Setkání s Heechee – Pohl Frederik

Konec ságy se blíží mílovými kroky. Třetí díl za námi, čtvrtý hned za rohem. Pokud jste byli vneseni jako já do této nedaleké budoucnosti, s nepokrytým nadšením jste sledovali pokroucené osudy Robinette Broadheada a ještě neznáte třetí díl, můžete směle pokračovat ve čtení.

Pohl Frederik - Setkání s Heechee

Nemá smysl se věnovat nějak blízce hlavní postavě, protože předpokládám, že její osudy z předešlých knih určitě dobře znáte. Robinův život nadále pokračuje ve vyjetých kolejích. Žije si jako v pohádce, nic pro něj není drahé a peníze jsou jen prostředkem, který sám generuje další. Se svou ženou se věnuje převážně svým nákladným činnostem – Essie umělé inteligenci, Robin Heecheeům.

Čeho si ale hned po otevření knihy všimnete, je styl psaní. Opravdu hodně je totiž odvyprávěno z pohledu AI Alberta Einsteina. Podává informace tak, jak je viděl on (ano, v minulosti) a vkládá i události, o kterých tehdy nemohl vědět, ale dozvěděl se je až později. Samozřejmě nebudete ochuzeni o popisování příběhu z pohledu první osoby. Těch tady bude opět hned několik. Především Audee Walthers Jr., pouhý pilot, jenž po útěku své manželky s nesnesitelným Wanem, neschopným se integrovat do lidské společnosti, prožije zážitek, za který chce pěknou sumičku po Robinovi. Vše se samozřejmě po několika desítkách až stovkách stran smotá dohromady a hrdinové i komparsisti budou doslova na jedné lodi. Což zde velmi efektivně vystihuje situaci :-).

To je pouze jedna z hlavních linií. Jak jste zjistili na konci druhého dílu, kapitán Heechee se vydává ven z černé díry. A co zjistí, jej úplně zmrazí. Nejen, že lidé našli jejich artefakty, s čímž počítali, ale za pouhých sedmdesát let se přiblížili ke katastrofě víc, než samotní Heechee po dobu své existence. Proto Kapitán začne ihned jednat a i za cenu smrti milované osoby se snaží konat svou povinnost. Při čtení narazíte na další podivnůstky a tvory, o kterých jste zatím neměli ani tušení. Dostanete se lépe do myšlení z našeho pohledu vetřelců a zjistíte pohnutky, které je dohnaly až do temné skrýše. Jednoduše se celé tajemství odkryje a do poslední knihy nám zůstane otevřená krizová situace, se kterou se lidstvo bude muset určitě velmi dramaticky vyrovnat. Sám jsem zvědavý, jak vše skončí. Samozřejmě o překvapení nebude nouze a samotný Robin až do konce bude mít divné poznámky, které pochopíte v samotném finále.

V porovnáním s minulými díly bych si troufl tvrdit, že tento nedosahuje onoho velkého tajemna a je spíše o vyrovnávání se se situacemi, které se kolem řítí. Robin řeší především svůj zdravotní i psychický stav a do ničeho se příliš nehrne. Samozřejmě nakonec nebude mít jinou možnost, než pokračovat v započatém díle, ovšem i tak nebude působit příliš zainteresovaně. Jakoby jej stáří konečně dohnalo. Také mi připadalo často zbytečné vsouvat na stránky Albertovy komentáře, protože převážně pouze opakovaly a vysvětlovaly, co se dříve odehrálo. A to všichni čtenáři ví i bez opětovného omílání.

Nečekejte žádné velké akce. Už se zde neobjeví situace, kdy jsou hrdinové odříznuti na tajemném artefaktu, nebo letí do neznáma s reálnou možností rychlé či pomalé smrti. Začíná se jednat spíše o globálnější pohled na problém, na vesmír, na jeho zákonitosti. To vše smixováno s lidskými i nelidskými problémy, malichernostmi, žárlivostí, láskou, psychickým stavem a v pozadí všeho se tyčí obrovské hrozící nebezpečí jako gilotina nad napůl zafixovanou hlavou.

Tím samozřejmě nechci říct, že kniha není kvalitní. Je výborným pokračováním excelentní ságy a její milovníci určitě nebudou nadávat. Jen bych řekl, že takříkajíc ztratila onen obrovský náboj ze začátku a jede jen ze setrvačnosti. Na čtvrtý díl se ale i tak těším a jsem velmi zvědavý, jak vše dopadne. To mi věřte.