Proti proudu času – Silverberg Robert

Vynikající časovka, která vás zavede do středověké Byzance. Mimo jiné obsahuje choulostivé texty, které ji dělají zajimavější.

Silverberg Robert - Proti proudu časuRobert Silverberg patří mezi americké velikány sci-fi. Jeho dílo bylo v 90-tých letech u nás docela dost překládáno, ale v posledních době se už na něj mezi vydavateli pozapomnělo. Román „Proti proudu času“ byl snad první román R.Silverberga v češtině. Vydal ho v 1992 Návrat jako první knihu z edice Sci-fi-Fantasy-Thriller. Knihu ale dost poškodilo několik faktorů. Zaprvé to je nejzávažnější chyba – na knize není na obalu, ani nikde jinde napsáno, o čem vlastně kniha pojednává. Pro tehdejší čtenáře bylo jeho jméno neznámé a ilustrace na obálce není zcela k žánru. Narazil jsem i názor, že jde asi o nějakou čuňárnu. Za druhé to byla špatná korepetorská práce. Na můj vkus dost tiskařských chyb. Ti, kteří si mysleli, že jde o nějaké lechtivé čtení, neměli ale zase tak daleko k pravdě. Jde vidět, že ji Silverberg napsal pod vlivem volné lásky, která bujela v 60-tých letech v USA.

Příběh Juda Elliotta, časového průvodce turistů po Byzanci, ale dost protkám erotikou. V televizi by jsem asi často slyšeli dost pípání. Hlavní hrdina je zasazený do vize světa 2.poloviny 21.století, kdy lidstvo morálně degeneruje a díky přemnožení je nuceno žít v podzemních světech. Jde o svět, kde je vše povoleno. Všechny požadované úchylky lidí jsou proveditelné díky dokonalé virtuální technice, genetickému inženýrství a neomezenému výběru povolených drog. Mezi největší atrakce patří nová technická možnost- cestování v čase. Jde sice zatím o celkem nákladnou záležitost, ale dveře se netrhnou. Silverberg dobře odhadl, co asi turista v této neomezené budoucnosti bude chtít – krev, násilí, zvrhlost a utrpení. Podle toho se také programují časové skoky turistům. Jud si jako znalec Byzance vybral právě tuto část dějin. Zpočátku měl strach, ale později poznal pravou tvář tohoto zaměstnání, kde si každý založí výhodnou živnost po proudu času. Většinou si průvodci hledájí v minulosti své předky. Tomu se věnuje i Jud, kterého stále jeho zkušený spolupracovník nutí k tomu, aby si vyzkoušel největší rozkoš světa – sex se svými předky. Jud se tomu brání, ale jen do chvíle než narazí na Pulcherii, překrásnou dívku snů, která je bohužel jeho několikanásobnou pramatkou. Celý svět se pro něj změní a nemůže odolat erotickému pokušení. Je pro něj schopen udělat vše.

Autor svou osobní mistrností skvěle vytvořil charaktery postav a i když se může někomu zdát, že dějově nepůjde o nic světoborného, po několika stranách ho tento názor opustí. Skvělá kniha, která zaujme všechny fandy časovek, a možná můžské čtenáře o něco více. Mimo jiné se dozvíte i spoustu věcí o středověké Byzanci. A to určitě není na škodu.