První: Být, či nebýt královnou

Prestižní soutěž o princovu ruku spěje do finále a rebelie v zemi sílí. Jak dopadne boj o korunu?

Cass: První Od této knižní série jsem mnoho neočekávala, nakonec mne však velmi příjemně překvapila. Již dříve jsem vás seznámila s prvním dílem Selekce, nyní vám chci poodhalit děj dílu třetího s názvem První.

Do nejvyšších kol prestižní soutěže Selekce se v knize Elita probojovalo sedm dívek, třetí díl zužuje jejich počet na čtyři a nevraživost mezi „přeživšími“ účastnicemi roste, jak se blíží dlouho očekávané finále a s ním rozhodnutí, která z princových nápadnic se stane budoucí královnou říše. Hlavní hrdinka, America Singerová, je stále ve hře, zmítaná city k princi Maxonovi, ale také ke svému dávnému příteli, Aspenovi.

Postavy známé z předchozích dílů série jsou vystaveny dalším zkouškám, rovněž se proměňují vztahy mezi nimi, poznáváme jejich tajemství a snadno sledujeme pohnutky, které vedou k jejich činům. Hrdinové knihy už se v mnoha případech rozhodují na základě svého rozumu a důvtipu, ale to neznamená, že by výrazně ubývalo citů. Děj je snad ještě více než u předchozích dílů nabitý akcí, emocemi a romantikou, nechybí ani napětí a trocha záhadnosti. Čtenář je do něj velmi rychle vtažen, kniha se čte s lehkostí, nestačíme ani počítat přečtené stránky. Autorka se více zaměřila na vykreslení svého světa, a tak proniká hlouběji do zákulisí, především do plánů severních a jižních rebelů. Díky tomu je daleko snazší pochopit chování a jednání jednotlivých frakcí. Kniha se se také ve velké míře zaměřuje na myšlenkové pochody padouchů i hrdinů a čtenář nemá pocit, že by mu v rozehrané příběhové partii něco výrazného chybělo. Každý si v ději najde něco, co ho zaujme, a přesto v něm zůstane mnoho skryto, jelikož je příběh čtenáři dávkován přesně tak, aby si zachoval nádech tajemna. Svět, který nám autorka předkládá, není černobílý, neexistuje jasně vymezená hranice mezi dobrem a zlem. Lze také říci, že autorčin styl psaní je přizpůsobený postavám: v příběhu využívá převážně ich-formu a čtenář jasně cítí hluboké pouto, které se svými charaktery Cassová má.

V posledním díle série dochází k rozuzlení, které by mělo naplnit očekávání dychtivých čtenářů. K tomu přispívají nejen dechberoucí obálky, ale lze tak soudit i z vývoje charakterů jednotlivých postav. Rovněž se dá říci, že míra napětí a romantiky je v textu vyvážená. Rozhodla jsem se udělit knize 75% v rámci žánru young adult fantasy, nikoli jako samostatnému dílu, neb je znát, že autorčiny postavy charakterově vyzrály a od prvního dílu ušly na cestě ke změně poměrně dlouhou a spletitou cestu. Při četbě na mne hodně zapůsobilo pozvolné odkrývání tajemství, vytkla bych však to, že se autorka příliš soustředila na popis událostí z pohledu hlavní hrdinky a nedala více prostoru Aspenovi, Maxonovi a dalším výrazným postavám příběhu. V knize rovněž zůstává řada nezodpovězených otázek, se kterými by se mohl vypořádat chystaný dvoudílný spin-off s názvem Dědička. Nezbývá než doufat, že slíbené pokračování těchto tří dílů bude stejně kvalitní jako celá série a že přinese nová zajímavá dobrodružství.

75%
  • Vydal: CooBoo, 2015
  • Překlad: Jana Montorio Doležalová