Robert Holdstock – Fantom

Na můj recenzentský stůl, který leží těsně vedle stolu čtecího, daleko od stolu školního, poblíž stolu kuchyňského a jenom pár cm od mého computeru, se dostala další knížka od……

Na můj recenzentský stůl, který leží těsně vedle stolu čtecího, daleko od stolu školního, poblíž stolu kuchyňského a jenom pár cm od mého computeru, se dostala další knížka od “pána s velkou fantasií” – Roberta Holdstocka. Jak každému čtenáři po několika (desítkách) stran dojde, tento román nezapadá nijak chronologicky do ságy o Lese, o Ryhopském hvozdu se zde nedozvíme ani ň, jenom krátkou zmínku o jakýchsi “vědcích zkoumajících tajemství Lesa…” ale tím si nejsem ani tak jistý. To, že se neodehrává na výsostném Holdstockově území nijak neubírá příběhu na síle ani kvalitě. O čem tento strhující příběh vypráví?

Mladí manželé Richard a Susan Whitlockovi podle všeho nemohou mít vlastní děti. Rozhodnou se tedy k adopci. Za nemalou částku adoptují čerstvého novorozence, vše ale asi není tak jak by mělo. Po traumatizujícím setkání s pravou matkou malého Michaela se začnou dít podivné věci – malý novorozenec je několikrát atakován podivnou mocí, která ho vždy zasype hlínou. Manželé jsou vyděšeni a nakonec, přesvědčení že jde o útok Michaelovy matky, se rozhodnou přestěhovat. Útoky přestanou, a vše se odvíjí ke šťastnému příběhu vzdělané anglické rodiny. Pak se ale Whitlockovým narodí dcera Carol. A jelikož dítě vlastní jest milovanější než adoptovaný a podivný chlapec, do hry přichází žárlivost. Z Michaela se stane samotářský podivín, který všechen svůj čas tráví v křídovém lomu, kde postavil svůj kouzelný hrad Limb. Hraje si zde se svým přítelem Kříďákem, kterého však nikdo nikdy neviděl. Imaginární přítel Michaelovi nestačí, a tak chce získat rodiče zpět. Začne jim nosit dárky. Velmi zvláštní dárky – vzácné předměty s historickou cenou. A jelikož oba Whitlockovi pracují jako archeologové, dárky se jim líbí. A tak si Michael musí svoji rodičovskou lásku kupovat. Jednou přinese egyptskou sochu vlčí tanečnice, jindy vikingský posměšný kříž. Richard se zajímá o nezvyklé, paranormální schopnosti svého syna. Seznámí se s francozkou Francois, která se paranormálnem zabývá. Další děj bych nerad prozrazoval, přečtěte si to sami.

Stojí to za to? Jistěže ano. Ačkoli se v tomto díle Holdstock nezabývá Lesem, ani mytágami, ani archetypy, jeho představa o paranormálních projevech adoptovaného chlapce, brilantně promyšlený příběh, místy zavánějící hororem více než romantikou Lesa, překvapivá pointa na závěr – to je vše, co dělá z Fantoma více než další knížku, která se dostala na můj recenzentský stůl. (Který leží těsně vedle stolu čtecího, daleko od stolu školního, poblíž stolu kuchyňského a jenom pár cm od mého computeru.)

“Skvělé.”
-The Times
Málokdy s Timesy souhlasím (zvlášť když je někdo cituje na obálce Holdstocka), ale dnes musím udělat vyjímku.
“Skvělé.”
-Jaroslav Darcon Faltus

Čte se to dobře, je to dramatické, akční, prostě skvělé. Chybí sice neuvěřitelná nápaditost Lesů, proti kterým vypadá fantóm spíše jako chudý příbuzný, ale nápaditost je nahrazena čtivostí a vnímavostí pro cizí světy.
Překlad, ilustrace, všechno jak má být.
Zbývá už jen všem poděkovat a jít.
Neb někde v dáli na tebe čeká