Přestupní stanice – Simak Clifford D.

Klasika, která na Fantasy Planet chybí

Simak Clifford D. - Přestupní stanice Když u nás tato kniha vyšla, tak internet ještě v Čechách nebyl, Bill Gates teprve snil o Win 98 a mnozí z vás čtenářů se teprve možná učili číst. To ale neznamená, že jde o starou a nezajímavou knihu. Clifford Simak patřil mezi největší spisovatele v dějinách science fiction, což dokazuje i cena Velmistr žánru. Na rozdíl od mnoha spisovatelů dneška nepsal pouhé scifi, psal opravdovou literaturu. Středobodem jeho děl není ani technika, ani akce, ale obyčejný člověk, který musí hledat svou vlastní identitu ve vesmíru budoucnosti. Důkazem je i tento román, který v roce 1963 dostal cenu HUGO. Simak byl asi největší humanista , a možná i romantik, v literatuře sci-fi. Proto mi přirostl k srdci a všechny jeho české překlady vlastním osobně.

V „Přestupní stanici“ jde o příběh Enocha Wallace, muže z americké prérie, který zastává jedinečnou funkci správce galaktické přestupní stanice. Je to jediný člověk na Zemi, který ví, že lidstvo není ve vesmíru osamoceno, ale díky své bestiálnosti ho galaktické společenství zatím nechce přijmout mezi sebe. Stanice je vlastně přebudovaný srub, ve kterém žil a žije Wallace. Má své tajemné výhody. Je postavená mimo časoprostor, a proto Wallace stárne velmi, ale velmi pomalu. Už více než sto let vlastně vypadá stejně, nikde nepracuje a i když pole nechal ležet ladem, lidé si ho raději nevšímají. Je to v mentalitě zdejších horalů, kteří se nestarají o to co není jejich problém. Proto si za stanici vybrala galaxie toto místo. Ale poklid nemůže trvat věčně. Jednoho dne si tohoto záhadného člověka všimne agent CIA, který je tu na dovolené. Tím začínájí problémy v poklidném životě Wallace. Ale i v galaxii se děje něco špatného. Ztratil, čí spíše byl ukraden jedinečný zdroj vesmírného vědomí, vlastně jakási náboženská relikvie zvaná Talisman, která je mírovým pojítkem mezi různými národy vesmíru. A toto společenství se začíná trhat. Vznikají pře a hrozí rozkol v celé galaxii. Řešení pro Zemi i galaxii je v nedohlednu. Až najednou ….

Rozhodl jsem se, že na FP seznámím čtenáře s klasickými díly, které vyšly už před více lety a dnes zcela neoprávněně byly odloženy do temného archívu zapomění. Knihy se vám budou možná těžko schánět, ale v knihovnách, antikvariátech či speciálkách SF na ně narazíte. Příště vám představím další romám C.D.Simaka „Město“.