Smaragdový atlas – Stephens John

Už je tomu pár let od doby, kdy vyšel poslední díl Harryho Pottera – úžasné série, kterou si oblíbily tisíce čtenářů po celém světě. Od té doby se mnoho spisovatelů snaží napsat něco, co by se slávě brýlatého kouzelníka alespoň trochu vyrovnalo. Dalším takovým pokusem je i Smaragdový atlas Johna Stephense.

Smaragdový atlas

Znáte to, jeden sirotek, jehož osudem není nic menšího, než zachránit svět. Ale v této knize se setkáme rovnou se třemi sirotky – Katkou, Michaelem a Emou P. (Že by nějaká narážka na příjmení slavných dětí – Potter, Pevensiovi?). I když, možná to nejsou tak úplně sirotci. Většinu svého krátkého života sice prožili v nejrůznějších nevlídných sirotčincích, ale v jejich paměti existují nejasné vzpomínky na dobu, kdy žili šťastně s rodiči jako rodina. Co se ale stalo, netuší. A tak jim nezbývá než doufat, že si je jejich rodiče jednoho dne najdou a odvedou domů. Do té doby se o sebe však musejí postarat sami a toto břímě leží především na Katce, jakožto nejstarší, která si navíc nejjasněji vzpomíná na maminku a které také dala slib, že se o mladší sourozence postará. Ale nemají to zrovna lehké, neustále putují od jednoho sirotčince k druhému, až nakonec skončí v Domově Allana Edgara Poea pro beznadějné a nenapravitelné sirotky. A když i zde propásnou svou poslední šanci, jsou vysláni na pochybnou cestu do zapadlé vesničky Cambridge Falls. A navzdory jejich očekávání právě tam začne jejich velké dobrodružství. Dobrodružství plné nebezpečí, tajemství a cestování časem a prostorem. Protože jedno je jasné – magie existuje a trpaslíci vlastně taky.

Už to tady bylo mnohokrát – několik dětských hrdinů, nejlépe sirotků, jejichž osudem je zbavit svět zla. A stejně tak je tomu i v knize Smaragdový atlas. Máme tady trojici sourozenců, kteří jsou znenadání vrženi do světa plného magie, kouzelných tvorů a nebezpečí. Ale děti by přece něco takového nezvládly samy, a proto jim po boku budou stát další, například záhadný doktor Pym, kouzelník stojící na straně dobra. Ale aby mělo dobro s kým bojovat, máme tady na straně druhé také čarodějnici, představující zlo. Že vám to něco připomíná? Ale jistěže. Podobně to totiž vypadá v mnoha příbězích. Vzpomeňte na Letopisy Narnie se zlou čarodějnicí, čtveřicí dětí a dobrým lvem Aslanem nebo Harryho Pottera a jeho dva věrné přátele, Brumbála a Voldemorta. Proč zmiňuji právě tyto dva známé příběhy? Především proto, že k nim zahraniční kritici Smaragdový atlas přirovnávají, což není zrovna šťastné, protože tak čtenář může čekat víc, než nakonec dostane.

Smaragdový atlas je docela pěkný příběh, bohužel ale až žalostně neoriginální, nepřináší totiž absolutně nic nového. Prakticky vše je převzato z výše zmíněných románů, bez jakýchkoli autorových nových nápadů. Působí tak jako chabá napodobenina příběhů, které tady byly před ním. Není tak silný a chytlavý jako Harry a postrádá hloubku Letopisů Narnie. Charaktery hlavních hrdinů taky nejsou ničím výjimečné, jsou ploché, napsané jako podle šablony. Kniha postrádá spád a některé části, zvlášť ty, kdy hrdinové cestují časem a prostorem, jsou dost zmatené. Příběh je také hodně zdlouhavý a než se konečně dočkáme nějaké té akce či napětí, uběhne bezmála poloviny knihy. Zkrátka a dobře, scénárista, kterým John Stephens je, by se měl věnovat scénářům a ne psaní knih.

A ještě drobná výtka k překladu – opravdu je nutné překládat cizí jména jako Kate do češtiny? Počeštěné Katka pak totiž nezní příliš dobře…

I neoriginální příběhy mohou být čitelné, pokud je autor dokáže čitelně napsat. Smaragdový atlas ale bohužel není tím případem. Snad by se mohl líbit dětem, které touží po dobrodružstvích a líbí se jim podobné knihy, ale pokud hledáte následovníka Harryho Pottera, tudy cesta nepovede, protože k němu má opravdu daleko. Uvidíme, co přinesou další dva díly, neboť kniha je prvním dílem zamýšlené trilogie.

Tři děti, Katka, Michael a Emma, jsou v noci vyhnány ze svých domovů do běsnící sněhové bouře. O deset let později nejsou ani o krok blíže k rozluštění záhady toho, co rozdělilo jejich rodinu. Odpověď je ukryta v kouzelném atlasu. Když jeho moc začne působit, děti jsou přeneseny do země, jíž vládne zlatovlasá panovnice a její nestvůrná armáda. Katka i její sourozenci prožívají úžasná dobrodružství – ocitají se v zajetí, získávají nečekané spojence, setkávají se s krvežíznivými vlky, svádějí bitvy v podzemí, navštíví ples přízraků, pozorují souboj obrů a přitom se stále snaží najít tři knihy nesmírné ceny. Kniha Smaragdový atlas, citlivě napsaná, akční a humorná zároveň, líčí první úsek putování tří sourozenců po tajuplných, nebezpečných krajích i po vlastním nitru. Katka, Michael a Emma se vypravili zachraňovat vlastní rodinu, ale nakonec musí zachránit celý svět! (anotace)

• Autorka: John Stephens
  • Překlad: Lumír Mikulka
  • Série: Knihy počátku 1