Sex, drogy a cyb’n’roll – Petr Heteša

Korunní princ českého kyberpunku Petr Heteša přichází s dalším románem, který protentokrát není součástí jakékoliv série. Dojde v něm na všechny ingredience obsažené v názvu, a to v míře větší než hojné. Jinými slovy, bude to fičák.

Sex, drogy & cyb'n'roll - Petr Heteša

Nedaleká budoucnost, New Chrome. Město vertikální stejně jako plošné, rozložené na osmi šestipodlažních levelech v rovnoměrném zastoupení nad zemí i pod ní, oddělujících jednotlivé společenské vrstvy. Od boháčů v nebesích po „trosky“ v hlubokém podzemí. Jerry Gibwill, pašerák, majitel Galerie (jak se označuje „kulturní“ zařízení, kde probíhají performace umělců, jež jsou i na budoucnost avantgardní) a jakýsi newchromský Ferda Mravenec, se sice cítí býti obyvatelem podzemních pater, přesto jej jeho práce občas vyláká i nahoru. Do světa, který bez sebemenších pochyb patří zdravotnické a s implantáty obchodující organizaci Techealth.

Vzduch v podsvětí však začíná páchnout změnou k horšímu. Mnoho obyvatel umírá na účinky drogy SDC, která podle zdánlivě náhodného klíče sama vybírá ty, které potěší a dovede ke branám ráje, a ty, které dovede k jámě pekelné a odrovná. Policejní kontroly se ve snaze vypátrání drogy a jejích tvůrců stupňují a zagresivňují. A když po požití SDC umírá jeho nová láska Lola, rozhodne se Jerry zjistit o droze víc a jejího stvořitele si podat. Netuší však, kam až vedou nitky.

Do kyberpunkového prostředí města budoucnosti, kde se člověk bez vlastní i-karty ani nedostane na eskalátory, zasadil Heteša příběh jako vystřižený z pulpových detektivek a noirovek první poloviny minulého století. Tento dojem posiluje nejen charakter hlavního hrdiny Jerryho, všeznalého a všehoschopného „macho“ chlapíka, který neuznává autority, žije život zásadně po svém, za žádné situace nestáhne ocas mezi půlky a má minulost pulpových soukromých oček (kdysi býval členem policejních jednotek), ale i dialogy, které připomínají skvostný styl Raymonda Chandlera. Ostatně, právě jeho dílo se promítlo i do světa samotného. Policisté rozhodně nejsou skutečnými zastánci hesla „pomáhat a chránit“, každý hrabe jen na svém písečku a hledat mezi těmi šedočernými charaktery nějakého klaďase, to by byl nepřekonatelný oříšek i pro kriminálku Las Vegas.

Román Sex, drogy a cyb’n’roll jasně spadá do kategorie „relaxační čtivo“. Hlavní hrdina v rámci celého děje prakticky neustále pouze někam a za někým pobíhá ve snaze dopátrat se pravdy, což může být, upřímně, po chvíli trochu stereotypně nudící. A právě protože jde o jednohubkovou oddychovku, rozhodně by neškodilo první zhruba čtvrtinu knihy tak o polovinu zkrátit, zejména pak vyházet minikapitolky, které jsou pro samotný děj absolutně nedůležité, a přitom ani samy o sobě nijak zvlášť nepobaví.

Od přibližně sté stránky však kniha odsýpá tak, jak má. A to je vlastně ten nejvyšší klad.

Není to tak daleká budoucnost. Rolling Stones možná ještě hrají, i když sešroubovaní ze spousty implantátů. Úžasné a skvěle prosperující město New Chrome je tvořeno osmi šestipodlažními levely, z nichž čtyři jsou nad zemí a čtyři pod zemí. Jedná se ovšem o dva úplně odlišné světy. Horní ovládá software, spodní drogy. Jerry Gibwill se shodou okolností pohybuje přesně na rozhraní těchto dvou tak protichůdných světů. A proto když dojde k jejich neodvratnému konfliktu, ocitá se nechtěně v centru dění. Ale není to konflikt mezi lidmi, nýbrž roztržka právě mezi softwarem a drogami. Když pak kolem Jerryho začínají umírat jeho přátelé, rozhodne se to řešit po svém. Pořídí si pistoli. A pak začne ten pravý kyberpunkový mazec… Samostatný román. (anotace)

• Sex, drogy a cyb’n’roll
  • Autor: Petr Heteša
  • Překlad: –