Shannarovo Dědictví

Příběh začína 300 let po Brin A Jairovi Ohmsfordových, kteří čelili prastarému zlu obsaženém v magické knize, díky níž započali války ras. Nakonci putování byla Brin požádána Allanonovým stínem (duchem), aby uchovala magické schopnosti pro příští generace Ohmsfordů s tím, že magie bude ještě zapotřebí.

Klikněte pro větší obrázek...Během 300 let se Federace zmocnila Jižní země, obsadila Leahžské království a okupuje Truboroh, trpaslíky uvrhla do otroctví, poničila jejich města a zotročila je, až na přeživší povstalce z hnutí, kteří se v malých skupinkách schovávají v Anarském pralese. Mezitím ze Západní země zmiseli elfové a celým Čtyřzemím se šíří Přízraky, magické bytosti, zdeformovaná těla plná nenávisti a touze po zabíjení, kteří jsou bez použití magie nepřemožitelní.

U Ohmsfordů se po dlouhá léta neobjevily žádné magické schopnosti, až u Para, který má jako jeho předek Jair kouzlo písně přání se schopností ovládat iluze. Walker Boh je muž jehož otec byl Ohmsford a jeho matka byla Bohová, nenávidí svou magii a druidy za to, jak vždy manipulovali s Ohmsfordy, avšak pro jeho magické schopnosti je obávanou bytosti mezi lidmi, právě ze strachu mu říkají Temný strýc. Žije sám v údolí v chatrči u Kamenného krbu, kde jeho jedinou společností je kočka Pověst a jeho občasný učitel Cogline. Wren Ohmsfordová je tuláčka s elfímy rysy, stále ji doprovází její hluchoněmí učitel Garth, jeden z nejlepších stopařů.

Všichni tři jsou povolání Allanonovím stínem, aby se s ním sešli u Haddeshornova jezera, jelikož na jeho sny nikdo nereaguje, duch posílá Coglina, bývalého druida, který druidy opustil a začal sám rozvíjet své schopnosti v umění magie starého světa (lektvary a chemikálie), aby všechny přivedl na schůzku s ním. Cogline Shannarovi potomky přesvědčí a všichni se s Allanonem setkají a při tom doufají, že jim zodpoví vše o jejich schopnostech a minulosti. Jenže Allanon je zklame a na místo toho jim zadá úkoly, které jsou nezbytné k záchraně celého Čtyřzemí.

Par musí získat přes sto let nezvěstný Shannarův meč, Walker Boh má najít a přivést do světa lidí druidy a zmizelí Paranor, hrad druidů. Wren má za úkol najít a přivést zpět elfy. Pokud neuspějí, zlo a přízraky vyhrají, veškerý život bude pohlcen zlem, již teď se jed přízraků šíří Čtyřzemím a ničí vše živé.

Wren Ohmsfordová odchází zpět do Západní země, kde začne časem hledat zmizelé elfy. Walker Boh odchází s prohlášením, že by si raději ruku uřízl, než by navrátil to, co tak nenávidí. Cogline mu však donese svazek, kde se píše jak obnovit Paranor a to za pomoci černého elfeínu. Walker propadá nerozhodnosti a nakonec ze zvědavosti se vydává za Divousem (duší uvezněnou v jezeře, která ho nenávidí) a ptá se ho, kde by mohl černý elfeín najít. Divous mu ukáže tři vidění:
1. stojí nad celým Čtyřzemím a Všemi přáteli a ukazuje jim, chybějící ruku
2. odstrkuje dívku neuvěřitelné krásy z útesu, která se k němu naklání, aby ji zachytil
3. v neznámem hradě si pro něj jde smrt, ale on nemůže uniknout, protože ho drží Allanonův duch

Divousova zjevení jsou jen směsicí pravdy a lží, kterým Walker nerozumí a odchází hledat elfeín do Síně králů, tam je lapen do smrtící pasti, protože je nakažen jedem Asphingy, mění se v kámen a nemůže uniknout, protože jeho ruka přirostla k podlaze.

Par svůj úkol přijme a doprovázen Collem, svým bratrem a Morganem Leahem, což je jeho horalský přítel a potomek Leahů, on sám vlastní magický meč, který pro rod Leahů stvořil Allanon před 300 lety. Par se dá dohromady s hnutím odporu proti federaci, aby mu pomohly naleznout Shannarův meč.

Jeden ze strážných přistoupil ke káře, aby mohl do mrtvoly dloubnout špičkou, meče. “Pomalu”, radil hrobař. ” I mrtví si zasluhují úctu.” Voják se na něj podezíravě podíval a pak zabodl meč hluboko do těla a znovu ho vytáhnul. Hrobař zakdákal. “Možná byste si ten meč chtěl očistit – kdybyste viděl, jak tenhleten umřel na skvrnitou horečku.” Strachy bledý voják rychle ustoupil. I ostatní poodstoupili. Muž, držící hrobníkovy papíry mu je chvatně podal a pokynul mu, ať jede. Hrobník se přikrčil, vzal držadla káry a rozjel se po dlouhé rampě dolů na planinu. Při chůzi si hvízdal. Jaká společnost hlupců, pomyslel si Padishar Creel pohrdavě.

Shannarovo dědictví je kniha s rozsáhlým příběhem, kde vše končí až s poslední knihou Shannarovi talismany, což znamená že tento příběh zabírá celé čtyři knihy o rozsahu asi 500 stránek na jeden díl. V každé knize se Brooks zabívá jen jedním z trojice hrdinů, přičemž zbylí hrdinové se objeví jen v několika kapitolách a jejich putování bude mít více prostoru v dalších knihách. Shannarově dědictví je o Parovi a Collovi Ohmsfordových a hnutí odporu, kteří čelí federaci a zradě ve vlastních řadách.
Děj je plný obratů a překvapení, kniha je poměrně čtivá a rozhodně se jedná o kvalitní dílo, i když by se našlo pár much, jako je menší nudnost určitých pasáží, kdy hrdinové na několika stránkách tápají minulostí nebo přemýšlí o svých obavách a strachu, tyto pasáže mohli být dle mého názoru rozhodně kratší.
Překlad Milana Moravy je na slušné úrovni a ikdyž se najde pár chybiček (o Brin Ohmsfordové se někdy zmiňuje jako o muži), odvedl v překladu slušnou práci.
Každopádně kdo nemá co číst nebo rád čte Brookse, a může si dovolit zaplatit nemalý peníz za 4 knihy, tak by mohl být spokojený, protože Brooksův styl nekaždému vyhovuje.
No uvidíme jak dopadnou ostatní díly, Shannarovo dědíctví je kniha, která určitě stojí za pozornost.