádat děj a bude dokonalý. nebo se vyčerpá a zapadne jako kulhánek (kdepak asi je, čerchmant?).filosofii v románu (remake černočerné tmy, že)nehledejme. ani já jí nehledal. ale šťávu to má, co?

7. Nejdřív ke Kulhánkovi
    Asi Tě překvapí, ale nový Kulhánek vyjde za 14 dnů (už je to v tiskárně), takže tak se poděl… A určitě Tě překvapí i kniha samotná. Máš se na co těšit! :o)

8. A teď k Fabianovi
    Ještě jsem to sice nedočetl (jsem nějakých 120 stránek od konce), ale už teď můžu říci, že první třetina byla hodně super, i když jsem se musel prokousávat tunou textu, který tam byl na můj vkus jaksi navíc (nejenom ty slepé odbočky, na které narážíte, ale celková užvaněnost textu). A také jsem raději zapomněl že existují filmy Černočerná tma a Vetřelec 3. Přesto byla první třetina hodně HODNĚ dobrá, zvláště jemným podtextem a výbornou atmosférou. Od poloviny jsem se občas začínal nudit, teď nevím, zda má smysl to dočítat… Souhlasím snad se vším, o čem se tady mluvilo.Škoda toho. Mohla to být jedna z nejlepších českých knih tohoto roku. V konkurenci 2 knih od Žambocha a nové knihy od Kulhánka, nevim nevim…

9. zdar. Mám stašně rád scifi, fandím všem českým scifi autorům. mariňáky jsem neskous, protože nemám rád text v přítomným čase, ale na tohle jsem se těšil. Pan Fabián umí vykreslit atmosféru, drobný prohřešky proti stylistice mu klidně prominu, i větší. Má skvělý nápady, přenesení magentický hory do kosmu je geniální nápad. Jenomže nic nedotáh do konce, nic nevysvětlil, pořád leští ty svý zbraně…, (mám rád zbraně, ale čeho je moc, toho je moc) Scifi vysvětluje, nadhazuje jen jako bonbónky. Celou dobu byli nepřátelé tušení, neviditelní, najednou to do nich šili ze sapíků. A sorry – zbraně dvacátýho jednadvacátýho století v době hypersvětelných letů? nedělejte ze mě vola. Přesto všechno vzhledem k jeho schopnostem popisů a drobnokresby, se těším na jeho další knihu a koupím si ji. I když tahle mě zklamala a lituju času i peněz. Taky by jí prospělo, kdyby měla polovinu stránek…Ale tu příští si stejně koupím.

10. Re: Nejdřív ke Kulhánkovi
    Nemohl by jsi rict neco vic o tom Kulhankovi

11. Díky, pane Jireš, těším se. A jsem moc rád, že je venku tolik talentů. a pana fabiána k nim řadím…

12. Re: Re: Nejdřív ke Kulhánkovi
    Jasne, treba to, ze hlavni hrdina bude ten, kdo jako napsal Vladce strachu! :o) Bude to upirina, bude se to jmenovat Nocni klub, coz je jakysi upiri spolek. Vic neprozradim. Akorat jeste to, ze to bude dvoudilny roman, oba svazky budou mit asi po 500 stranach, obalky budou od Roya (napr. Vladci strachu). Prvni dil vyjde tak za 14 dni nejpozdeji a druhy az nekdy pristi rok.

13. Re: Re: Re: Nejdřív ke Kulhánkovi
    A ty uz jsi to cetl nebo znas jen anotaci. Jinak diky.

14. Kulhanek
    Ja viem, že to nepatrí k článku. Ale ja neznášam dvojdielne knihy, kde druhý diel vyjde po roku !!! 🙁

15. Kulhanek
    Cetl jsem jen prvni 4 stranky :o) Zacina to v kuchyni prazskeho bytu. Predchozi info mam primo od vydavatele. Vic toho vykecat asi nesmim, takze si tech 14 dnu pockejte. Jinak druhy dil byl psan spolecne s prvnim, ted probihaji editace, takze by mel vyjit dejme tomu… v unoru? Ciste hadam. Tou dobou by mel vyjit i novy Zamboch. Toho uz jsem cetl. Je to hodne husty, ale info poustet nebudu radeji vubec…

16. Re: Kulhanek
    Jo to ti zavidim, na Zambocha se totiz tesim vic. Ty robis neco pro Poutnik nebo jak se k tomu dostal, ze jsi ho uz cetl. Jen tak nahodou nevis, kdy vyjde Susta.

17. Susta se nevi, kdy vyjde. Letos uz asi ne.Mirkovi Zambochovi jsem v romanu hledal logicke chyby. Zname se, takze tak.

18. A co bude dalej ?
    Prečital som ešte len paru stran, neviem ako to pojde dalej, ale preco Fabian pozera stale vsetky casti votrelcov dookola ?, No predsa aby mal napady pre svoju novu knihu ! Mozno to tak nieje, nehadam sa ale … je to strasne podobné 🙂 Však to ani nevadi votrelci boli cool 🙂 Niekde hore som cital ze tu budu pasaze v ktorych sa treba aj zamysliet, a dufam ze ich z nasledujúcimi dielmi bude aj narastat 🙂 Marinaci boli o pocte vystrielanych nabojov a z knihy sa uz po otvoreni vylievala krv … Ale aj tak boli dobry, uvidime co nam Fabian pripravil teraz, … uz sa tesim na dalsi den na platene medzi dvoma slnkami :), ked opat uvidim ziaru vychadzajuceho slnka, a opat sa nadychnem toho riedkeho vzduchu, vsade vôkol, ..

19. Sorry, ze te porad otravuju, ale kolik ma ten Zamboch stran, to bys mohl vypusti do eteru. A ma vyjit az v unoru, to je skoda, myslel jsem,ze vyjde do Vanoc.

20. Zamboch
    Aky Zamboch ?, nepoznam, mohol by mi to niekto vysvetlit oco sa jedna ?

21. Najdi si na FP recenze na Zamobochovy knihy nebo si precti jeho povidky, ktere tu take jsou. (doporucuji v levem sloupci vyhledavani)Roman Bez slitovani bude mit cca 350 stranek. Ma to 550000 znaku, tak si to prepocitejte. Koncim s informacema, mam to zakazany. Howgh

22. Re: Zamboch
    Zamboch – tak to je momentalne nejlepsi ceskej spisovatel :-).www.miroslavzamboch.cz tam taky neco najdesJires-diky.

23. ad. Poutník
    Svým způsobem nová Kulhánkova kniha zřejmě trochu ovlivnila ediční plán českých knih v Poutníku, ještě před tím měl vyjít Ríšův Conan a Tygří amulet, toho Šusty je škoda, prý je to určitě krok zase někam dál v kvalitě (v porovnání s Narkou). Taky jsem doufal, že vyjdou oba díly Nočního klubu do vánoc, takhle budou moci znovu “idiotsky” kandidovat v obou letech v Akademii (kdy už někdo pochopí, že cyklus a rozdělená kniha je něco jiného?). Jinak k Žambochovi, hlavní hrdina Bakly z povídky “Fanoušek” (in: Ramax a Ostří oceli), údajně gangsterka ve stylu Hammetovy Rudé žně (doporučuji všem fanouškům Žamobocha k přečtení jak Hammeta tak Chandlera), jinak v nejbližší době v Poutníku (příští rok 🙂 – Medek: Conan: Meče zrady a Mostecký: Útesy křiku. Snad jsem toho nebonznul tolik. Majtě sa! H.

24. uvidime
    No uz sa tesim na Kulhanka, dufam ze sa to bude dat zozhanat aj u nas 🙂

25. Co chystá Fabian?
    Dneska u mě byl Fabian a říkal, že už má hotovou novou knihu, prý je to zase military, rozsahem zatím delší než Mariňáci. Hodlá ji ale ještě poněkud proškrtat a vůbec nechat text odležet, takže bych to viděl tak za rok…

26. Ahoj Michale, “ukážeš” nám na nějakým conu Fabiana “in natura”? Nebo jakákoli absence životopisných dat je jeho cílená reklama? Docela rád bych s ním udělal rozhovor…

27. Taky jsem se chtěl zeptat jak to vypadá s Šlechtovou Gordonovou zemí. Asi až příští rok, co? Vláďa mi sice říkal, že se bude snažit do konce roku, ale tak optimistický to asi nebude… Jinak, neuvažoval bys třeba o vydání Procházkova “Kena Wooda”? Jakej máš na prozatím vydaný dva díly názor?

28. Docela se na tretiho Fabiana tesim. Osobne by me velmi potesilo, kdyby to fakt trochu proskrtal. Pokud se topim v tunach zbytecnych vet, dost to oslabuje muj zazitek ze cteni…A kdyz uz tady mluvime o tech ceskych autorech, docela se tesim na tu novou knihu od Reckove, kterou pripravuji Straky. Nepokladam se za fanouska teto spisovatelky, ale nektere jeji prace se mi dost libily. Stale vsak cekam na jeji roman, ktery budu moci zaradit mezi sve oblibene knihy. Snad to bude Kniha prokletych…

29. Nebude nekdy Fabian pokracovat v Marinacich, zdalo se mi, ze ten konec je pripraveny na pokracovani.

30. odpovědi
    Pokusím se postupně odpovědět na těch pár položených otázek:a) Prozatím se Fabian nejspíš nikde neobjeví. Jemu to – zdá se – takhle docela vyhovuje – a mně jako nakladateli upřímně řečeno docela taky. Navíc se mi líbí, jak se dá získat image i pasivitou… :-)b) Jo Gordonova země až příští rok. Tuším, že se teď Vláďa Šlechta stěhoval a krom toho mu i něco sebraly povodně (je z Českých Budějovic), takže asi fakt nestíhá. Ale jedna jeho delší povídka je v Drakobijcích IV, co zítra vyjdou (abych si neudělal reklamu, že…? :-).c) Osobně si myslím, že “Planeta…” proškrtat nepotřebuje, protože různými detaily podle mě Fabian buduje atmosféru a psychologickou drobnokresbu postav, ale je to samozřejmě jen můj názor, ostatní si mohou myslet něco jiného. Spíš jde o to, aby se to ještě vešlo do jedné knihy, osobně bych knížku rozdělovalna dvě jen nerad, i když zrovna u Fabiana by to asi už šlo…d) “Knihu prokletých” bych viděl někdy na konec prvního čtvrtletí, uvidíme…e) Pokud vím, Fabian fakt nechce v Mariňácích pokračovat, je to pro něj uzavřené. Samozřejmě největší maso by bylo, kdyby loď, kterou odlétají na konci Mariňáků, spadla na Planetu mezi dvěma slunci, mariňáci se spřáhli s vězni a všechno to tam vyrubali – asi by to byl fakt hit, ale nerad znásilňuju autory tímhle způsobem…

31. I když se to nabízí, nechci se ptát na to, jakýmže způsobem teda autory znásilňuješ, když ne tím literárním 🙂 Spíš bych se rád optal, jestli je ta Gordonova země první díl trilogie, jak se tuším někde psalo… Pokud ano, chce to Šlechta psát najednou, aby to pak vyšlo hned po sobě, nebo by rád dál produkoval jednu knihu ročně?

32. odpovědi
    Co se týče Kena Wooda, tak fakt nevím. Musel bych si to znovu přečíst, ty dva díly i ten třetí nevydaný; prozatím mě Walker-Procházka nic takového nenabízel, takže jsem se o tom nesnažil ani uvažovat…Co se týče toho Šlechty, u něj člověk nikdy přesně neví, ale tipoval bych, že to bude zhruba tak kniha ročně. Teď asi víc nestíhá. Ostatně, na Západě to mají taky tak, to jen my jsme zvyklí, že tu ságy vycházejí dost rychle za sebou, protože už jsou dávno hotové…

33. No neplati to o Kole času od Roberta Jordana to sa uz vidava od 1998 a vyslo zatial len 6 kompletnych knih (15 knih) a zo siednem cyklu uz dva diely (dokopy 17), som zvedavi ako to bude pokracovat dalej. 1 diel za rok, klasika vydavatelstva Navrat 🙂

34. ad Žamboch
    Jinak ještě k tomu Žambochovi. Je neuvěřitelně produktivni, teďka napsal novou novelu o Koniášovi Vlk samotář (tipoval bych to na text z pozdního koniášova věku, nevím, nečetl jsem to). K tomu pár povídek (jednu o Baklym, jednu hodne starou prepracoval). No a k tomu začal pracovat na románu o Maverickovi, který se bude odehrávat zhruba v době Dlouhého sprintu. Zatím však neví, jak dlouhé to nakonec bude (jestli jeden román nebo dokonce cyklus).

35. Re: ad Žamboch
    To je dobre jen at pise, at mam co cist. Sice serie v lasce vetsinou nemam, ale u Zambocha se nebojim, ze by se z nej stal R. Jordan, takze at je toho co nejvic. Skoda, ze neuvidim nikdy puvodni nezkracenou verzi Na ostrich cepelich.

36. jo.maš pravdu.po přečtení mariňahů sem se na tudle hnížku těšil jako malej kluk.ale po přečtení sem zjistil ze je to nefalšovaná sračka.

37. Tak jsem akorat docetl Planetu a musim rict, ze je hodne dobra, pro me osobne lepsi nez Marinaci. Jediny co me sralo, ze nesli vyzkouset ten raketomet na ten podivnej utvar, kterej se vsim souvisel.

38. Musím přiznat, že jsem při četbě jakožto nakladatel uvažoval o tomtéž, ale nakonec jsem dospěl k závěru, že se události ke konci řítí takovým tempem, že na to prostě není kdy. Krom toho se zdá, že hrdinové své setkání s Objektem z mysli podvědomě vytěsňují…

39. To Michal Bronec: maj Straky nejaky stranky nebo nejakej plan, co se chystaj vydat? Kdy se chystas vydat toho dalsiho Fabiana.

40. Straky v tomhle fungují velmi živelně. Momentálně se chystají vydat: Knihu prokletých od Rečkové, Medkovu poesii Rýmy & nádchy a český erotický sborník fantasy a SF Klášter slasti. Krom toho je v trochu delším časovém horizontu Divomág od Zelaznyho a další Benford, u nejž si ještě nejsem jist názvem. Další věci záleží na tom, kdy je dostanu od autorů a jak dlouho na nich budu dělat. Fabian obvykle bývá pracný, takže by mě nepřekvapil termín rok a více. Záleží samozřejmě, s čím přijde a jaké to bude…

41. Jsi rikal u Fabiana, nekde tady vyse, ze uz to ma hotovy a odevzdal ti to.(tady jsem to i nasel, tvuj komentar. “Michael Bronec – 15.11.2002 0:49:00Dneska u mě byl Fabian a říkal, že už má hotovou novou knihu, prý je to zase military, rozsahem zatím delší než Mariňáci. Hodlá ji ale ještě poněkud proškrtat a vůbec nechat text odležet, takže bych to viděl tak za rok…”) Slint, slint, erotika :-))

42. beru zpet to odevzdal :-)), proc se to musi nechat odlezet?

43. Tak, jako zraje ovoce nebo dozrávají sýry není špatné nechat odležet i dokončený text, aby si ho autor nechal zpětně projít hlavou. Ne všichni to tak dělají, ale Fabian patří k těm, kteří tento postup uplatňují. Rozhodně ho nenutím k opaku, vážím si toho, že se i navzdory úspěchu snaží pracovat pečlivě a nezměnil se ve fabriku na peníze…

44. Už delší dobu se na nich extenzivně pracuje…

45. Další kniha
    Military od Fabiána ve stylu Mariňáků (i s přítomným časem, plíííís!!) snad nemůže zklamat. Ať klidně nechá text uležet, snad jen varování- když to bude ležet moc dlouho, zasmrádne 🙂 Každopádně- až se bude blížit datum vydání, udělejte kolem toho veliký humbuk, ať si toho každý všimne.

46. Podla mna uz nadisiel cas vydania novej knihy Fabiana. Pan vydavatel prosim vas o vidanie dalsej knihy.

47. Ano, ještě zbývá taková drobnost, aby ji dopsal. :-). Pak ji samozřejmě vydám…

48. konečně se mi tato kniha dostala do rukou a asi se mi líbila více jak Mariňáci. Prostě párada, možná jen ten začátek chtěl trošku zkrátit, ale kdoví, jestli by potom ten konec působil tak dynamicky. A jak to vypadá s další Fabianovou knihou?

49. Bude mat Robert Fabian v buducnosti svoju web stranku?.RE: Michal Bronec: prosim vas aspon o maly uroryvok z knihy, co vy na to ?

50. Obávám se, že musím na oboje odpovědět negativně. Avšak doufám, že v průběhu několika týdnů bych měl dostat novou verzi dalšího románu…

51. Tak se divam, ze presne pred rokem (22.03.03) jste tu sliboval nejake internetove stranky Strak – a ono kde nic, tu nic. Mozna by to chtelo na nich zapracovat spise intenzivne nez extenzivne (a nikdo probuh nepotrebuje zadne Flashove zhuverilosti – pro zacatek uplne staci vysle knihy a edicni plan na jedne strance) Co vy na to ?Kdyz uz jsme u toho – co nam Straky jeste letos prinesou?

52. Myslím, že slovo “extenzivně” bylo v kontextu internetových stránek vybráno velmi vhodně… :-)Jinak někdy koncem května by měl vyjít Leonard Medek: Dobrodruh, takové retro z počátku minulého století, první dvě povídky vyšly už dříve v Pevnosti. Více autorů má rozepsané rozličné texty, zatím jen čekám, co z toho uzraje a bude na spadnutí…

53. Určitě ne!Já ji četl pře Mariňáky a byl jsem nadšen! Natolik, že jsem si pořídil i Mariňáky. A tady jsem byl trochu zklamanej. To mohlo být kratší a chtělo to méně otřepané záhady a to až do konce knihy. Zhruba od půlky už je to jenom o akci (Ale ne že bych se nudil! Chraň bože! To jen je mé srovnání s Planetou mezi dv. sl.)

54. tak jsem si obě Fabianovy knihy koupil a znovu přečetl, jak jsem nedočkavej na další Fabianovu knihu.Tož by nebylo od věci dokončit a vydat třetí knihu. Říká se, že o osudu kapely rozhoduje třetí album. Pokud by toto pravidlo platilo i u spisovatelů, bylo by žalostné, kdyby se zrovna Fabianovy nepovedlo knihu vydat.Ja chci nového Fabiana pod stromeček, sakra!

55. Je mi líto, ale pod stromeček asi nebude, poněvadž mimo jiné nějakou dobu zabere, než na něj David Spáčil nakreslí obálku. Fabiánova nová kniha se jmunuje “Carpe diem” a musela být rozdělena do dvou, protože textu je prostě příliš mnoho. Je to opět vojenská mariňácká záležitost, ale trochu v jiném duchu než samotní Mariňáci…

56. Tak to som velmi rad ze som sa to dozvedl.Naozaj velka skoda ze to nevide do vianoc. Nezaskodila by kratka ukazka.

57. fabian
    Fabian je super, obe knizky se mi libily, i kdyz marinaci vic … Uz aby tu byla dalsi kniha – cim drive, tim lepe, beru vse, na cenu nehledim 🙂

58. tak jak dale ?
    Mame 2005 a slibovana kniha stale neni … ? 🙁

59. Už je, zítra se distribuuje Carpe diem 1 a za čtvrnáct dní jde ven Carpe diem 2.

60. čau,čaujesi chcete vědět muj názor tak ten je takovej:Tahle knížka mě absolutně chytla,přečet sem i Mariňáky a ty byly taky bombovýTodle bylo sice trochu z jinýho soudku ale i tak to bylo suprJá bych to votipoval tak na 9 bodů z 10Neseděli akorát ty starrý zbraňěń

61. Kubasovi
    Zkus Carpe diem 1 a 2. Mohly by se Ti taky líbit…

62. obecne
    tohle uz asi nikdo necte ale coz… Musim rict ze se za Fabiana nemuzu nez postavit… Obcas mi trochu vadi nektere pasaze kde se deje neco uplne blbeho a on to nevysvetli z buh vi jakeho duvodu. Obcas mi to pripada jak strilecka kde nemuzu otevrit dvere protoze mistnost za nimi nikdo nenakreslil… To asi nezmenime, maximalne poradne knizku proprat nez vyjde. Co se tyce konkretne planety mezi dvema slunci tak musim rict ze jsem Roberta nenavidel. NENAVIDEL. Hodiny jsem fandil hlavnim hrdinum ze si zaslouzi nejake rozuzleni…. A oni mi pochcipaji… naprosto sproste pochcipaji. Nikdy me zadna knizka tak nenastvala a nenechala ve me tak hlubokou citovou stopu. Klobouk dolu. Pokud chtel tohohle autor docilit, pak carpe diem.

63. Pod všemi vrstvami akce je myslím Planeta mezi dvěma slunci především o lidském umírání a o tom, jak se k němu kdo dokáže postavit…

64. Mariňáci se mi (i přes tu zřejmou vykrádačku Alienů) četli dost dobře, ale Planeta mezi dvěma slunci je příliš zdlouhavá. Po jazykové stránce vymakanější, ucelenější, přesto jaksi nezáživná. Očekávání bylo asi až moc velké. Hodnotím tak 6, maximálně 7/10.

65. Dotisk?
    Dobrý den, chystá se u Fabiánových knih (Planeta mezi dvěma slunci, Carpe Diem) dotisk, třetí vydání?

66. Tak sem na této knížce zabil celý víkend a moje hodnocení je hňa/hňa, příběh je sice dobrý, ale rozhodně ne dostatečně tučný na to, aby dokázal uživit 500 stránek textu. Po nějaké době čtení už vám to přijde moc táhlé a posuny v zápletce přiliš pomalé. Autor nám také nedá v rouzlení dostatek informací o tom co a proč se vlastně děje. Takže po přečtení vám to přijde jako kdyby to vlastně byla jenom půlka z celého příběhu.
    Ale to se ještě dalo přežít.
    Konec na druhou stranu rozhodně ne. To co na nás autor vytáhl mě docela naštvalo a skoro sem litoval že sem tu knížku vůbec četl. Takhle to celé zabít nečím, co vypadalo jak kdyby to vymyslel prvňák ze základky? Bah.
    Pokud si tohle ještě vůbec někdo přečte tak knize bych dal slabších 40/100.